RPM defloater

Gestart door Maarten-t5, 29-06-2013 21:59:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten-t5

#45
Het begint eigenlijk een beetje met rond lezen en logisch nadenken. Dat het schoonmaken van de ICV het probleem verminderde gaf aan dat het in ieder geval met de ICV en de aansturing daarvan te maken had. Vervolgens ben ik de ICV wat gaan bestuderen en ben ik de elektronische schema's van de 850 ingedoken om een oplossing te bedenken. Daarna heb ik een simpele versie gemaakt als een soort proof of concept en vervolgens komt er een stuk trial en error (en opgeblazen ic's  ;D) bij kijken.

Het hele gebeuren is nog steeds een beetje in ontwikkeling, maar in het filmpje valt ie inderdaad zo snel als ie kan terug in de toeren. Bij het prototype wat ik onlangs gemaakt heb is dit ook nog zo, maar als laatste stap wil ik de snelheid van de toerenafname instelbaar maken met een potmeter. Gek genoeg is dit eigenlijk vrij eenvoudig. De laatste moeilijkere hobbel die ik moet nemen is de ECU voor de gek houden, zodat hij niet steeds met een foutmelding komt zodra hij de controle over de ICV verliest. Ik verwacht dit binnenkort op te lossen.

Die techniek die je beschrijft begon ik ook toe te passen, voordat ik dit gebouwd had. Dit kost alleen tijd/snelheid met opschakelen, omdat je korte tijd met vermindert vermogen rijd vlak voor je opschakeld. De gasschuif gaat namelijk wel gelijk dicht als je je gas los laat, maar de ICV blijft nog een tijdje open staan. Hier komt natuurlijk veel minder lucht doorheen dan door je gasschuif. Het werkt op zich prima, maar ik vond het wat omslachtig. Bijkomend voordeel van mijn aanpassing is ook dat je gewoon gelijk op de motor kunt remmen zoals eigenlijk normaal is in een auto (vind ik dan). Ik merk dat ik hierdoor veel minder vaak de remmen hoef te gebruiken, bijvoorbeeld bij filerijden ofzo.

edit: 1000 toeren zakken bij opschakelen is trouwens vrij normaal. Je blijft met de vaste waarden van de overbrengingen van je bak zitten. Er zit ongeveer 1000 toeren verschil tussen de versnellingen, m.u.v. de 5e versnelling, waarbij het maar iets van 500 is oid. Dit is iig bij de m56 bak in mijn t5 zo, het zou bij andere bakken ietsje kunnen verschillen.

LeoZandvliet

Citaat van: Maarten-t5 op 10-12-2013 12:21:00
edit: 1000 toeren zakken bij opschakelen is trouwens vrij normaal. Je blijft met de vaste waarden van de overbrengingen van je bak zitten. Er zit ongeveer 1000 toeren verschil tussen de versnellingen, m.u.v. de 5e versnelling, waarbij het maar iets van 500 is oid. Dit is iig bij de m56 bak in mijn t5 zo, het zou bij andere bakken ietsje kunnen verschillen.

Oké ik wist niet precies wat normaal was moet ik bekennen, 1000 rpm leek mij eerlijk gezegd wel wat veel, excuses !
5e versnelling zou ik eigenlijk ook wel 1000 rpm lager willen hebben ipv 500, bij 100 km/u in de 5e versnelling accelereert ie nog behoorlijk goed.
Voor zover ik heb kunnen vinden zijn daar nog niet echt  concrete topics over?

In ieder geval alvast complimenten voor je project :)

Volvo 850 2.3 T-5R DOP - 1996

Maarten-t5

Daarvoor zou je een andere versnellingsbak met een andere eindoverbrenging moeten hebben. Voor zover ik weet bestaat die niet, m.u.v. eventuele custom bakken. Maar zeker weten doe ik dat niet. Volgens mij zijn daar wel wat topics over op volvospeed, maar daar gaat het dan meer om het halen van een hogere topsnelheid. Ik heb daar alleen nergens wat uit zien komen.

Citaat van: LeoZandvliet op 10-12-2013 13:09:59
In ieder geval alvast complimenten voor je project :)

thanx!

Martijn_B

10v versnellingsbak bijvoorbeeld.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Maarten-t5

Na wat gepruts blijft het lambda lampje nu eindelijk uit. Ik heb ook gelijk de functie toegevoegd waarmee je de schakeling makkelijk kunt uitschakelen.
Als je het contact omdraait van stand 0 naar stand 1 met het gaspedaal ingedrukt, schakelt hij zichzelf uit. Hij reset zichzelf weer als het contact op 0 wordt gezet. Nu wat componentjes bestellen om de snelheid van de toerenval in te kunnen stellen en dan kan ik nog 2 exemplaren bouwen.

Nog wat plaatjes van de ontwikkelingen:

Eerst een soort proof of concept gemaakt. Deze versie was heel basic en werd aangestuurd door een arduino UNO.



Na wat experimenteren, heb ik wat functies toegevoegd en ben ik een microcontroller gaan gebruiken ipv de arduino UNO.
RPM defloater 'revision A'



Met behulp van mijn Arduino uno als ISP kan ik de microcontroller herprogrammeren en zo makkelijk verschillende variabelen en functies aanpassen.


Hierna werd het tijd om een printje te ontwerpen in eagle en te etsen, om het een wat steviger geheel te maken. Ook nog wat aangepast in de software en gezorgd dat de ECU niet meer in paniek raakt, zodra het schakelingetje zijn werk doet.
Printplaat voor RPM defloater 'revision B'


Ik had 2 prints tegelijk geëtst en deze was wat minder goed gelukt (zie rechterbovenhoek). Het tweede exemplaar was perfect en doet het nu al een tijdje prima in mijn auto.
Het begint op te schieten.

razorx

Leuk hoor  :eusa_clap:
Blijf het volgen al heb ik een automaat.

Arjanestate

Me too, als je het uiteindelijke resultaat klaar hebt dan wil ik er ook graag eentje!
854 T-5 ROOD 1994

Wout-P11

Ziet er veelbelovend uit, en volgens mij ben je het tot in perfectie aan het uitwerken en testen. Mijn interesse is nog steeds groot!  ;D
'99 Subaru Forester S-turbo & '97 Nissan P11 SR20

Rense850T5

Zo kom ik ff laat achter dit topic  :o

Super wat je aan het doen bent!

Maar hoe staat het er mee?

Zit me ook een portie te ergeren aan het "floaten"

Dus als je wat hebt of getest moet worden laat maar weten wil er graag vanaf!!

Gr. Rense
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

Maarten-t5

Eerst kwam ht m4.4 project even tussendoor en nu heb ik het gigadruk. Ik hoop dat ik binnenkort ergens een keertje wat tijd krijg om eraan te prutsen. Op zich werkt het prima, alleen wil ik nog de snelheid  van het induiken regelbaar maken.

Maarten-t5

#55
Mzo, het is even geleden (m4.4 is leuk speelgoed), maar ik heb eindelijk weer wat te melden over dit projectje. Ik heb vandaag mijn laatste prototype aan de praat gekregen en het werkt nu eindelijk naar mijn zin. Toerental zakt nu consistent en direct terug na ontkoppelen en gas los. Daarnaast kan er veel beter op de motor geremd worden. De snelheid van het inzakken kan nu met een draaiknop ingesteld worden. Ik vind het heerlijk rijden. Zelfs met m4.4 merk ik verbetering. Ik hoop volgende week een kopie van het prototype af te hebben die dan geprobeerd kan worden door iemand. Als het allemaal bevalt ga ik er nog een mooie behuizing omheen verzinnen.

Vulk

Heb je nog een filmpje van hoe het nu loopt?

Maarten-t5

Zal eens kijken of ik het er goed op kan krijgen.

J.Langras

Ik wacht nog steeds in spanning V70R AWD 1997 manual.

Ik kan er maar niet aan wennen. Ik hoop dat ik ook ooit deze frustratie kwijt ben.

Ga zo door. Het kan niet anders zijn, dat er veel animo zal zijn.

Voor testen kom ik graag langs hoor.

groetjes en succes,
Jos

koen.s

Is er al iets bekend, wil er graag 1 aanschaffen.