De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug

Gestart door volvobug, 03-07-2013 19:20:23

Vorige topic - Volgende topic

850blues

Hey, er is weer wat gebeurt hier, leuk! En gelijk een foto-verslagje :)

Btw, hoe was de multiriem er aan toe?
Die was toch "iets" over de voorgeschreven vervangingsinterval heen .....
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

volvobug

Citaat van: razorx op 28-09-2017 08:56:09
Weer goed bezig. Mooi dat die stuurkogel nu helemaal zeskantig is aan het dikke eind. Werkt een heel stuk fijner.

Yep. Op die oude is het zeskant randje net te smal om lekker grip op te hebben. Zeker aan de bestuurderskant, want dan zit er nog een witplastic afstandsbus tegenaan en kom je er niet goed op.

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 28-09-2017 10:11:25
Vreemd van die stuurkogels. Bij mij staat op een door de dealer geleverde stuurkogel gewoon: TRW. Misschien bij een 10v anders? Al lijkt mij dat sterk.

Ja, niet echt consequent dan, TRW stuurhuis met Lemförder einden. Of ze hebben bij die vroege V70's (deze is van april 1997) maar wat uit het  rek gegrepen  :eusa_think:

Citaat van: The Volvoboy op 28-09-2017 12:23:02
Op die van mij staat ook TRW. Zijn overigens ook nog de originele na 505.000km. 8)

Dan kan ik je aanraden de boel te vervangen, binnen en buitenste.

Citaat van: 850blues op 28-09-2017 15:39:13
Hey, er is weer wat gebeurt hier, leuk! En gelijk een foto-verslagje :)

Btw, hoe was de multiriem er aan toe?
Die was toch "iets" over de voorgeschreven vervangingsinterval heen .....

Die had nog wel een tijdje mee gekund, aan de "rug" mankeert na 2 ton niets. Alleen de ribben gaan door uitdroging wat overdwars inscheuren maar dat kan geen kwaad. Maar een verse riem is toch en beter gevoel  :D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

618.300 km

Gisteravond auto na thuisrit thuis stationair laten lopen om de dynamospanning te meten. Twijfelde nl. of de dynamo of de accu zijn beste tijd heeft gehad. Laadspanning op dynamo 13,8 Volt, dat is prima. Op accupolen 13,5 Volt, dus ergens verlies. Vervanging accukabels maar eens op de planning zetten.

Oude rekeningen opgezocht en de huidige accu bleek alweer ruim 9 jaar oud. Vanochtend bij Hooftman Woerden een nieuwe gehaald. De oude geeft met een nachtvorstje voor mijn gevoel te weinig sjoege.

Vreemd genoeg wilde de V7 niet starten vanochtend (voordat ik naar Hooftman reed). Sloeg niet aan. Bij uitlezen foutcode 1-3-1, missing rpm signal.  Stekker krukassensor een keer losgetrokken en weer vast en hupsakee, hij start weer! Vreemd, stekker zat goed op zijn plek en geen corrossie op de contacten.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx

Weer leuk om te lezen Ruud. Welke van de Action olieën gebruik jij: De Valvoline of de Techno?

volvobug

Citaat van: arjenT5R op 19-12-2017 14:10:41
typisch 618K kwaaltje ;D

;D

Citaat van: razorx op 19-12-2017 14:32:05
Weer leuk om te lezen Ruud. Welke van de Action olieën gebruik jij: De Valvoline of de Techno?

De enige echte Techno hydrocrack  ;D

Er zijn ook weer wat ontwikkelingen met het Bug project, recent de eerste grote gietstukken voor de motor gekocht. En vrijdag een Mathis (eigenlijk 2) ophalen in Frankrijk  :D. Binnenkort plaatjes  :)

razorx

Dank je. Moet de 10V daar voortaan ook maar mee verwennen.
Ik zie uit naar de updates voor de Bug!

volvobug

arjenT5R

Ohjee waar gaat de Bug heen?

volvobug

Citaat van: arjenT5R op 19-01-2018 11:18:59
Ohjee waar gaat de Bug heen?

Niks aan de hand, die blijft gewoon, maar je kunt maar beter vast een volgend project op voorraad hebben  ;D. De inkopen voor de Bug gaan gewoon door, de eerste kilo's aluminium voor de motor zijn aangeschaft:

Moet nog gemachined worden maar ik ben er blij mee, kon ze nu voor een "schappelijk" prijsje overnemen.

De Mathis liep ik tegenaan, zijn twee auto's waarvan 1 in onderdelen maar grotendeels gerestaureerd. Op de tweede foto in de vorige post zie je op de achtergrond nog een tweede chassis staan, gestraald en in de rode menie. Het rollende kippenhok uit 1931 heeft de vorige eigenaar erbij gekocht als kentekendonor en voor de onderdelen. Van de andere is de remmerij gereviseerd, de versnellingsbak, de motor is volledig gedaan:

Afijn, ik hoef me de komende decennia niet te vervelen  ;D

Plan met de Mathis is om het tweede chassis met de gereviseerde remmerij, bak en motor snel rijdend te maken en dan de carrosserie van het kippenhok er op zonder er iets aan te doen, lijkt me fantastisch zo'n gebakje dat er voor de buitenstaander niet uitziet maar mechanisch in orde is  8)

arjenT5R

Je lijkt mij wel met al je projecten ;D

volvobug

Citaat van: arjenT5R op 19-01-2018 11:39:21
Je lijkt mij wel met al je projecten ;D

En nog de eigen V70 (gelukkig weinig onderhoud), Peugeotje 205 uit 1990, eigen woningonderhoud en verbouwingkjes....

o ja, ook nog een gezin  ;D

razorx

volvobug

Citaat van: razorx op 19-01-2018 13:31:19
Geweldig weer!  :eusa_clap:

;D ;D

10V deed het overigens niet onverdienstelijk met 1.300 kilo aan de haak en 500 in de laadruimte, maar ik had wel iedere keer als ik vanuit stilstand moest wegrijden het idee dat de laatste "minuut" voor mijn druklager of drukgroep geslagen had  :eusa_shifty:

arjenT5R

Lijkt me wat vroeg hoor bij...620.000km? ;D