400 pk makkelijk te halen met B5234T5?

Gestart door Mr Rens, 24-06-2013 18:42:02

Vorige topic - Volgende topic

Mr Rens

Wegens motorschade van plan om een blok klaar te maken voor 400 pk.

Ik heb een mooi blokkie B5234T5 op het oog hiervoor, maar ik lees veel over de ME7 motor.

Wat zijn de voors en tegens? Motor komt uiteindelijk in een '95 854

B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

Turbobiker

Dikke drijfstangen en goed reviseren zou voldoende moeten zijn voor het blok. Gaat er vooral om wat er omheen gedaan wordt.
De Tussenpaus

Mr Rens

Citaat van: Turbobiker op 24-06-2013 18:48:50
Dikke drijfstangen en goed reviseren zou voldoende moeten zijn voor het blok. Gaat er vooral om wat er omheen gedaan wordt.

GT3071 R komt er dan op. Grotere injectoren. Inderdaad dikke drijfstangen en wellicht gesmede zuigers.

Rest van de toys zit al in mn huidige setup en dat klus ik dan over (ofja dat blijft gewoon in de auto hangen tijdens de blok wissel) Dan remappen en kijken wat het geeft.

Ben dan alleen bang dat we ook aan een spec koppeling moeten (zit nu een 850 R koppeling in)
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

Turbobiker

Als je geen stoplichtsprintjes gaat doen, dan is een R koppeling prima.
De Tussenpaus

Piet

Als je een goede stage 0 en een fris gereviseerde motor hebt is met een dikke turbo op een 3" downpipe en een goede tune van bv Fasttech 400 pk makkelijk te realiseren, daar is echt geen kunst aan.
Je krijgt er ook een dikke turbolag voor terug, dat hoeft niet erg te zijn zolang je je dat maar realiseert.
Omdat het vermogen pas in de hogere toeren loskomt en dus over veel meer toeren per minuut verdeeld wordt krijgen de drijfstangen en de koppeling minder te verduren. H-profiel drijfstangen zijn altijd wel verstandig maar niet strikt noodzakelijk daarom, er zijn er genoeg die met 400pk rondrijden met standaard drijfstangen.
Juist bij  agressief opspoelende turbo's als de 19T, die qua topvermogen niet veel verder komen dan 320pk, maar wel heel veel koppel leveren in de lage toeren krijgen de drijfstangen en de koppeling flink op hun d...der. Daarmee rook je makkelijk een koppeling op of verbuig je de drijfstangen.
Ik ben nu ook op een spec koppeling overgegaan nadat ik met mijn 19T twee R- koppelingen binnen 30.000 km heb opgerookt.

Piet

Als het budget het toelaat kun overigens beter een GTX3071R monteren, die lagt weer wat minder maar duwt nog steeds net zo hard door.

Turbobiker

Citaat van: Piet op 24-06-2013 19:42:04
Als het budget het toelaat kun overigens beter een GTX3071R monteren, die lagt weer wat minder EN duwt HARDER door.

:eusa_whistle:

Maar voor 400 pk zou een GTX2867 waarschijnlijk perfect voldoen. Opspoelen als een 19T (waarschijnlijk zelfs 16T!!) en doorgaan tot 400pk!!

Dodelijk voor je drijfstangen :evil:
De Tussenpaus

Piet

Ja of de GTX2863R, die  spoelt echt bijna als een 19T en gaat ook door tot 400pk (wel portomonee trekken voor dit soort turbo's)

Mr Rens

Haha nou ik hoef dan enkel te investeren in
- sputter lagers
- H profiel drijfstangen
- Dikke turbo
- Stage 0: revisie overige delen zoals de kop, distributie, olie en waterpomp etc
- Vergeet ik nog iets?

En dat mag best wat geld kosten maar ik ga geen 2000 euro uitgeven voor een turbo denk ik. Maargoed zover zijn we ook nog niet ;)

Piet

Tja zonder die dikke turbo gaat het niks worden en die kost je altijd geld met alle aanpassingen erbij.
Met een 19T kun je onder de 1000 euro blijven, maar daar haal je lang geen 400 pk mee.

EDIT: met niks worden bedoel ik dan: je 400 pk doel niet halen.

Turbobiker

Sputterlagers hoeft niet eens. Maar als je toch bezig gaat, kun je ze net zo goed wel nemen.

Naast een dikke turbo moet ook de rest van de inlaat en uitlaat een beetje op orde zijn: IC, injectoren, filter, benzinepomp (!!).

GLT nokkenassen kunnen helpen.
De Tussenpaus

scania164

Liever minder pk's en meer koppel van een 19t..
Wat heb je eraan als ie onderin lui is...?
Mijne trekt in hele toeren bereik.
Of snap ik het niet?

Turbobiker

Citaat van: scania164 op 24-06-2013 22:31:45
Of snap ik het niet?

Zit zo een pookie tussen de stoelen, de voorste. Als je daarmee een beetje heen en weer roert, dan heb je altijd een bruut snelle wagen!!
De Tussenpaus

Mr Rens

Toys die er nu al op zitten die hergebruikt kunnen worden:

- 3'' Ferrita downpipe met 100cpi racecat (rammelt trouwens bij stationair rpm, gaan die wel eens defect!?)
- 3'' JT Superflow catback met 1 demper (monster geluid maar dat ter zake)
- Walbro 255lph Benzinepomp
- S60R uitlaatspruitstuk
- Aluminium Intercooler 60mm
- IPD reversed Intercooler buizenset
- GLT nokkenassen (in slechte staat als je het mij vraagt)
- ET HPI Performance Inductie kit (?? K&N Powerfilter met hitteschild dus)

De 18T kan dan in de oud ijzer bak en zal vervangen worden door een dikkere. Paar dikke injectors er op en dan moet het volgensmij wel goed komen. Ofniet?

Piet

Citaat van: scania164 op 24-06-2013 22:31:45
Of snap ik het niet?

Volgens mij snap je het precies wel....