Gestoord plan: 2.5D inbouwen in een C70

Gestart door ZC3rr0r, 16-07-2013 17:14:10

Vorige topic - Volgende topic

ZC3rr0r

Hoi medeforummers,

Ik zat op terugweg uit DE mezelf te bedenken dat Audi met haar coupe-vormige dieselbeulen toch maar een mooie niche in de markt heeft gevonden, die van de comfortabele snelweg-cruiser waarmee je niet elke 500 km bij de pomp staat ;)

Met dat in gedachten vroeg ik me af of het 2.5D blok uit een S/V70 over te bouwen is in een C70.
De motorruimte is practisch gelijk, de kabelboom kan overgezet worden evenals de computers en de instrumenten.
Maaaaaaar, als het zo simpel was, waarom heeft Volvo zelf het dan nooit gedaan?

Als mogelijk technische haken en ogen zat ik te denken aan:

- De brandstoftank (is de tank van een C70 afwijkend van een S/V?)
- De uitlaat (is de uitlaat van een S70 gelijk aan die van een C70?)

De reden dat ik hier hardop over dagdroom is dat dit wel een super-stoer project zou zijn, en je hiermee een veel practischere C hebt dan wanneer je het ding op gas ombouwt en je je kofferbak (deels) kwijtraakt + je range.
Daarnaast kost een fatsoenlijke G3 inbouw rond de 1700 euro, en daar kun je ook een net 2.5D blok + toebehoren + uren voor kopen, dacht ik zo.

Graag jullie gedachten, ben benieuwd of ik iets heel erg over het hoofd zie.

Jack v

Volvo is denk ik niet zo dieselachtig in coupes maar ik zou zeggen probeer het en maak een mooie reportage.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

ThuurC

Als je toch al gestoord bent, wat verschilt een D5 nog qua infrastructuur?  :eusa_think: :eusa_shifty:

thuur

Citaat van: ThuurC op 16-07-2013 17:31:30
Als je toch al gestoord bent, wat verschilt een D5 nog qua infrastructuur?  :eusa_think: :eusa_shifty:

Precies, dan zou ik ook voor die heerlijke D5 gaan :D

Alles wat niet past, maak je passend.

Gr ;)

Piet

Zou wel tamelijk uniek zijn en een mooi project zijn.
Lijkt mij toch te moeten kunnen.
Je zal daarna wel even langs de RDW moeten om de allereerste C70 diesel te laten (type)keuren.
Een D5 is dan inderdaad het meest "C70 waardig".

Sbv

passen zal het blok etc wel. Kabelboom kan wel een uitdaging zijn.
Misschien dan een 98-er pre canbus C70 en een pre canbus diesel blok nemen

Ik heb ooit eens een stuk kabelboom uit een C70 gehaald en die leek niet erg op onze S70 kabel boom.
Het was overigens wel een stuk boom uit interieur naar de kofferbak toe en niet van de motor

Vulk

Leuker lijkt me om de benzinetank de verkleinen en een grotere gastank te hangen op die plaats. Een 100l gastank zonder verlies van kofferruimte lijkt me nog leuker.

NinaPaul

Die "leuke" D5 (205pk) is toch pas vanaf 2009 ofzo?

Alles is pas te maken natuurlijk, maar zo een "donor" kost al aardig wat geld.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Sbv

205 pk is idd pas vanaf 09, de 185 pk vanaf 2006 in een C70n

ThuurC

Citaat van: NinaPaul op 16-07-2013 18:10:00
Die "leuke" D5 (205pk) is toch pas vanaf 2009 ofzo?

Alles is pas te maken natuurlijk, maar zo een "donor" kost al aardig wat geld.
De vroege D5/2.4D is ook al aardig te chippen, makkelijk tot 200PK. Ik weet niet tot hoeveel een 2.5D gaat...?

Hoeveel verschilt de S80/V70N 2.5D (vroege generatie) met de S70/V70 2.5D? Later werd er namelijk in de S80/V70N de eerste D5 geleverd. Verschillen zijn wellicht beperkt qua ophangpunten etc. Kan natuurlijk ook totaal anders zijn (Kans is groot ;) )

Sbv

de 2.5d zijn gelijk. vanaf medio 201 zijn de D5jes er gekomen. Normaal tot ca 198 pk, maar ook nog tot 210 pk en 460nm!

de 2.5D zijn normaal tot ca 174 pk te chippen, meer kan wel gok ik zo

ZC3rr0r

Citaat van: Piet op 16-07-2013 17:39:41
Zou wel tamelijk uniek zijn en een mooi project zijn.
Lijkt mij toch te moeten kunnen.
Je zal daarna wel even langs de RDW moeten om de allereerste C70 diesel te laten (type)keuren.
Een D5 is dan inderdaad het meest "C70 waardig".

Naar de RDW moet je sowieso, ook met een G3 ombouw :D

Citaat van: Sbv op 16-07-2013 17:53:40
passen zal het blok etc wel. Kabelboom kan wel een uitdaging zijn.
Misschien dan een 98-er pre canbus C70 en een pre canbus diesel blok nemen

Ik heb ooit eens een stuk kabelboom uit een C70 gehaald en die leek niet erg op onze S70 kabel boom.
Het was overigens wel een stuk boom uit interieur naar de kofferbak toe en niet van de motor

Hmmm, goed punt.
Ik moet de titel dan aanpassen naar inbouw TDI blok ipv 2.5D, maar goed.

Al vraag ik me wel af in hoeverre CanBus echt een probleem moet zijn als je een canbus-tijdperk 2.5D in een Canbus tijdperk C70 knoopt, het is natuurlijk extra ellende zoeken die niet nodig is.

Citaat van: Vulk op 16-07-2013 18:02:06
Leuker lijkt me om de benzinetank de verkleinen en een grotere gastank te hangen op die plaats. Een 100l gastank zonder verlies van kofferruimte lijkt me nog leuker.

Is in zichzelf ook een leuk project, maar diesel is in de praktijk beter verkrijgbaar in het buitenland.
Vooral in Scandinavië is LPG een schaars goed.

Citaat van: thuur op 16-07-2013 17:38:25
Citaat van: ThuurC op 16-07-2013 17:31:30

Precies, dan zou ik ook voor die heerlijke D5 gaan :D

Alles wat niet past, maak je passend.

Gr ;)

Het 2.5D/TDI blok past eenvoudiger, kabelbomen etc zijn eenvoudiger te vinden en een gechipte 2.5D met tegen de 180 pk en haast 370NM koppel trekt de straatstenen er ook wel uit hoor (en je automaatbak naar de haaien, ben ik bang).

Maar goed, terugkerende op de vragen, weet iemand hoe dat zit met de tank en de uitlaat?

Sbv

tank zal die van een diesel wel passen, volgens mij is die niet anders, hooguit het leiding werk en de pomp etc, gewoon van donor overzetten. Uitlaat zelfde verhaal.
Bij mijn weten is de uitlaat van een C70 gelijk aan die van een V70, dan zou het met overzetten van een dieselblok moeten passen

denk dat de kabelboom meest spannende blijft, deze volledig overzetten op de donor V70 dan maar incl boom van dashbord en passagiers compartiment.

mehn

Laat het BenC70ES maar niet horen...

;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

)()()sT

Citaat van: mehn op 17-07-2013 05:33:00
Laat het BenC70ES maar niet horen...

;D

Die Belgen (als dieselland) ook ;D

Citaat van: Vulk op 16-07-2013 18:02:06

Thomas, kom kom, een beetje "out of the box" denken hè! :D