De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug

Gestart door volvobug, 03-07-2013 19:20:23

Vorige topic - Volgende topic

volvobug

Citaat van: Vulk op 26-10-2018 06:25:35
Goed bezig! Doe kokerbalk is schrikken!

Nog even ter geruststelling voor Thomas, zo ziet het er inmiddels uit:

Als nieuw dus  :D

Zoals gezegd is de brom in zo'n Simons uitlaat iets te nadrukkelijk aanwezig tijdens acceleren en ook nog wel bij cruisen in het toerengebied zo tussen 2.000 en 3.000 rpm. Heb vandaag maar eens een rol kippengaas uit de berging gehaald om aan kippengaastuning te doen. Waarbij ik me realiseerde dat ik het wel vaker gelezen heb als quick fix maar nooit plaatjes heb gezien. Geen idee eigenlijk wat te doen  ;D

Afijn, het leek me wel logisch om van een stuk gaas een rolletje te maken en die in de pijp te frotten. Beetje overmaats zodat die zelf op zijn plek blijft zitten. En dan krijg je deze plaatjes:

(work in progress)

en 1 pijp gedaan

Geen idee of het zo goed is maar veel andere opties zijn er niet. Het lijkt overigens op deze foto of je de pijp aardig dicht stopt maar niets is minder waar, het is nog steeds een luchtig geheel. Alleen kijk je tegen de zijkant van heel veel draadjes achter elkaar aan  :).

De eerste testrit stemt mij hoopvol. Stationair nog steeds heerlijk diep, tijdens acceleren nog wel brom hoorbaar maar vanaf 110 cruisen aanmerkelijk minder brom  :eusa_dance:. Morgen maar eens een echt lange rit waarbij de hele boel ook goed op temperatuur komt, maar ik ben vooralsnog positief!  :D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ewout Schalkwijk

Ik dacht dat je de einddempers open moest zagen om daar met gaas of steenwol moest werken. Dit ziet er dan een stuk eenvoudiger uit om te doen. Is het niet zichtbaar als je achter de auto staat?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

classicT5

Heb hier ergens gezien dat ze mbv opengezaagd oliefilter, daar het gaas eruit en dan erin gelast. Dacht bij Arjen850, maar ben niet zeker.

Dan heb je veel minder flow verstoring/weerstand dan met het gaas. Als ik het zo zie heb je aardig wat gaas erin, lijkt me nogal veel.

KIM

Je doet het goed. Je kunt ze ook heel strak opdraaien om het nog minder 'luchtig' te maken. Ik heb (vanwege het freeflow systeem in mijn einddempers) het kippengaas later ook nog wat verder naar achteren geduwd.

volvobug

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 29-10-2018 06:56:17
Ik dacht dat je de einddempers open moest zagen om daar met gaas of steenwol moest werken. Dit ziet er dan een stuk eenvoudiger uit om te doen. Is het niet zichtbaar als je achter de auto staat?

Zagen om brom te fixen heb ik niet eerder gelezen. Het ging me voor nu ook inderdaad om een quick fix om te onderzoeken of het wel verschil maakt. En nee, het is niet zichtbaar, tenzij je op je knietjes in de einddemper gaat kijken. Dan zie je ver in de pijp de rol zitten.

Citaat van: classicT5 op 29-10-2018 07:52:14
Heb hier ergens gezien dat ze mbv opengezaagd oliefilter, daar het gaas eruit en dan erin gelast. Dacht bij Arjen850, maar ben niet zeker.
Dan heb je veel minder flow verstoring/weerstand dan met het gaas. Als ik het zo zie heb je aardig wat gaas erin, lijkt me nogal veel.

Ja, die plaatjes ken ik maar had geen geperforeerde plaat liggen maar wel een rol kippengaas  ;D.
Overigens stel ik dat je met gaas minder restrictie hebt dan met zo'n geperforeerde plaat, maar het maakt allebei weinig verschil als de gassen achter in de pijp al sterk afgekoeld zijn en daarmee in volume verminderd.

Citaat van: KIM op 29-10-2018 07:59:53
Je doet het goed. Je kunt ze ook heel strak opdraaien om het nog minder 'luchtig' te maken. Ik heb (vanwege het freeflow systeem in mijn einddempers) het kippengaas later ook nog wat verder naar achteren geduwd.

Ah, bevestiging, altijd fijn. Ik heb zojuist een rit van zo'n 75 km snelweg gehad op verschillende snelheden cruisend en gas geven. Het is al stukken aangenamer maar bij gas geven tussen zo 100 en 120 km/u blijft het wel dominant. Ik ga nog eens een strakker rolletje de pijpen in duwen, kijken of dat nog wat scheelt.

KIM

Of een langere rol; dat helpt ook wellicht

Sbv

Dien je die rol eigenlijk ook goed vast te zetten ? Het lijkt me dat je deze anders wel(deels) naar buiten blaast

volvobug

Citaat van: Sbv op 29-10-2018 10:04:03
Dien je die rol eigenlijk ook goed vast te zetten ? Het lijkt me dat je deze anders wel(deels) naar buiten blaast

Och ja, soort van 007 uitrusting, en dan nog een extra pijp naar binnen met een voorraadje rolletjes zodat ik tijdens het rijden kan afvuren en bijvullen  ;D

Er is beschreven om kippengaas met een tentharing of iets dergelijks en een lasprikkie op zijn plek te houden. Maar ik verwacht dat deze wel gewoon klem blijft zitten.

arjenT5R

Gek... Ik heb een ontzettende herriepijp maar vanaf 100 tot 140 is ie fluitsterstil heb een enkele simons demper op de plek van de originele.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

freefall

Ik ben er zo achter gekomen dat de lengte van de eindpijp veel.doet. die van mij zijn li en re 2.cm langer geworden, en zit nu ook met.kippengaastuning in mn puup. Voorheen was hij een stuk stiller...
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

V70geRwin

Citaat van: freefall op 29-10-2018 12:39:22
Ik ben er zo achter gekomen dat de lengte van de eindpijp veel.doet. die van mij zijn li en re 2.cm langer geworden, en zit nu ook met.kippengaastuning in mn puup. Voorheen was hij een stuk stiller...

Eindstuk kan ook schelen, mijn ferrita met ferrita einstuk is een stuk minder met een simons eindstuk.
Het dreunen is minder geworden maar nog niet genoeg, next is kippengaas en anders komt de standaard pijp er weer onder.

volvobug

Citaat van: V70geRwin op 29-10-2018 12:48:14
Eindstuk kan ook schelen, mijn ferrita met ferrita einstuk is een stuk minder met een simons eindstuk.
Het dreunen is minder geworden maar nog niet genoeg, next is kippengaas en anders komt de standaard pijp er weer onder.

Dat is ook nog een interessante, kreeg uit Nijmegen nog de suggestie dat die dubbelwandige Simons eindstukken ook aardig kunnen bijdragen. Ik heb de ovale eindstukken van de vorige uitlaat nog, daar kan ik ook nog eens mee variƫren. Moet ik wel even een verlengstukje pijp hebben.

Piet

Citaat van: V70geRwin op 29-10-2018 12:48:14

Ik ben blij die Ferrita catback er onderuit gesloopt te hebben en weer een originele catback achter de ferrita downpipe te hebben.
Klinkt  toch een heel stuk aangenamer en dan heb ik een sedan waarbij het dreunen al een stuk minder is dan bij een estate.
Kwa vermogen maakt het geen ruk uit.

V70geRwin

Citaat van: Piet op 29-10-2018 12:59:14
Ik ben blij die Ferrita catback er onderuit gesloopt te hebben en weer een originele catback achter de ferrita downpipe te hebben.
Klinkt  toch een heel stuk aangenamer en dan heb ik een sedan waarbij het dreunen al een stuk minder is dan bij een estate.
Kwa vermogen maakt het geen ruk uit.

Goed om te weten, ik prop er nog even kippengaas in, dat is zo gedaan en anders komt de originele er weer onder.

KIM

Citaat van: Sbv op 29-10-2018 10:04:03

Ik heb het er met een bezemsteel in moeten rossen. Ik denk dat het wel vast genoeg zit nu  8)