Geluid vanachter dashboard en pok

Gestart door KXS70, 19-06-2013 07:35:05

Vorige topic - Volgende topic

KXS70

Sinds enige tijd hoor ik, zo af en toe, bij het versnellen en zo rond de 70 km. op de teller een geluid (richting rechterzijde dashboard) dat lijkt alsof de ruitenwissers plots kort even volop wind vangen. Alsof er een orkaan op de ruitenwisserarmen staat. Het verdwijnt vervolgens wel weer, maar vreemd vind ik het wel. Kan het verband houden met het gebruik van de airco?

Ook hoor ik bij het insturen van rechts naar links regelmatig een pokgeluid rechtsvoor.

Voorruit is begin januari vervangen door Volvo. Schijven en remblokken vóór zijn 10.000 km. geleden vervangen.

Vanaf mei, en na de beurt, heeft de wagen zo'n 5000 km. gereden (vakantiekilometers) en regelmatig 'op z'n flikker', heuveltje op/af veel Autoroute, gehad. In Nederland lijdt 'ie (een V70 2.4 Classic 170 pk. automaat) een rustig leventje.

Wie herkent een en ander en weet raad?

Groet, Dick

Broabander

De 'pok' is misschien het veerpootlager, en de tornado van rechts denk ik je kachelmotor. Die zit op die plek, rechts onder het dashboard namelijk.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

KXS70

Citaat van: Broabander op 19-06-2013 07:41:35
De 'pok' is misschien het veerpootlager, en de tornado van rechts denk ik je kachelmotor. Die zit op die plek, rechts onder het dashboard namelijk.

Duidelijk antwoord Broabander. Voor mijn gevoel komt het geluid ergens, rechts in ieder geval, van boven het dashboard. Best mogelijk dat dit verband houdt. Bedankt voor je reactie!

KXS70

Het is weer even geleden dat ik gereageerd heb. Echter wil ik het volgende nog aanvullen:

Volgens de monteur van Hooftman in Schoonhoven is de veerpootlager nog in orde. Wat de pok, het geluid wat rechts te horen is bij een bocht naar links, dan veroorzaakt? Sinds kort is er enkele keer ook bij een bocht naar rechts een dergelijk geluid waarneembaar maar nu links. Een rubbertje of een gare schokdemper?

Ook merkte ik onlangs een paar maal een 'tik' in het stuurwiel, kort na het starten/ wegrijden. En of ik het me zelf wijs maak, ook een soort van 'dood gevoel'. En vond ik de wagen de laatste tijd ook niet wat 'zweverig'?

De automaat schokt/bonkt nog wel eens bij het nemen, afremmen voor een, van een bocht naar rechts. Motorrubber(s) gaar?

Ook trilt het stuurwiel sterk(er) rond de 105 kilometer (na het balanceren). Heb de banden al laten balanceren, want eerder deed 'ie dit zo vanaf 80 kilometer op de teller. Opvallend is wel dat het soms ook totaal afwezig is bij 110 kilometer. Trillen is ook voelbaar in het gaspedaal. Ik heb het gevoel dat als ik normaal gas geef een en ander ontstaat/ aanwezig is en minder wordt als ik de voet van het gaspedaal haal.

Persoonlijk denk ik dat het een combinatie is van een versleten stuurkogel, gare schokdemper(s), misschien een versleten veerpootrubber en een paar (?) motorrubbers die gaar zijn.

Ik denk dat het 'orkaangeluid' komt van de ruitenwisserarm rechts die misschien wat verbogen moet worden.

Wat denken jullie?

Alvast bedankt voor de reactie(s)!

Groet, Dick

P.S. Eind augustus ondergaat de wagen een grote beurt (90.000 km., incluis APK) bij Hooftman. Zal de wagen tevoren nog even op z'n wintervelgen/-banden zetten om te kijken of het trillen dan minder is.

KXS70

Hevig trillend stuur bij zo'n 105/110 km. is eindelijk verdwenen  :eusa_dance: Dit na, opnieuw (voor een 3e X), balanceren van banden en plaatsing, en aankoop, van andere velgen. Wel nu bij een ander bedrijf (t.w. Profile Tyrecentre Vianen) gedaan. Oude velgen waren niet krom, maar optisch wel minder dan de 'nieuwe velgen'.

Eén van de huidige (voor)banden (Dunlop) is niet geheel rond bleek, maar levert desondanks geen trillingen op. Als wel, dan wissel ik 'm om met een achterband.

Heb de rechterwisserarm iets verbogen. Geluid, een luchtstroom?, komt nu minder vaak door (treedt op bij zo rond 65 km. en verdwijnt bij 80 op de teller). Ik verdenk serieus de wisserarm/ het ruitenwisserblad.

Knok bij insturen, vooral bij een bocht naar links, hoorde ik ook -ergens rechts uit de ophanging- bij het inparkeren in een parkeervak en bij het tot stilstand brengen/ afremmen. Zou het misschien een remklauw kunnen zijn die hapert?

Bij de komende beurt moet er nog eens extra naar de staat van de motorsteunen, de rubbers en de schokbrekers gekeken worden. Na 14 jaren gebruik zal een en ander toch wel eens vervangen moeten worden.

Sbv

die knok hoor ik zelf ook af en toe, kan het alleen nog niet thuis brengen. Ik zat zelf aan wiellager te denken.
Veerpootlager en lagerbus zijn bij mij vervangen en ook dempers voor. reactie stangen zijn nog redelijk.

Sbv

Gisteren nog wat meer op zitten letten.
Het is bij mij enkel in de 1e versnellingen soms met wielen wat gedraaid dat je een klonk hoort. Mark is gisteren mee geweest en heeft het gehoord, maar tast ook in het duister.

Bij lange bochten naar links klinkt er iets meer een gonzend geluid wat dan weer wiellager zou kunnen zijn.

KXS70

Bedankt voor je meedenken!

Heb de veerpootlager al laten beoordelen door Volvo, nav. eerdere reacties/ zoeken op het forum. Was in orde, volgens de monteur. Heeft men echter wel verder gekeken? Ook monteurs van Volvo kunnen het wel eens mis hebben. Misschien het rubber aldaar? Rubbers drogen natuurlijk na 14 jaren wel uit.

Heb een paar jaar terug diverse rubbers laten vervangen, op mijn verzoek, bij een 960. Was gelijk van het gekraak en geknars bevrijd. Men had eerder een foute, en voor mij kostbare, diagnose gesteld. Zelfs minieme speling veroorzaakt kennelijk dergelijke klachten.

Nu moet de aandacht zich bij de V70 nog even richten op het, zo nu en dan, bonken van de bak (al gespoeld, speling bij gas geven en loslaten, schrapend geluid bij het starten, ik verdenk een motorsteun), een tik in het stuur (ik verdenk een stuurkogel), kromme remschijven voor en het knokgeluid (spoorstangetjes afgelopen november al v.v., misschien een gare schokbreker of een haperende remklauw, een veerpootlagerrubber, of toch wat anders?).

Weet niet hoe de vorige bezitter/ 1e eigenaar met de wagen is omgesprongen. Auto moet technisch in orde en veilig zijn.

razorx

De pok had ik ook. Dankzij een suggestie van FCG kwam ik er achter dat mijn subframe bouten niet helemaal vast zaten.

Sbv

Citaat van: razorx op 19-08-2013 13:38:05
De pok had ik ook. Dankzij een suggestie van FCG kwam ik er achter dat mijn subframe bouten niet helemaal vast zaten.
ik zal ze nog eens aantrekken dan en ook aan de voorzijde. Het zou mooi zijn dat het zo simpel zou zijn

@KXS70,
even kwaad maken en wat delen vervangen dan is het weer op orde

KXS70

Heb in het verleden te veel geknoei aan auto's meegemaakt. Ook bij de officiële dealer(s). Kost gewoon onnodig veel. Hecht daarom veel waarde aan de ervaringen van andere rijders, hier dus  :angel:.

Hiker

Was er met die 'pok' niet iets dat de bouten waarmee het dashboard vast zit te straks aangedraaid zijn???
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

Sbv

Bij mij klinkt het anders in ieder geval.

Vanavond eerst subframe bouten eens nalopen.

@kxs70 ga eens bij een forummer in de buurt langs die een redelijke technische kennis heeft.
Ik weet niet van waar je komt, maar ergens in het middag van het land zit vast wel iemand

KXS70

Bedankt Sbv en Hiker voor jullie reageren.

Heb je nog resultaat geboekt na het aandraaien van de bouten? Ben benieuwd.

We leven in Utrecht, maar zijn best bereid een paar kilometers te rijden.

Weet niet of de bevestiging van het dashboard verband met een en ander houdt, maar denk toch eerder aan iets in de omgeving van de (rechter)voorwielophanging of remklauw. Bij 76.000 km. zijn de schijven/ blokken vóór vernieuwd. Echter nu al kromme schijven (k*tzooi Kwik-fit). Lijken ook, tenminste ik hoorde het vanochtend duidelijk (bij open raam), aan te lopen.

M a r c

Af en toe een "pok" is meestal stuurlager of speling op de draagarm. Meestal he.... Niet altijd
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl