RPM defloater

Gestart door Maarten-t5, 29-06-2013 21:59:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

thuur

Citaat van: Wout-P11 op 12-09-2013 21:54:55
Ik vind het vooral "mis-matchen" met het toerental in de volgende versnelling.
Dit is m'n eerste Volvo en ik heb bij geen enkel ander merk iets dergelijks ondervonden.
Ik kan er dus totaal niet aan wennen. Wellicht ervaart iemand met 300k kilometer Volvo-ervaring dit heel anders...  ;)

Hm, dat klinkt dan weer niet normaal. 2 Slangen verwisseld op de TCV geeft echt een "doorslaand" toerental, dan zie je het nog stijgen als je de koppeling intrapt. Ook een hoog olieverbruik kan voor onbedoelde naverbranding zorgen.

Normaal gesproken blijft het toerental eventjes hangen op de waarde waarop je de koppeling intrapt. Gaat niet omhoog en is echt niet langer dan eventjes.


Gr :eusa_think:

Marijn Degens

Citaat van: thuur op 13-09-2013 01:43:00
Citaat van: Wout-P11 op 12-09-2013 21:54:55
Ik vind het vooral "mis-matchen" met het toerental in de volgende versnelling.
Dit is m'n eerste Volvo en ik heb bij geen enkel ander merk iets dergelijks ondervonden.
Ik kan er dus totaal niet aan wennen. Wellicht ervaart iemand met 300k kilometer Volvo-ervaring dit heel anders...  ;)

Hm, dat klinkt dan weer niet normaal. 2 Slangen verwisseld op de TCV geeft echt een "doorslaand" toerental, dan zie je het nog stijgen als je de koppeling intrapt. Ook een hoog olieverbruik kan voor onbedoelde naverbranding zorgen.

Normaal gesproken blijft het toerental eventjes hangen op de waarde waarop je de koppeling intrapt. Gaat niet omhoog en is echt niet langer dan eventjes.


Gr :eusa_think:

Bij mij wel helaas. Bij het intrappen van de koppeling soms echt klimmen in de toeren en als ik het zijn gang laat gaan vaak ook enkele seconden.

Maarten-t5

#32
Ondanks het gebrek aan posts in dit topic van mijn kant, ben ik wel verder gegaan met het ontwikkelen hiervan. Heb het prototype eindelijk zover dat het naar mijn zin functioneert. Ik moet nog wat kleine veranderingen maken in de software ervan, maar ik ga binnenkort onderdelen bestellen om nog een paar prototypen te maken. Als het zover is kunnen deze uitgeprobeerd worden door mensen die dat zien zitten. Intussen ga ik er even rustig mee rond rijden, kijken hoe het zich op de lange termijn houd.

Ries van de Zilverschuit

We zijn benieuwd. Ik ben altijd bereid om als proefkonijn te dienen hoor. Als ik het apparaat, maar snel kan verwijderen als-ie gaat spoken.  ;)
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

leons850

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 22-11-2013 14:39:36
We zijn benieuwd. Ik ben altijd bereid om als proefkonijn te dienen hoor. Als ik het apparaat, maar snel kan verwijderen als-ie gaat spoken.  ;)

Ook ik wil wel proefkonijn zijn als hij ook makkelijk te verwijderen is.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Maarten-t5

Ik wil met de standaard bosch stekkers gaan werken om installatie (en deïnstallatie) simpel te houden.
Ik ben ook aan het kijken of ik kan zorgen dat als je met het gas ingedrukt het contact aan zet, hij zichzelf uitschakeld voordat je de motor start.

luuksch

Toevallig op dit topic gestuit. Ik dacht dat het tussen de oren zat en dat ik lomp schakelde. Ik blijf het volgen!
Toen: 1998 Volvo V40 2.0T (240k)
Erna: 2011 Renault Twingo 1.5 dCi (30k)
Daarna: 1995 Volvo 850 2.0 T5+ (295k)
Nu: 2005 Volvo V70 D5 (300k)

Piet

Het is een hele verbetering dat ding .... het gedrag  van de motor bij schakelen wordt veel voorspelbaarder en het wordt allemaal veel "rustiger".

razorx

Ik lees dit nu pas. Goed hoor!  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Ik denk dat je veel mensen erg blij maakt met je uitvinding.

Houd ons vooral op de hoogte en plaats, als je dat wilt, plaatjes van je ontwikkeling.

Ries van de Zilverschuit

Yits (Razorx) kan namelijk heel goed meedenken en met advies helpen als het om elektronica gaat, Maarten!

En als je Bosch-stekkers zoekt, ik denk dat de dealer die wel kan leveren, al zijn er mogelijk ook wel goedkopere wegen, die meer in bulk doen.   
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Piet

Alleen nog in de auto van Maarten.... It's my Son.
Maar ik word zijn eerste "klant"

Citaat van: koen.s op 25-11-2013 21:12:57
Citaat van: Piet op 25-11-2013 20:12:49
Het is een hele verbetering dat ding .... het gedrag  van de motor bij schakelen wordt veel voorspelbaarder en het wordt allemaal veel "rustiger".

Rij jij er ook mee Piet?

razorx

Leuk hoor. Ik wist het al van dat vader-zoon. Maar toch geweldig die gemeenschappelijke hobby en dan nog eens zaken zo goed aan te pakken.

)()()sT

Leuk topic dit! Had het eigenlijk nog niet echt gevolgd afgelopen zomer :)

Citaat van: Maarten-t5 op 29-06-2013 22:15:46
Ik heb geen automaat  ???

Sterker nog, als je een ecu van een automaat in een handbak doet schijnt ie t niet te doen.
Dit is juist bedoeld voor handbakken.


Klopt, na de ombouw naar handbak heb ik een tijdje met de AT-software gereden. Dan valt ie idd heel snel terug naar stationair, te snel. Nu ik weer handbak-software heb is het weer als een originele handbak, maar het lijkt iets minder te blijven plakken.

Piet

#43
Citaat van: razorx op 25-11-2013 22:01:20
Leuk hoor. Ik wist het al van dat vader-zoon. Maar toch geweldig die gemeenschappelijke hobby en dan nog eens zaken zo goed aan te pakken.

We zijn  samen nog een projectje aan het ontwikkelen, iets met coil on plugs, EEPROM voetjes en M4.4's.
Maar daar volgt later meer over, is nu nog wat "preliminary"   8)

LeoZandvliet

Mooi project !
Hoe weet je eigenlijk waar te beginnen met zoiets?

In de filmpjes vind ik persoonlijk het toerental nogal ver en snel zakken (~1100 toeren of iets dergelijks),
zou je het ook zo kunnen maken dat dit wat bijgesteld kan worden per auto?
Dus dat je kan instellen hoe snel en/of hoeveel die in toeren moet zakken?

Zelf ervaar ik in elk toerenbereik (ook onder de 3k) dat het toerental eerst ~250 - 500 stijgt en daarna pas daalt.
Wat ik doe om dit te voorkomen met opschakelen is tijdig eerst gas volledig dicht, daarna pas koppeling in trappen.
In hoge toeren vergt dit nogal wat van de bestuurder, totdat je het echt goed onder de knie heb zit je wel vaak in een schokkerige auto :)
Volvo 850 2.3 T-5R DOP - 1996