Een onverwachte oorzaak voor wegvallen turbodruk.

Gestart door Piet, 05-07-2013 15:16:11

Vorige topic - Volgende topic

mikky

Martijn_B

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

M.drt

Topic met belangstelling gelezen. Ik vraag me af of ik hetzelfde probleem heb (maar dan anders). Afgelopen week de temp. sensor vervangen, ben daarna na het warmrijden proef gaan rijden en had tot 1.1 bar boost. Gisteren met naar werk rijden in ene weer maar 0,5. Heb vanmorgen op zitten letten op het metertje, en zodra de meter voorbij de 0,5 lijkt te gaan zie ik 'm terugzakken naar onder de 0,4 alsof 'ie teruggeregeld wordt. Als ik in z'n 5 doortrek loopt de druk heel langzaam op naar de 0,7 bar, maar dat duwtje in de rug voel ik dan niet.
Snap er werkelijk waar geen fluit meer van. Maandag tot 1,1 bar boost, liep als een malle. Nu maar max 0,5. Stekkertjes gecontroleerd en op het zicht geen problemen, vraag me na het lezen van dit topic af of de relais mogelijk stuk is? Fan slaat wel aan en af, los van op contact zetten. Temperatuur blijft gewoon op 3 uur staan.
Kortom, ik begin een beetje radeloos te worden. Vacuumslangen zijn verwisseld, ik kan geen lekkage vinden... Iemand een idee?

Rvd

Dit probleem klinkt bekend. Sinds afgelopen vrijdag heb ik precies hetzelfde.
Koelfan slaat niet aan, alleen door middel van een bypass direct vanaf de accu op het relais.
De watertemperatuursensor is ook vervangen. Zou deze hier ook invloed bij kunnen hebben.
Lijkt erop alsof de auto zonder aangesloten tcv rijdt. Bouwt nog maar de helft van zijn turbodruk op bij volgas.

Al even aan het meten geweest. Direct vanaf de accu komt er wel signaal over de draad, maar deze lijkt ook onderbroken te worden.
Is de draad in het schema  22 direct vanaf de accu en 7 direct naar het relais? Zou dit inhouden dat de ecu kijkt of er spanning overheen loopt?

UserID6342

Zou eerst je massa van de ECU voet maar eens nakijken....

Rvd

Hooi Dirk, bedankt voor de tip. Waar kan ik deze massakabel vinden? Zit deze aan de ecuvoet vast?

UserID6342

Massa van de ECU zit bij je rechter koplamp

Rvd

Is dat gezien van vanuit de auto of als je er voor staat?

vincen tdi

Vanuit de auto, dus vlak bij de ecu   ;)
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

volvobaksteen

Citaat van: M.drt op 06-08-2014 20:39:28
Topic met belangstelling gelezen. Ik vraag me af of ik hetzelfde probleem heb (maar dan anders). Afgelopen week de temp. sensor vervangen, ben daarna na het warmrijden proef gaan rijden en had tot 1.1 bar boost. Gisteren met naar werk rijden in ene weer maar 0,5. Heb vanmorgen op zitten letten op het metertje, en zodra de meter voorbij de 0,5 lijkt te gaan zie ik 'm terugzakken naar onder de 0,4 alsof 'ie teruggeregeld wordt. Als ik in z'n 5 doortrek loopt de druk heel langzaam op naar de 0,7 bar, maar dat duwtje in de rug voel ik dan niet.
Snap er werkelijk waar geen fluit meer van. Maandag tot 1,1 bar boost, liep als een malle. Nu maar max 0,5. Stekkertjes gecontroleerd en op het zicht geen problemen, vraag me na het lezen van dit topic af of de relais mogelijk stuk is? Fan slaat wel aan en af, los van op contact zetten. Temperatuur blijft gewoon op 3 uur staan.
Kortom, ik begin een beetje radeloos te worden. Vacuumslangen zijn verwisseld, ik kan geen lekkage vinden... Iemand een idee?

zet er maar eens een andere wastegate op of trek turbo er is af die van mij was laatst in tweeen gebroken net als me spruitstuk

Maarten-t5

Misschien tcv stuk?
Als het allemaal echt niet wil lukken kun je ook even langskomen. Kunnen we met logging even bekijken wat er gebeurd.

cornelis-b

Citaat van: volvobaksteen op 10-08-2015 21:07:44

zet er maar eens een andere wastegate op of trek turbo er is af die van mij was laatst in tweeen gebroken net als me spruitstuk

Ik denk dat dit probleem allang is opgelost hoor ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Hendrix

;D
Citaat van: cornelis-b op 10-08-2015 21:21:34
Citaat van: volvobaksteen op 10-08-2015 21:07:44

Ik denk dat dit probleem allang is opgelost hoor ;D

Denk het ook maar dit is wel weer een uitstekend voorbeeld dat sommige topics niet netjes worden afgesloten...en dan met vermoeide oogjes bij slecht licht (lees oude monitor met te weinig brightness)....dan lees je dat jaartal wel eens verkeerd   :eusa_whistle:   ;D