B-blog Ocean Race sub

Gestart door Bouke, 03-08-2013 22:20:07

Vorige topic - Volgende topic

leons850

Citaat van: Sbv op 10-07-2015 08:19:41
Gare lambda sonde? de voorste dan. De achterste is er uitgeschreven met de tuning dacht ik. Misschien een gare ka, maar de 2e sonde doet niets dus lastig meten.

Kan eea dan wel het hoge olie verbruik verklaren ? brandstofverbuik en rijk lopen kan ik me wat bij voorstellen

Achterste is uitgeschreven en doet verder niets met je brandstofverbruik.
Deze meet alleen of je kat wat doet.

Olie verbruik lijkt me gewoon carterventilatie, ik begreep van Bouke dat deze eens gereinigd is en verder niet dicht zat maar als je hier verder leest op het forum zie je dat die ervaringen meestal niet positief zijn.

Carterventilatie zou inderdaad ook nog een iets hoger brandstofverbruik kunnen verklaren inderdaad al weet ik niet hoe het bij een ME7 auto precies er uit ziet onder het spruitstuk en kwa aansluitingen.

Gare kat lijkt me niet en wat dan nog, dat zou niet een hoger verbruik mogen geven omdat hij er niets meer mee doet.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Sbv

hoe hoog is het olie verbruik ? bij erg hoge carterdruk dan druk je toch keerringen eruit op een gegeven moment?
Heb je dan ook geen olie in het hele inlaat traject en intercooler buizen ?

Blijft de olie dop liggen bij stationair draaien ?

Misschien turbo wat meer aan het overlijden ?

leons850

Citaat van: Sbv op 10-07-2015 08:26:52
hoe hoog is het olie verbruik ? bij erg hoge carterdruk dan druk je toch keerringen eruit op een gegeven moment?
Heb je dan ook geen olie in het hele inlaat traject en intercooler buizen ?

Blijft de olie dop liggen bij stationair draaien ?

Misschien turbo wat meer aan het overlijden ?

Dat zijn vragen voor Bouke.
Inlaat traject zit inderdaad aardig wat olie in, maar de turbo heb ik bij het uitbouwen van de kop nog gevoeld en toen alles weer in elkaar zat gehoord en die klinkt een stuk gezonder dan die van mij en mijn auto verbruikt nauwelijks olie.
Het idee komt bij Ludo vandaan die ook een hoog olieverbruik had en vond z'n turbo verdacht.
Nadat hij z'n carterventilatie heeft vervangen was het opgelost.
Bouke rijd natuurlijk wel veel kleine stukjes he.

Kun jij hem niet een weekje lenen Sander, kun je even alles schoon rijden. :evil:
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

innocenti

Da's n opluchting Bouke. Carterventilatie en vacuüm zijn oplosbaar. Dat gaat je lukken. Die mooie DOP moet nog ff blijven roffelen.

KIM

Carterventilatie van een ME7 is voor een groot deel gelijk aan de oudere motoren. Wel is de kunststof buis die om het blok naar de PCV klep loopt vervangen door een metalen exemplaar. Deze hoef je niet bij een eventuele nieuwe set te bestellen (is ook redelijk kostbaar).

Dat de achterste sensor is uitgeschreven wil niet zeggen dat deze geen signaal meer geeft. Of het nuttig is om te meten is een tweede; ik weet op basis van de LTFT wel wat hier af te lezen is.

De STFT vertelt diagnostisch iets minder: deze volgt door middel van een integrator regeling het lambdasensor signaal (vertaling: geeft het lambdasensor signaal vertraagd weer).

Ik zou eerst op zoek gaan naar de luchtlekkage en daarna eens naar het olieverbruik: Er bestaat ook apparatuur die met rook / druk luchtlekkages kunnen aangeven. Volvo heeft zelf volgens mij iets op luchtdruk bij de speciaal gereedschappen.

Ries van de Zilverschuit

Yep, dat is zo'n ding, dat ze op de luchtinslaatslang naar de turbo zetten en waarmee ze perslucht in het traject kunnen blazen. Je hoort dan heel snel waar lucht ontsnapt. Bij een sleuteldag wel eens gebruikt om een lekkage te vinden.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

V70R^2

Heb zelf exact gehad wat jij beschrijft bouke, stationair CO van 0,3 en bij 2500 toeren 6,0.

Compressie alles 11,7 tot 12,3.

Geen valse lucht.

Kop net als jij complete revisie gehad, turbo recent vervangen. Bleek het toch de olieschraapveren te zijn, ben op dit moment nieuwe zuigerveren monteren, hopelijk is hier dat blauwe pufje snel verdwenen!

in de olieschraapveer zit een veer/ring die naar mijn idee de schraapring naar buiten duwt, deze wordt oud en "verstijft", Na verloop van tijd ga je dan ondanks prima compressie toch olie verbruiken langs de zuigers... (aldus mijn theorie).

Bouke

Vanochtend aan het stoeien geweest met het vacuüm omder het inlaatspruitstuk. Dat is echt een bokke klus want je kan nergens bij. Dus injectorrail er af en spruitstuk los ( niet er af). Eerst met de aaifoon foto's gemaakt om om een hoekje te kijken ;D. Daar zag ik niet veel aan maar wel hoe het zat iig. Er zit aan de rechter kant van het spruitstuk aan de onder kant een driesprongetje waar vacuümslangen aan zitten. Dit was met de vorige operatie al lastig om aan te sluiten. De meest rechtsen kon idd wat beter vast gezet worden ook al vonden we het toen echt goed. De middelste is een hele dunne die naar de CV. Deze had vorige keer al een stuk vv voor silicone. Nu vond ik dat deze wel redelijk makkelijk er af ging, dus daar weer een nieuwe siliconeslang opgemaakt en dan een tyrapje op de aansluitingen.
Verder heb ik de oude lambda weer in de downpipe gezet om te kijken of dat verbetering gaf.
Toen de boel warm gereden en daarna gelijk weer een 4 gastest gedaan.  Met stationair is het van0,3 naar 0,26 gegaan en met 2500 rpm van 5,5 naar 4,5/4,9. Het is wel beter geworden iig , maar met deellast loopt hij nog te rijk volgens mij , je merkt het gewoon aan de auto. Wel is de boardcomputer wat beter gezind gelukkig.

En de plaatjes

Ludo

(veel) Olie in de intercoolerbuizen is van óf een verstopte carterventilatie, óf een inwendig lekke turbo.

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 10-07-2015 09:50:31
Yep, dat is zo'n ding, dat ze op de luchtinslaatslang naar de turbo zetten en waarmee ze perslucht in het traject kunnen blazen. Je hoort dan heel snel waar lucht ontsnapt. Bij een sleuteldag wel eens gebruikt om een lekkage te vinden.

Is simpel te maken.
Een dop/stop die op de inlaatbuis past (70mm), een gaatje erin boren en een blaaspistooltje erop.  :D

Bouke

Veel tja het zijn geen plassen maar het is wel vettig. Maar aan de cv kant lekt er ook olie dus die staat op de nominatie voor vervanging.

Ludo

Er zit altijd wel iets olie in, maar als je al vaker de buizen los hebt gehad, zie je wel het verschil wat 'veel' genoemd word.
Via een ander kanaal dan carterventilatie en turbo kan in de intercoolerbuizen geen olie. 

MrCain

Heb je je ecu nog los gehad na de reparatie?
Dan reset hij zn trims => de ltft is best traag en kan redelijk lang duren eer hij weer "goed" staat.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Bouke

Citaat van: Ludo op 10-07-2015 21:07:48
Er zit altijd wel iets olie in, maar als je al vaker de buizen los hebt gehad, zie je wel het verschil wat 'veel' genoemd word.
Via een ander kanaal dan carterventilatie en turbo kan in de intercoolerbuizen geen olie. 

Daarom dus de Cv maar vervangen, tnx voor de tip 😉

Bouke

Citaat van: MrCain op 10-07-2015 21:08:53
Dan reset hij zn trims => de ltft is best traag en kan redelijk lang duren eer hij weer "goed" staat.

Nee die is blijven zitten , wel de accu gisteren afgekoppeld.

MrCain

Citaat van: Bouke op 10-07-2015 21:12:10
Citaat van: MrCain op 10-07-2015 21:08:53

Nee die is blijven zitten , wel de accu gisteren afgekoppeld.

Komt op t zelfde neer : ecu is dan ook van spanning ;D
Zelf ook zon probleem gehad: was toen iets mis met de tune. Geen mogelijkheid om en andere ecu te proberen? Kost minste moeite en misschien het proberen waard ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!