De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug

Gestart door volvobug, 03-07-2013 19:20:23

Vorige topic - Volgende topic

V70geRwin

Citaat van: volvobug op 01-03-2015 12:43:13
Citaat van: V70geRwin op 01-03-2015 11:47:10

Kant en klare units, alleen elektrische verstelling overzetten indien aanwezig.

Zijn dat units van Van Wezel of die van TYC?

Ik heb de van wezel units.
Pasvorm prima en lichtbeeld strak.
Zag net dat winparts ook de tyc units heeft voor 80 per stuk.

san

Ik ben ook nog steeds in dubio...bij Estate services kosten ze rond de €300,- per 2 en nu hoor ik weer prijzen van €80,-  per stuk.Tyc of ander merk maakt toch niets uit als ze maar passen.

V70geRwin

Citaat van: san op 01-03-2015 17:07:03
Ik ben ook nog steeds in dubio...bij Estate services kosten ze rond de €300,- per 2 en nu hoor ik weer prijzen van €80,-  per stuk.Tyc of ander merk maakt toch niets uit als ze maar passen.

Die van wezels maar 43 per stuk  :eusa_whistle:
Check winparts...

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

496.500 km

Het is alweer ruim een week geleden dat ik de achterste veerpootlagers vervangen heb. In de categorie ondergewaardeerde onderdelen, waaronder bijvoorbeeld de lambdasonde en schokdempers vallen, horen deze wat mij betreft ook thuis. Waarom ondergewaardeerd? Omdat het onderdelen zijn die meestal niet vervangen worden met als argument "hij is nog goed want mijn lampje brandt niet" (lambdasonde) of "ze lekken niet" (schokdempers) maar men voorbij gaat aan het feit dat ze na 2-3-4-5 ton hun beste tijd wel hebben gehad. En dit geldt ook voor de achterste verpootlagers, getuige de volgende foto's.

Dit zij aanzicht laat goed zien dat in onbelaste toestand, het oude exemplaar met bijna 5 ton ervaring, duidelijk "uitgerekt" is. Op de volgende foto daarmee ook duidelijk vanaf de onderkant gezien:

Wat merk je ervan? Lijkt me logisch, een strakkere kont  ;D (was het bij vrouwen maar zo makkelijk  :eusa_shifty:).....

Voor iedereen die de achteras al gereviseerd heeft of in ieder geval de afstandssteunen en de dwarslagers heeft vervangen, maak het af door ook deze veerpootlagers te vervangen. Overigens moet ik de afstandssteunen binnenkort zelf nog een keer vervangen.
Let op: er zijn verschillende uitvoeringen van het veerpootlager voor nivomats en voor gewone dempers achter.

En de volgende vervangingen liggen ook klaar:

Maar eerst even een reserve gasklep prepareren door de plastic verdikking op de vlinderklep grotendeels weg te frezen. Tip uit het razorx topic voor maar liefst 0,1 pk of 2 km/h topsnelheid meer  ;D

Ludo

mm inderdaad wel een aandachtspunt, die scheuren in het rubber.

Ik zie een grote doos op de achtergrond, waren de koekjes/chocolaatjes ook lekker?.  ;D

V70geRwin

+veel, ik had op het oog goede veerpootrubbers en lagers voor. Toen ik ze verving vroeg ik me af of het wel nodig was en verbetering zou geven maar het was een wereld van verschil.

Deze staan bij mij ook nog op de planning met de gehele as en rubbers erbij.

volvobug

Citaat van: Ludo op 17-04-2015 15:36:31
mm inderdaad wel een aandachtspunt, die scheuren in het rubber.

Ik zie een grote doos op de achtergrond, waren de koekjes/chocolaatjes ook lekker?.  ;D

Ludo, het zijn overigens geen scheuren op de tweede foto, rechter lager, maar van die typische rubberresten uit een mal. Dat viel wel mee. Ook lijkt het lager als je het met de hand probeert te bewegen nog hartstikke strak. Maar duidelijk is dat de boel is uitgerekt/doorgezakt, en dat merk je pas als je er een paar honderd kilo gewicht tegen laat drukken.

En ja, de koekjes waren lekker. Laat dat maar aan de Belgen over, koekebakkers  ;) ;D

petrolhead2.5

interessant, zou mooi zijn als je wilt posten over het optimaliseren van je gasklep. Dat ga ik ook doen (heb dezelfde onderdelen ook besteld voor mijn 10v). Tevens heb ik vandaag ff bij de plaatselijke sloop een complete luchtfilter bak gescoord die ik ga optimaliseren zoals Yits reeds eerder heeft gedaan.

En dan maar toeren draaien, ik vindt 'm nu al lekker lopen, maar hoop op net een streepje 'meer' bij deze heerlijke traditionele atmosferische vijfpitter  ;D

volvobug

Citaat van: petrolhead2.5 op 18-04-2015 20:25:40
interessant, zou mooi zijn als je wilt posten over het optimaliseren van je gasklep. Dat ga ik ook doen (heb dezelfde onderdelen ook besteld voor mijn 10v). Tevens heb ik vandaag ff bij de plaatselijke sloop een complete luchtfilter bak gescoord die ik ga optimaliseren zoals Yits reeds eerder heeft gedaan.

En dan maar toeren draaien, ik vindt 'm nu al lekker lopen, maar hoop op net een streepje 'meer' bij deze heerlijke traditionele atmosferische vijfpitter  ;D

Zal het binnenkort posten, heb de gasklep al gemodificeerd en klaar liggen voor montage.

petrolhead2.5

ik heb al een gemodificeerde lucht filterbak liggen (of eigenlijk de lucht door/ toevoer), komende zaterdag ga ik zelf ook aan de gang.  ;) ;D

petrolhead2.5

heb je een 960 gasklep of de bestaande plastic bult verwijderd/ kleiner gemaakt?

RoelNL

Dit vraagt om plaatjes. Ik snap er namelijk niks van :o
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

yannickdv

Citaat van: RoelNL op 21-04-2015 13:15:17
Dit vraagt om plaatjes. Ik snap er namelijk niks van :o

mee eens
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

volvobug

Vooruit dan, hier het topic van razorx:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg624789.html#msg624789

en een van hem geleend plaatje:

Dit is de klep na wegslijpen van de plastic obstructie, zo ziet mijn voorbereide klep er inmiddels ook uit  :D