40% minder remmen rechtsvoor dan linksvoor

Gestart door mastertje, 25-06-2013 16:51:32

Vorige topic - Volgende topic

mastertje

Hoihoi,

bij de APK kwamen we er achter dat onze rechtervoorwiel 40% minder remt dan het linkervoorwiel.

Dus ik heb de zuiger er uit gehaald rechtsvoor, beetje roest wat er op zit even afgehaald (ik weet het, chroomlaag beschadigt daardoor, wordt op termijn vervangen). Weer netjes in elkaar gezet, voeringen van de remblokken weer geschuurd en gangbaar gemaakt met wat remvet, alles leek prima! Dus weer voor de APK, weer precies het zelfde.. 40% minder rechtsvoor..

Waar kan ik nog meer de oorzaak zoeken? Verstopte remleidingen, ABS controller, Type remschijf/blok?

Iemand enig idee? Bij voorbaat dank  ;D
Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

Walter

eerste verdachte lijkt mij de remslang. Ergens een verstopje in het systeem. ABS heeft er niets mee te maken, tenzij die continu denkt dat dat wiel blokkeert. En ik mag er hoop ik van uit gaan dat je links en rechts dezelfde soort schijven/blokken hebt

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

mastertje

Ja ze lijken zo oud als de auto, maar er zit nog wel veel 'vlees' op de blokken. Alleen de klauw linksachter lijkt nieuw.

Als er iets in de remslang kan zitten, kan er toch ook iets in die hele leiding zitten naar de ABS unit toe?

Nog een opmerking; toen we de auto kochten een half jaartje terug, zat er (leek er) veel te veel remvloeistof in. Kan dit ook vocht zijn oid wat er in getrokken is? Ik heb dus een deel vervangen (wat in het vaatje zat t/m de rechter voor klauw) met nieuwe vloeistof.

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Volvo850Luxury

Misschien is die remklauw inderdaad niet goed ontlucht, ontluchten dus ( staat gewoon over ontluchten op google, is niet moeilijk, wel even een rotklus )

mastertje

Mja ik heb een vriendin laten pompen (jaja.. haha) en het pedaal vast laten houden en ik steeds dat kraantje open draaien, pedaal vloog naar de vloer en weer dicht draaien tot er geen bubbeltjes meer uit kwamen.

Maar ben er mee eens dat het perfect overeenkomt met het symptoom...

Wel toevallig dan dat het dus precies dezelfde percentages zijn voor en na het reviseren.

Jack v

Nergens een knik in de leiding of slang. of een gedraaide slang?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Turbo-Geek

Hoe remt hij in het echt ? Dat verschil (wat behoorlijk is !) moet je merken lijkt mij.
Ben absoluut niet onder de indruk van die simpele remplaten die een hoop APK stations gebruiken.
Desnoods voor 2 tientjes een aanbieding APK doen en kijken wat daar uitkomt.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

mastertje

Hij remt wel rechtuit als je dat bedoelt, op hele lage snelheid (onder de ABS drempelwaarde) blokkeert ie wel eerst linksvoor heb ik het idee..

En nahjah, vergeleken met wat andere kleinere auto's waar ik wel eens een noodstop in doe remt ie eigenlijk best slecht  ::) Magoed weegt ook wel 1400kg natuurlijk.

Hij wordt trouwens niet op remplaten getest, maar op een of andere super grip rollers die in de vloer verzonken zitten, vervolgens kan je het aantal kN aflezen links en rechts op een grote meter.

mastertje

Ik was een beetje op zoek naar remdruk meters, zodat ik de klauw/blok/schijf OF de bekabeling kant kan uitsluiten.

Nu kwam ik een véél simpelere test tegen:

1. kijk of je makkelijk de remcilinder in de klauw kan drukken, je moet makkelijk de remvloeistof terug naar het reservoir kunnen "pompen".
Zo ja: het zit waarschijnlijk in de klauw/blok/schijf
Zo nee: draai het ontluchtingsventiel los en probeer opnieuw, nu wel? het zit waarschijnlijk in de remleiding/abs verdeel module. Nog niet? je cilinder zit vast.
Bij onzekerheid vergelijk met de andere voorrem.

Ik denk toch dat die ABS module een mogelijke oorzaak is, omdat deze wel een remleiding geheel kan afsluiten door een vastzittend klepje. Maar misschien gaat dat altijd wel goed/moet dat bij de auto-test er uit komen.

mastertje

WD40, Warmstoken met verfbrander, speciale er-om-heen sleutel, NOG VAST  :eusa_doh:

maandag even met wat hulp in de garage verder.

Wat wel zo was: cilinder ging met gesloten ontluchtnippel heel lastig er in en met open nippel mooi makkelijk. Toen ik de zaak verhitte had ik even de ontluchtnipper open gedaan, tegen een knappende slang, er kwam toch niets uit, en toen ie warm was begon het opeens door te stromen! Probleem dus waarschijnlijk gevonden  :eusa_boohoo:

En oja hij trekt toch wel als een malle naar links als je hard remt Turbo-geek ;)

mastertje

Remblokken vervangen,  opgelost.

Beetje raar maar remblokken rechts waren veel dikker dan rechts, sleet gewoon niet en dus ook geen frictie en remwerking. Remslang ook ff vervangen.