Zeer hoog olieverbruik en blauw walmen

Gestart door WillemT5, 04-08-2013 22:05:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

En dan vergeet hij nog de kosten voor opboren cilinders en overmaatse zuigers, want een nieuwe zuigerverenset (overigens ook niet echt goedkoop) bij ovaal gesleten cilindes ( en cilinders slijten altijd ovaal) lost het probleem ook niet echt op.

Je zou nog de voornoemde truc met ATF kunnen proberen omdat dat nauwelijks extra kosten met zich meebrengt, maar je verwachtingen daarvan niet te hoog stellen.

Verder oppassen veel onkosten te maken met nieuwe klepseals (hoewel nog enigzins te overzien)  of nog erger nieuwe turbo op een versleten motor of de toch ook flinke kosten van alleen nieuwe zuigerveren en vervolgens dus het probleem niet te hebben opgelost.

Overigens zegt een cilinderlektest veel meer dan een compressietest, tenzij de compressietest ook al slecht uitvalt.....





NinaPaul

Sorry, maar ik ben het honen of opboren van de cilinders niet vergeten.
Ik deel jouw mening niet dat het per definitie moet gebeuren.
Meten is weten en als de motor netjes/normaal is gebruikt zal de afwijking binnen
de tolerantie vallen, ook bij 3 ton.


Het is wat anders wanneer de motor versleten is door race gebruik (bv warmlopen), maar daar ga ik niet vanuit.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

devonius

Heb een t5 gehad met soortgelijk olieverbruik. Na een hoop vervangen te hebben (cartervent., oliekoelslangen, turbo) de auto maar weggedaan omdat ik er klaar mee was. Achteraf hoorde ik dat de zuigerveren helemaal op waren.
Het was vooral goed zichtbaar bij stationair draaien, in de file was het helemaal erg. Dat trok zich een blauw rookgordijn achter mij op. Erg genant.
Ieder keer olie bijvullen tijdens het tanken is in ieder geval niet normaal.

UserID6342

Eensch !  De gloedjenieuwe turbo van Joris, die er net een 2 of 3 maand opzat, zit nu op mijn auto.  Toen wij het uitlaatspruitstuk / de kop eraf trokken was het meteen al duidelijk wat er aan de hand was.

Vastzittende olieschraapveren komen vaker voor als menigeen denkt.

BBS

Citaat van: Dirk342 op 07-08-2013 08:37:07
Eensch !  De gloedjenieuwe turbo van Joris, die er net een 2 of 3 maand opzat, zit nu op mijn auto.  Toen wij het uitlaatspruitstuk / de kop eraf trokken was het meteen al duidelijk wat er aan de hand was.

Vastzittende olieschraapveren komen vaker voor als menigeen denkt.


Los je dat op door er ATF olie in te mikken en daarna olie verversen?
Volvoloos....

peteRRR

Citaat van: BBS op 07-08-2013 08:54:13
Citaat van: Dirk342 op 07-08-2013 08:37:07
Eensch !  De gloedjenieuwe turbo van Joris, die er net een 2 of 3 maand opzat, zit nu op mijn auto.  Toen wij het uitlaatspruitstuk / de kop eraf trokken was het meteen al duidelijk wat er aan de hand was.

Vastzittende olieschraapveren komen vaker voor als menigeen denkt.


Los je dat op door er ATF olie in te mikken en daarna olie verversen?

Met regelmatig een flush van bv http://www.forte-nwe.com/NL/Forte-Producten/Auto/Motor/Motor-Flush.html krijg je hier na mijn weten geen last van.( veren )
Stel dat het de schraapveren zijn die vast zijn gaan zitten dan is het heel goed mogelijk dat je ze met een flush ( onderhoud,s middel ) weer los krijgt.

Uurtje werk.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Piet

#21
Citaat van: NinaPaul op 07-08-2013 00:55:49
Sorry, maar ik ben het honen of opboren van de cilinders niet vergeten.
Ik deel jouw mening niet dat het per definitie moet gebeuren.
Meten is weten en als de motor netjes/normaal is gebruikt zal de afwijking binnen
de tolerantie vallen, ook bij 3 ton.


Het is wat anders wanneer de motor versleten is door race gebruik (bv warmlopen), maar daar ga ik niet vanuit.


Zo'n  fors oliegebruik in combinattie met een hoge carterdruk..... nou geloof me de kans dat de zaak niet meer binnen de toleranties valt is dan echt wel flink aanwezig.

Overigens is het niet een "racegebruik" met warmlopen wat hieraan meestal ten grondslag ligt maar juist het gebruik met heel veel korte stukjes rijden met koud blijven van de motor.

Maar ik ben wel eens dat meten weten is maar daarvoor moet het blok dan toch uitelkaar en dan zit je automatisch wel degelijk op aardig wat kosten.

Flushen, ATF dat soort dingen in de hoop dat het vastzittende zuigerveren zijn is nu nog het meest hoopvolle maar als dat het probleem niet oplost en gezien TS zegt niet zelf een sleutelaar te zijn....
Tja dan hangt het denk ik van de staat van de rest van de auto en de aankoopprijs af of het verstandig is hier verder nog geld in te pompen... want "het hoeft niet veel te kosten".... nou de meesten hier weten wel beter...

UserID6342

Citaat van: BBS op 07-08-2013 08:54:13
Citaat van: Dirk342 op 07-08-2013 08:37:07
Eensch !  De gloedjenieuwe turbo van Joris, die er net een 2 of 3 maand opzat, zit nu op mijn auto.  Toen wij het uitlaatspruitstuk / de kop eraf trokken was het meteen al duidelijk wat er aan de hand was.

Vastzittende olieschraapveren komen vaker voor als menigeen denkt.


Los je dat op door er ATF olie in te mikken en daarna olie verversen?
Zijn verschillende methodes voor BJ.  A) bovenop de zuigers en flinke kwak ATF kiepen en een nacht laten staan of 125 ml ATF even bij de olie kiepen en een keer goed heet rijden (niet al te gek in de toeren doen) en bij beide de olie daarna wisselen.   Uiteraard wel bij de eerste methode het restant van de ATF bovenop de zuigers (als het er nog is) weer afzuigen.

arjen850

Citaat van: Piet op 07-08-2013 00:40:56
En dan vergeet hij nog de kosten voor opboren cilinders en overmaatse zuigers, want een nieuwe zuigerverenset (overigens ook niet echt goedkoop) bij ovaal gesleten cilindes ( en cilinders slijten altijd ovaal) lost het probleem ook niet echt op.

Je zou nog de voornoemde truc met ATF kunnen proberen omdat dat nauwelijks extra kosten met zich meebrengt, maar je verwachtingen daarvan niet te hoog stellen.

Verder oppassen veel onkosten te maken met nieuwe klepseals (hoewel nog enigzins te overzien)  of nog erger nieuwe turbo op een versleten motor of de toch ook flinke kosten van alleen nieuwe zuigerveren en vervolgens dus het probleem niet te hebben opgelost.

Overigens zegt een cilinderlektest veel meer dan een compressietest, tenzij de compressietest ook al slecht uitvalt.....






Waarom moeilijk doen? Heb hier een super mooi lopende motor (lopend te horen) uit een V70R, wil hem er ook nog wel inbouwen.. Denk dat dat wel eens een stuk goedkoper kan zijn..

MVeldhuis

Citaat van: Dirk342 op 07-08-2013 11:33:01
Citaat van: BBS op 07-08-2013 08:54:13
Citaat van: Dirk342 op 07-08-2013 08:37:07
Eensch !  De gloedjenieuwe turbo van Joris, die er net een 2 of 3 maand opzat, zit nu op mijn auto.  Toen wij het uitlaatspruitstuk / de kop eraf trokken was het meteen al duidelijk wat er aan de hand was.

Vastzittende olieschraapveren komen vaker voor als menigeen denkt.


Los je dat op door er ATF olie in te mikken en daarna olie verversen?
Zijn verschillende methodes voor BJ.  A) bovenop de zuigers en flinke kwak ATF kiepen en een nacht laten staan of 125 ml ATF even bij de olie kiepen en een keer goed heet rijden (niet al te gek in de toeren doen) en bij beide de olie daarna wisselen.   Uiteraard wel bij de eerste methode het restant van de ATF bovenop de zuigers (als het er nog is) weer afzuigen.

Als dat restant er niet meer is de volgende dag dan heeft olie verversen ook geen zin meer ;D

NinaPaul

Of het was een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele lange nacht ;D
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Piet

Citaat van: arjen850 op 07-08-2013 11:44:37
Citaat van: Piet op 07-08-2013 00:40:56
En dan vergeet hij nog de kosten voor opboren cilinders en overmaatse zuigers, want een nieuwe zuigerverenset (overigens ook niet echt goedkoop) bij ovaal gesleten cilindes ( en cilinders slijten altijd ovaal) lost het probleem ook niet echt op.

Je zou nog de voornoemde truc met ATF kunnen proberen omdat dat nauwelijks extra kosten met zich meebrengt, maar je verwachtingen daarvan niet te hoog stellen.

Verder oppassen veel onkosten te maken met nieuwe klepseals (hoewel nog enigzins te overzien)  of nog erger nieuwe turbo op een versleten motor of de toch ook flinke kosten van alleen nieuwe zuigerveren en vervolgens dus het probleem niet te hebben opgelost.

Overigens zegt een cilinderlektest veel meer dan een compressietest, tenzij de compressietest ook al slecht uitvalt.....






Waarom moeilijk doen? Heb hier een super mooi lopende motor (lopend te horen) uit een V70R, wil hem er ook nog wel inbouwen.. Denk dat dat wel eens een stuk goedkoper kan zijn..

Lijkt me een aanbod om in overweging te nemen....

WillemT5

Al met al dus misschien wel een kat in de zak.. Compressietest is niet doorgegaan vanavond, hopelijk morgen!

Heb Arjen in ieder geval een berichtje gestuurd, moet dit zeker in overweging nemen ja Piet!

Piet

Ik zou zeggen... kijk of je eventueel vastzittende zuigerveren los kunt krijgen, wordt dat niks.... geen geld verder aan die motor verspillen en die van Arjen850 er in (laten) zetten. Heb je uiteindelijk  toch een uitstekende 850.

devonius

Mee eens, zou dan geen geld meer aan de motor uitgeven. Zonde van je geld. Als je t5 verder nog in een goede staat is een andere motor erin en gaan!