aandrijfas C70 bestellen en vervangen

Gestart door Ardi, 01-08-2013 20:25:55

Vorige topic - Volgende topic

Ardi

Beste forumleden,

De aandrijfas van mijn C70 is kapot. Hiervoor moet ik een vervangende hebben, maar dit is nog niet zo makkelijk. Ik heb alle bekende (lees  google-bare) Volvo sloperijen afgebeld en niets kunnen vinden. Ook op onderdelenlijn krijg ik geen onderdelen. IK vrees dat ik zelf moet gaan knoeien om het geheel weer aan de praat te krijgen. Nu heb hierover een aantal vragen:

- Als ik een aandrijfas bestel, zitten daar dan de homokineten aan?
- Zit het tussenlager eraan (het is de rechter), of moet ik dat los bij bestellen?
- ABS ring wordt met 48 en 44 tanden aangeboden, maakt dit uit?
- Weet er iemand een C70 handbak ergens op de sloop te staan?

Al met al heel wat vragen. Ik hoop dat iemand hiermee kan helpen.

Alvast bedankt.
Volvo C70 Cabriolet 1999
Volvo 850 TDI 1996

Martijn_B

Plaats eens een berichtje in "onderdelen gevraagd" en je hebt hem binnen 3 dagen, weet ik uit ervaring ;)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Ardi

Toch nog even de fusee met as er helemaal uitgehaald en ik constateer een aantal dingen:
- Lager van de tussenas kraakt en zit een kleine speling op (axiaal)
- De homokineet in "de knik" viel spontaan in 2 stukken en toont sporen van (lichte slijtage).
- De homokineet aan de wielzijde is stevig en kan ik niet uit elkaar trekken.
- De ABS ring is kapot, wegens het grof geweld waarmee ik tevergeefs heb geprobeerd de as uit het wiel lager te halen.
- Het wiellager lijkt nog wel goed.

Ik voor mijn gevoel te weinig schade om het enorme geklapper te verklaren. Met optrekken was er een luid kloeng geluid (continu). Dit werd sterk minder bij gelijkblijvende snelheid en was er ook niet bij optrekken in een bocht naar rechts.
Rollen met koppeling in gaf geen geluid. Heb ik nu de verkeerde conclusie getrokken en de verkeerde as eruit getrokken?

De assen zijn volgens mij nog prima, alleen het lager moet ik bestellen en de homokineten. Voor de zekerheid vervang ik ook het wiellager. Enig idee hoe ik de homokineten er af krijg?
Volvo C70 Cabriolet 1999
Volvo 850 TDI 1996

Ardi

Citaat van: Martijn_B op 01-08-2013 21:10:32
Plaats eens een berichtje in "onderdelen gevraagd" en je hebt hem binnen 3 dagen, weet ik uit ervaring ;)

Dat zou ik graag doen, maar ik ben net lid en heb nog niet genoeg berichten geplaatst. En aangezien ik geen berichten plaats om het berichten plaatsen, is dit nog even geen optie.
Het is sowieso lastig om vragen te stellen die  nog niet gesteld zijn. Door goed zoeken krijg je eigenlijk bijna overal antwoordt op....
Volvo C70 Cabriolet 1999
Volvo 850 TDI 1996

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

R-K

Gister nog een C70 zien staan bij volvo sloop elferink in enter.
Motor zat er nog in. Weet niet of de rest er ook nog bij was.

Wel een mooi two-tone lederen interieur. :eusa_whistle:

Gr Ronald.

Sbv

is het aandrijfas met een moer of klein boutje ?

Ardi

Het is een C70, met een handbak uit 1999. Het is met een bout in de as
Volvo C70 Cabriolet 1999
Volvo 850 TDI 1996

Ardi

Gisteren bij Feentstra geweest in Sneek voor het Volvo naar Iso stekkertje voor de 850 . Dat is een reguliere automaterialenzaak. Ook maar even gevraagd naar de homokineet, maar die konden ze na lang zoeken niet de homokineet vinden. Zo nog maar eens een rondje bellen...

Het Volvo naar Iso stekkertje hadden ze gelukkig wel....
Volvo C70 Cabriolet 1999
Volvo 850 TDI 1996

Ardi

Nog even een vraag. Voor rond de 200 euro kan ik een nieuwe SKF aandrijfas kopen. Dit type is VKJC 1373. Heeft iemand ervaring met dit soort assen?

Volvo C70 Cabriolet 1999
Volvo 850 TDI 1996

thuur

Volvo is ooit ontstaan uit SKF.

Gr :D

Ardi

Dat wist ik dus niet. Maandag nog even bellen of het de versie "met bout" is en dan bestellen maar!
Volvo C70 Cabriolet 1999
Volvo 850 TDI 1996

Ardi

Gisteren de oude aandrijfas kregen en het wiellager verwijderd. Het viel eigenlijk best mee, terwijl de as moervast zat. Omdat er niet heel veel informatie op het form te vinden was, geef ik even aan hoe ik het heb gedaan:

Verwijderen vastzittende aandijfas / steekas / wiellager
Speciaal gereedschap: grote poellietrekker, buiten torx doppenset (alles nieuw gekocht, totaal 30 euro)
1) poellietrekker monteren op de aandrijfas en op het fusee. 1 poot uitvullen met een moer o.i.d.
2) poelietrekker vast aandraaien, daarna een tik op de buitenste homokineet geven. Dan springt de as een stukje los
3) herhalen tot de as eruit is
4) bouten wiellager verwijderen met de Dop-Torx E-30
5) paar tikken met de hamer en het lager valt eruit.
Volvo C70 Cabriolet 1999
Volvo 850 TDI 1996

Ardi

Weer een tegenvaller. Het nieuwe wiellager is binnen, maar de bestelde aandrijfas VKJC1373 is niet meer leverbaar. Ik krijg mijn geld terug, maar ik heb liever een as....
Volvo C70 Cabriolet 1999
Volvo 850 TDI 1996

V70geRwin

stuur dirk342 maar een berichtje via de persoonlijke berichten optie...