B-blog Ocean Race sub

Gestart door Bouke, 03-08-2013 22:20:07

Vorige topic - Volgende topic

Chris

Citaat van: Taranis op 10-10-2013 11:29:32
Citaat van: Sbv op 10-10-2013 11:18:41
maar er zit een aandrijfas in de weg(goh..dat heb ik wel eens vaker meegemaakt :-) )

Bouke, ik zou eens een rondje motorsteunen vervangen als ik jou was. Sander doet de achterste wel :eusa_whistle:

;D.... koevoet :eusa_whistle:....

Sbv

Het is even de vraag welk type sonde erin zit.

Ik kom zelf even snel zoekende op de volgende 2 mogelijkheden
0 258 007 070
0 258 007 038

scheelt best wel wat in prijs bij onze onderdelen leverancier

Bouke

Net ff de auto aan vida gehangen dit kwam er uit(iig geen lambdasonde meer)

En ook maar besloten dat de titans waar de auto op stond met de aanschaf te laten afreizen naar Wheelcare voor een opknapbeurt. Ze gaan samen met een velg van Sander. Dit worden dan de wintervelgen :eusa_dance:,nu alleen nog banden uitzoeken ;D
En een beauty behandeling is niet overbodig :eusa_shifty:

Bouke

De achterste is al nieuw, dus dat word dan de voorste :-\ vervangen ben ik bang :eusa_shifty:

Bouke

Citaat van: Lunadust op 10-10-2013 18:37:56
Proberen met dat ding dat ik heb?
Mag zo maar.. Kan hem zaterdag wel even afleveren.
Dan kom ik die kant op
Is dat de juiste voor mij dan?

KIM

Bouke, ik lees nog steeds dezelfde fout: Efficientie drieweg katalysator.
Deze wordt gebaseerd op info, afkomstig van de achterste lambdasensor.

Of zie ik iets verkeerd?

eric vermeer

Citaat van: KIM op 10-10-2013 19:09:04

Of zie ik iets verkeerd?

Klopt, maar als de voorste sonde een verkeerd signaal geeft dus het mengsel niet juist is ziet dat de 2 sonde die dan denkt dat de kat niets meer doet, maar uiteindelijk is het de voorste sonde die defect is.

Uit ervaring weet ik dat de enige echt probleemloze sonde's alleen bij de dealer te koop zijn dus de originele.
ik heb al veel nieuwe universele sondes vervangen omdat die toch storing gaven ook van een goed merk zoals bosch.
S70R B5234T4 M59
V60 T6 B6304T4 TF80SCAWD

StefanCJ

Dat zou een mooie oplossing kunnen zijn als het de goede is.

Bouk, mooi die Titan's als wintervelgen. Weet je al welke banden je neemt?

KIM

Citaat van: eric vermeer op 10-10-2013 19:27:51
Citaat van: KIM op 10-10-2013 19:09:04

Of zie ik iets verkeerd?

Klopt, maar als de voorste sonde een verkeerd signaal geeft dus het mengsel niet juist is ziet dat de 2 sonde die dan denkt dat de kat niets meer doet, maar uiteindelijk is het de voorste sonde die defect is.

Uit ervaring weet ik dat de enige echt probleemloze sonde's alleen bij de dealer te koop zijn dus de originele.
ik heb al veel nieuwe universele sondes vervangen omdat die toch storing gaven ook van een goed merk zoals bosch.

De voorste sonde zorgt voor een aanpassing van het mengsel dus is niet bepalend voor het mengsel. Om deze brandstofaanpassing te verrichten wordt het lambdasensorsignaal enigszins gedempt. Deze demping wordt de integratorregeling wordt genoemd. Het streven van de regeling is om de mengselsamenstelling dusdanig te krijgen dat de sensor weer pendelt tussen rijk en arm. Deze aanpassing is terug te vinden in de parameterlijst van het systeem en is genaamd "Short Term Fuel Trim". De STFT wordt uitgedrukt in een percentage: het percentage dat het mengsel is aangepast.
Indien de STFT lang aanhoudt, is een meer permanente aanpassing noodzakelijk; ofwel een aanpassing die direct wordt toegepast als de motor loopt; de STFT doet dat niet. Daarvoor is de Long Term Fuel Trim aanwezig in de parameterlijst; deze geeft de langdurige mengselaanpassing weer in procenten.
Op deze LTFT zit een controlefunctie die er voor zorgt dat het diagnoselampje gaat branden bij overschrijding van een bepaald percentage (volgens mij bij 10% bij Volvo). De foutcode geeft aan dat de lange termijn aanpassing buiten de grenswaarden ligt. Deze storing is niet te verhelpen door de lambdasensor te vervangen want dan vermoord je slechts de boodschapper. Deze storing moet gezocht worden in de mengselregeling zelf: Luchtaanvoer, brandstofdruk etc.

De secundaire sensor draagt niet bij aan de mengselaanpassing maar zit er alleen voor de katalysatorcontrole (Verplicht bij OBD II en EOBD). De katalysator verbrandt de nog overgebleven koolmonoxide en onverbrande brandstof tot een uitlaatgas dat behoorlijk zuiver is geworden. Een lambdasensor meet alleen het zuurstof in het uitlaatgas en refereert die hoeveelheid aan het percentage zuurstof in de buitenlucht. Achter de kat zal in principe vrijwel geen zuurstof meer vrijkomen en zal de samenstelling ook niet meer varieren. Om die reden geeft deze sensor een constante spanning af die theoretisch 0,45 Volt is. Wanneer deze spanning teveel pendelt, zal de ECU op basis daarvan de foutcode efficientie katalysator genereren.
Het signaal van deze sensor zal meer en meer gaan pendelen naarmate de kat slijt of wanneer de mengselregeling heel erg in de war is. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat in een dergelijke situatie de motor staat te pendelen tussen een toerental van 800 omw./min. en 2000 omw./min.

Bijna iedereen op dit forum weet inmiddels dat imitatie sensoren een bron van problemen zijn. Ik weet dat Bouke gewoon een originele heeft gemonteerd, dus ik verwacht dat de achterste sensor goed is.
Een slechte voorste sensor zal leiden tot een hoger brandstofverbruik en bij sommigen wat zagen optrekken van de auto.

Bouke, kom gewoon eens hier langs samen met Sander (of als je zelf een DICE hebt). Dan neem ik een viergastester van het werk mee om eens wat meer dingen uit te gaan sluiten.

Taranis

Te zien aan de foto heeft Bouke zelf een dice ;D

Maar.............. je was me eigenlijk na de eerste zin al kwijt:

Citaat van: KIM op 10-10-2013 20:23:43
De voorste sonde zorgt voor een aanpassing van het mengsel dus is niet bepalend voor het mengsel.

Is dit een typfout of begrijp ik je niet?

KIM

Ronald, misschien heb ik dat een beetje krom omschreven ja.
Wat ik bedoel is dat de lambdasensor niet bedoeld is om de basis mengselsamenstelling (1:14,7) te regelen; daarvoor zijn andere sensoren. De lambdasensor is de feedback voor de ECU om te zien of het mengsel goed is geweest. De sensor zorgt derhalve alleen voor een aanpassing (in procenten) van de basis inspuithoeveelheid.

@Lunadust: Altijd leuk. Heb de komende weekenden helaas alleen niet veel tijd.
@ Bouke: Kun je nog even wachten? Ik vind dit echt zo'n zaterdag klusje.

Bouke

@KIM ja hoor ik kan wel wachten het was gewoon wennen dat het oranje lampje uit was haha. Als ie maar in Januari uit is met de apk ;)

KIM

Oh dat lukt wel. Zal idd wel november worden...

Taranis

Citaat van: KIM op 10-10-2013 21:43:49
Ronald, misschien heb ik dat een beetje krom omschreven ja.
Wat ik bedoel is dat de lambdasensor niet bedoeld is om de basis mengselsamenstelling (1:14,7) te regelen; daarvoor zijn andere sensoren. De lambdasensor is de feedback voor de ECU om te zien of het mengsel goed is geweest. De sensor zorgt derhalve alleen voor een aanpassing (in procenten) van de basis inspuithoeveelheid.

Ok, duidelijk :)

elianmars