stotteren

Gestart door svenerik, 06-07-2013 23:27:47

Vorige topic - Volgende topic

Lampje

Ja Sven,

Lekkere vakantie gewenst!

Bij mij is de druk er helaas niet vanaf want ik moet volgende week met deze bak met aanhangert op vakantie, en hij moet ook nog een flinke aanhanger trekken, dus moet goed gaan komen!

Jullie allemaal trouwens een prettige vakantie in dit draadje! :eusa_dance:

Lampje

Nou, de TPS gemonteerd en voor de zekerheid ook weer nieuwe bougies.

De turbo even pisheet opgestookt. Diverse verkeerslichten gepakt. Hij kon ook altijd heel slecht heet of warm starten op benzine. Starten na een wastunnel, ook drama!

Ik heb alles zojuist gedaan en diverse keren uitgeprobeerd en...

...de klachten lijken helemaal weg!!

Tsja, ik heb de hoop zelf op een passende oplossing al lang opgegeven, maar ik ga maar eens de rit naar Duitsland wagen en kijken hoe hij zich in de praktijk houdt!

Nu die van jou nog!

Nunki

Citaat van: Lampje op 11-07-2013 19:25:15
Nou, de TPS gemonteerd en voor de zekerheid ook weer nieuwe bougies.

De turbo even pisheet opgestookt. Diverse verkeerslichten gepakt. Hij kon ook altijd heel slecht heet of warm starten op benzine. Starten na een wastunnel, ook drama!

Ik heb alles zojuist gedaan en diverse keren uitgeprobeerd en...

...de klachten lijken helemaal weg!!

Tsja, ik heb de hoop zelf op een passende oplossing al lang opgegeven, maar ik ga maar eens de rit naar Duitsland wagen en kijken hoe hij zich in de praktijk houdt!

Nu die van jou nog!

Hoi Lampje, misschien een domme vraag; wat is een tps? Krijg via de zoekfunctie niet veel naar boven...
Hopelijk heb je het zo opgelost! Succes en groeten,
Joost

twotone

TPS staat meestal voor Throttle Position Sensor, ofwel hoever je je gaspedaal intrapt ;D

Jari.
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

Lampje

Oh ja Sven,

Ik heb ook met Marc gereden met een A/F meter in de poepert, maar bij mij schommelde de A/F ratio constant rond 1.

Zou nu wel weer eens willen rijden om te zien of die ratio nu stabiel is. Misschien even een rollenbankje pakken?

svenerik

volvonisten,

We gaan verder in de zoektocht. Na mijn vakantie met de xc 90 weer verder in de witte 850 tuffen...

het ging eigenlijk wel goed zonder verder inhouden en of stotteren.

Helaas helaas gisteren weer stotteren en een aantal raar schakelen van de bak (AT).

Bovendien viel het me op dat de koplampen aan het flikkeren zijn. Nadere inspectie leerde echter dat niet alleen de koplampen maar alle verlichting staat te knipperen bij stationair toerental. Bij  kleine verhoging van het toerental geen flikkering meer te zien. Een verzwaring van de gebruikers geeft een vergroting van de flikkering aan, echter geen verschil in de frequentie van de flikkering.

Tevens viel het gister avond op dat het toerental van de benzine pomp ook fluctueert op dezelfde frequentie als de verlichting.

Laadspanning op de accu gemeten en is  13,6-13,7 V met gebruikers ingeschakeld. Zowel de accu als de polen zijn niet heet/warm.

Ik heb de volgende constatering getrokken:

Volgens mij wordt de spanning (niet altijd) goed gelijkgericht. hierdoor ontstaat een rimpelspanning welke je in de verlichting terugziet. Tevens resulteert dit in spanningspiekjes (wel geen connectie/slechte connectie) welke door de computer van motor en de bak bijdragen aan het stotteren cq slecht schakelen van de AT.

Vreemd is wel dat er een goede laadspanning op de accu staat. Deze spanning is gemeten met een digitale multimeter en geeft dus de RMS waarde (Root Main Square; rekenkundig gemiddelde van de spanning) wellicht dat de werkelijke waarde wel 14 V is en door de rimpel inzakt?

mbt de massa: deze is visueel gecontroleerd en in visueel orde bevonden. Tevens polen opgeschuurd en opnieuw aangesloten. Bovendien kan een (mindere) massa aansluiting niet bijdrage in knipperen van verlichting, lijkt me.

Ik zou het fijn vinden indien jullie kunnen laten weten of jullie bovenstaande kunnen ondersteunen of dat jullie andere idee'n hebben.

Ondertussen ga ik opzoek naar een scoop om een en ander uit te sluiten....

de Boeing

Lijkt ook een beetje op mijn probleem (850R AUT met lpi en hij heeft er ook last van op lpi dus kan ik de benzinepomp uitsluiten?!)

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,57200.0.html

Ik heb ook een vermoeden dat het ergens een slecht contact of massaprobleem is (al heb ik nooit een flikkering in de verlichting gemerkt)

svenerik

ik heb mijn benz pomp en relais 103 vervangen relais 2 x zelfs.  lijkt me sterk dat daar door komt in mijn geval.

ik las dat je massa en accu bekabeling ging aanpassen (17-07-2013) dit heeft je niet geholpen?

sven

de Boeing

is ondertussen gebeurd ja (zie mijn topic), heb het niet meer waargenomen, maar of het nu definitief opgelost is?

Verder zijn er nog tal van dunnere massakabels die samen geperst zitten in één aansluiting rechtstreeks op de accuklem (naar de zekeringenkast?) Deze heb ik niet vervangen, nieuwe aansluiting hierop maken lijkt me ook wel eens nuttig...

svenerik

Goed om te lezen dat het weg is.
Was de volgorde :
Kabels vervangen
15000 km
Probleem nog steeds weg ?

Of andere aanpassingen gedaan welke waarschijnlijk deoplossing hebben gegeven?

Sven

de Boeing

Citaat van: svenerik op 19-09-2013 11:41:57
Goed om te lezen dat het weg is.
Was de volgorde :
Kabels vervangen
15000 km
Probleem nog steeds weg ?

Of andere aanpassingen gedaan welke waarschijnlijk deoplossing hebben gegeven?

Sven

ja, al durf ik niet uitsluiten dat het nu definitief weg is...

Piet

Citaat van: svenerik op 19-09-2013 09:28:46
volvonisten,

We gaan verder in de zoektocht. Na mijn vakantie met de xc 90 weer verder in de witte 850 tuffen...

het ging eigenlijk wel goed zonder verder inhouden en of stotteren.

Helaas helaas gisteren weer stotteren en een aantal raar schakelen van de bak (AT).

Bovendien viel het me op dat de koplampen aan het flikkeren zijn. Nadere inspectie leerde echter dat niet alleen de koplampen maar alle verlichting staat te knipperen bij stationair toerental. Bij  kleine verhoging van het toerental geen flikkering meer te zien. Een verzwaring van de gebruikers geeft een vergroting van de flikkering aan, echter geen verschil in de frequentie van de flikkering.

Tevens viel het gister avond op dat het toerental van de benzine pomp ook fluctueert op dezelfde frequentie als de verlichting.

Laadspanning op de accu gemeten en is  13,6-13,7 V met gebruikers ingeschakeld. Zowel de accu als de polen zijn niet heet/warm.

Ik heb de volgende constatering getrokken:

Volgens mij wordt de spanning (niet altijd) goed gelijkgericht. hierdoor ontstaat een rimpelspanning welke je in de verlichting terugziet. Tevens resulteert dit in spanningspiekjes (wel geen connectie/slechte connectie) welke door de computer van motor en de bak bijdragen aan het stotteren cq slecht schakelen van de AT.

Vreemd is wel dat er een goede laadspanning op de accu staat. Deze spanning is gemeten met een digitale multimeter en geeft dus de RMS waarde (Root Main Square; rekenkundig gemiddelde van de spanning) wellicht dat de werkelijke waarde wel 14 V is en door de rimpel inzakt?

mbt de massa: deze is visueel gecontroleerd en in visueel orde bevonden. Tevens polen opgeschuurd en opnieuw aangesloten. Bovendien kan een (mindere) massa aansluiting niet bijdrage in knipperen van verlichting, lijkt me.

Ik zou het fijn vinden indien jullie kunnen laten weten of jullie bovenstaande kunnen ondersteunen of dat jullie andere idee'n hebben.

Ondertussen ga ik opzoek naar een scoop om een en ander uit te sluiten....

Kan ook nog aan je alternator zelf liggen, koolborstels bv.

svenerik

Piet dank voor je reactie!

Idd is de dynamo zelf en of de spanning regulator achterop de dynamo dan dus de verdachte hierin....

Je deelt deze mening dus ?

Sven

Piet

svenerik

update:

Ik heb nog geen scoop kunnen hanteren.....

maar ben wel verder gegaan...

ik heb de main injector relais vervangen en de betreffende connector schoon te maken.
tevens heb ik de massa punten nogmaals schoon gemaakt en hergemonteerd met kopervet ertussen. Tevens de 2 plus kabels op de start motor ( naar dynamo en naar de accu) schoon gemaakt en gehermonteerd met kopervet.

en...... de eerste tekenen zijn goed..... minder tot geen gestotter meer.... knipperen van verlichting moet ik nog nakijken maar lijkt minder........

keep you posted......

sven