stotteren

Gestart door svenerik, 06-07-2013 23:27:47

Vorige topic - Volgende topic

MikeyQR

Heey Sven, ja het is echt om gek van te worden met jou R. :eusa_wall:

Ik denk ook dat de spanningsregelaar stuk is gegaan door de slechte plus kabel die was echt slecht en verrot (groen van binnen) :eusa_think: , zowiezo eerst de regelaar vervangen en daarna gaan we verder kijken wat er nog meer niet goed is of kan zijn, blijft raar wat jou R doet tijdens het rijden, net als vol gas geven dat in eens alle dash waarschuwingslampjes aanspringt en gas los alles weer goed is :eusa_think:

Ik ben vastberaden om dit probleem te vinden bij jou R want er is gewoon iets niet in orde, maar wat is de vraag? :eusa_shifty:

Sven hou me maar op de hoogte als ze de dynamo hebben vervangen (weer) en wat jou R dan doen?

svenerik

mikey, dank voor de steun....

we gaan het meemaken.

Ik vraag me alleen af of de defecte kabel tussen de startmotor en de accu de veroorzaker kan zijn van het defect in de dynamo cq spanningsregelaar.

M.A.W. id de revisie niet goed gedaan of is daarna het probleem ontstaan?

ik verneem graag jullie mening.

sven

dbs1

Ik lees net je storingsverhaal, heel vervelend en het lijkt een gebed zonder eind te worden.

Maar de aanhouder wint en misschien heb je iets aan mijn idee:

zou het mogelijk kunnen zijn dat een half/slecht massacontact de dynamo sloopt, MikeyQR schrijft dat bij volgas allerlei controlelampjes gaan branden die bij normaal rijden weer uit gaan.
Het is dan net alsof het (een van de) massacontact(en) even verbroken wordt, de motor kantelt immers wat bij acceleratie en beweegt weer terug. Kan dit een of andere piek oproepen die slecht is voor de dynamo? Daarnaast wordt geleiding van stroom slechter naarmate een kabel warmer wordt en de weerstand die dat oproept veroorzaakt weer meer warmte, kan dit wellicht ook iets met het stotteren te maken hebben?
V70 2.5 FT LPG MY10 452 18" BOR
V70R  AT4 LPi - Black Stone 019 - 17"Comet - Km stand 10-2010: 178800 -- 346689 verkocht
Peugeot 206 Plus 1.4  - Noir Obsidien

svenerik

beste Dbs

dank voor je meedenken.

De massa punten, en zeker die van de dynamo, zijn opgeschuurd en nagekeken. Tevens de massa doorgemeten en daar zit een kleine spanningen val overheen.

Ik hoop meer te horen vanmiddag cq komende maandag.

ik hou jullie op de hoogte.

sven

svenerik

zo even een update:
de witte condor is wederom voorzien van een nieuwe gereviseerde dynamo.niets geen knipperende verlichting of oplichtende dashlampjes bij gas geven.

met alle gebruikers aan, zelfs stoelverwarming en achterruit verwarming, netjes 13,8 V op de polen van de accu... en door de vervangen +kabel slechts 60mVolt verlies.... TOP dus.

maar helaas is het stotteren niet verholpen. ik en mike verdenken nu de injectoren en gaan deze uitwisselen met de exemplaren welke mike in zijn magazijn heeft. Tevens de TCV vervangen met de wetenschap dat dit een long shot is...

eerst een lang weekend naar geneve met vrienden naar vrienden.... 2300 km op en neer in een oude citroen CX turbo 2 limosiene... geen straf tenzij deze ook gaat stotteren  mwahahahaaaaa...

keep you posted

sven.

UserID6342

Als het een beetje frisse CX is met goed onderhoud, heb je er een dijk van een reisauto aan.  Dan is die 2300 km appeltje-eitje zogezegd, daar kan geen enkele Volvo tegenop !

Goede reis en veel plezier gewenst.

svenerik

he dirk, leuk dat je even reageert !

klopt helemaal !!

heben er ook echt zin in.
is een verlengde limo versie dus ook lekker de ruimte !!

heb me jeugd achterin 5 cx en gezeten echt top !!

a bien tôt

sven

Ries van de Zilverschuit

Ik heb ook nog een jeugdherinnering aan zo'n cx. Dat was meer zweven dan rijden...
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

T5-4life

Ooit een cx ambulance gehad. 's Avonds laat met het grootste gemak met 70 km/h over de verkeersdrempels waar je met een andere auto met max. 30 km/h over heen kon. Heerlijk  :)
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

razorx

Citaat van: Dirk342 op 17-10-2013 07:26:26
En die massakabels waar Thuur het over heeft verrotten vaak (constructiefout) 35 cm in de kabelboom waar ze in gaan.....  Enigste oplossing is dan om de ecu te voorzien van rechtstreekse massa aansluitingen op de accu.  Betekend dus solderen aan de ecu voet, krimpkous, en nieuwe kabels trekken....
Ik zou me op wat Thuur en Dirk zeggen even focusseren. Hoeft het niet te zijn, maar ik heb de vijf pagina's doorgelezen. Mijn eerste gevoel als elektronicus is: Loop de massa kabels na. Niet één maar allemaal. Vervelende problemen vragen om een grondige aanpak. Waar rook is is vuur dus loop de rest ook na. Gebruik je zintuigen en heel goed licht. Neem niets voor zeker aan totdat je het gecontroleerd hebt.

Ken je eigen kennis, dus herken het moment dat je het aan een ander moet overlaten. ;)

svenerik

beste Yits,

dank voor je opbouwende opmerkingen.
Omdat het overzetten van de injector rail een simpel klusje is en deze daarmee meteen uitsluiten van het lijstje der mogelijke defecten gaan we deze omzetten.

Indien daarna het probleem blijft gaat de ecu bak open en gaan we de gehele boel doormeten cq vervangen. Ik heb de schema's reeds uitgedraaid en klaar liggen.

vwb je opmerking: ken je kennis... helemaal mee eens.

Ik ben er echter achter gekomen dat ik bij/met 2 garage bedrijven er niet uitkom. Bovendien heb ik een lts/mts electro/elektronica opleiding achtergrond. Echter is deze info 26 jaar oud en dus roestig. Met de assistentie (of andersom: ik assisteer) van Mickey hebben we volgens mij een goed duo waar geen garage tegen op kan.

we gaan het gewoon doen !

sven

Ries van de Zilverschuit

Het ontwerp van de bedrading in onze auto's is in de basis ook inmiddels 20 jaar oud.  Dan mis je nog maar zes jaar. Dat moet te overbruggen zijn, lijkt mij.  ;)
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

svenerik

inderdaad  !!!

de laatste 6 jaar ga ik zeker overbruggen !!!!

sven

svenerik

Beste Volvonisten,

hierbij een update van de stotter ontwikkelingen:

Ik heb samen met Mikey de volgende materialen vervangen door de exemplaren van zijn sloper welke motorisch prima liep:

-complete benzine rail met injectors waarbij de goede rubbertjes zijn omgezet.
- tcv
- antennering.

na een proefrondje welke goed begon begint hij toch weer te stotteren.

hierna de volgende bekabeling doorgemeten welke allemaal geen defect vertoonden: minder dan 0,1 Ohm.

massa op ECU motor, bekabeling naar alle injectoren, kabels naar LMM, nokkenas sensor,

complete ontsteking nagezien.
distributie nagekeken.

maar helaas het heeft nog niet het gewenste resultaat....

The Quist continues:

Ik ben zeer benieuwd naar jullie idee mbt de stotter...

sven

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.