Zeer hoog olieverbruik en blauw walmen

Gestart door WillemT5, 04-08-2013 22:05:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

WillemT5

Ik hoop van harte dat er hier iemand is die me kan helpen. In het "Wie ben jij"-topic heb ik er ook al wat over geschreven http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,65599.0.html en ik krijg via het zoeken eigenlijk niet gevonden waar ik op hoopte.

Vier weken geleden heb ik deze T5 gekocht, heerlijke auto met het volgende probleem:

Tijdens de testrit en de uitleg van de verkoper bleek al dat de auto olie verbruikte. Hij zei toen dat ie er iedere maand een liter, tot anderhalve liter olie bij moest gooien. Leek ons al veel. We hebben toen tijdens stationair draaien de peilstok en vuldop los gehad, uit de peilstok kwam de damp er onder druk uitgeblazen en de vuldop bleef ook niet liggen. Toen we vanuit Alkmaar de rit naar het zuiden maakte werd de achterruit alleen maar vetter en vetter: olie. Op het forum eens rond gaan zoeken waar dit toch aan zou kunnen liggen, en ik kwam toen uit via tips in bovengenoemd topic bij de carterventilatie. Deze heb ik afgelopen week een keer nagekeken en is open. Bij het verwijderen van het inlaatspruitstuk lag er wel een klein plasje olie op de kleppen van de middelste cilinder.

Als ik de auto met warme motor in z'n 1 laat rollen (AT) komt er een blauwe walm uit de uitlaat, dit heeft ie eigenlijk altijd gehad zolang als ik hem heb. Nou ben ik vanavond bij kennissen op de koffie geweest en wat ik toen zag  ??? De eerste paar honderd meter (in zijn 1) is er niks aan de hand, maar op een gegeven moment zag ik heel veel blauwe rook achter me. Toen ik een 80-weg op reed en dus vaart moest maken was het echt één groot blauw gordijn achter me! Ik schrok er eigenlijk best wel van! Toen ik goed 80 reed hield het roken ook ineens op :-\ Soms begint het roken vanuit het niks en houdt het ook net zo snel op als dat het begon (ongeacht de snelheid of toerental)

Het olieverbruik wat de verkoper zei komt niet echt in de buurt van mijn eigen ondervindingen: ongeveer 1,5 liter op een volle tank.

Is er iemand van de forummers die misschien hetzelfde heeft meegemaakt? Of is er iemand die misschien eens mee zou willen kijken? (niks voor niks natuurlijk).

Gr. W

dielie850


konniekip

#2
ik zou er constructiever op willen reageren, maar het klinkt niet echt goed.
Ik hoop dat het je turbo is, dat is nog het goedkoopste.. Maar een turbo die 1,5 L op 1 tank gebruikt kan ik me ook niet voorstellen.
Mag ik vragen waarom je hem hebt gekocht? Dergelijk oliegebruik is bij onze auto's gelijk aan veel $$$$

petrolhead2.5

erg lastig om aan te geven waar het olieverbruik vandaan komt, zeker bij een turbo kan dat van heel veel factoren afhankelijk zijn. Maar waar baseer je op dat de carterventilatie 'open' is? Gezien de constructie bij de 850 kun je pas garanderen dat de carterventilatie 100% werkt als alles is vervangen (olieafscheider/ leidingen/ vlamdover/ slangen, etc) en een olieverbruik van 1,5 liter op een tank is echt heel veel, dat los je ook zeker niet op met carterventilatie  :eusa_whistle: Ik zal denken aan een veel uitgebreidere diagnose in de richting van:

1. turbo
2. bougies eruit halen hoe zien deze eruit, verschillen ze per cilinder ? kleur/ aanslag/ etc
3. compressie meten/ staat van het blok boven water halen

WillemT5

Citaat van: konniekip op 04-08-2013 22:32:20
Mag ik vragen waarom je hem hebt gekocht?

Op dat moment hebben we een monteur aan de lijn gehad (collega van m'n maat die er bij was) en die dacht aan de hand van het verhaal wat we vertelden over de peilstok en vuldop dat het de carterventilatie zou zijn.

En voor het geld waar we 'm voor hebben mee kunnen nemen :) Wat achteraf ook niet zo vreemd was dus..

@petrolhead en dielie850: compressietest staat op korte termijn op de planning. Uit de intercoolerslang kon je wel een goeie vinger olie uit vegen. Maar ik heb in mijn welkomsttopic gelezen dat er altijd wel wat olie in zit.

MVeldhuis

Mogelijke oorzaken zijn je turbo of je klepseals, lastig te zeggen welke van de 2 het is.
Een erg hoog olieverbruik zoals jij hebt is vaker een turbo dan klepseals, maar garanties kan niemand je geven denk ik.

Het zou fijn zijn als je een dikke lading olie vind in je intercoolerslang, dan weet je dat het de turbo is, anders dan dat zou ik niet weten hoe uit te sluiten welke van de twee het is.

Ardi

Vorige week heb ik mijn walmende Mondeo ingeleverd en een 850 teruggekocht. De monteur van de handelaar deed daar iets wat me wel een beetje intrigeerde.

Hij haalde de olie vuldop eraf en gaf toen weel volgas. Toen was het roken bijna over. Hij dacht dat de zuigerveren slecht waren en dat door de druk in het carter de olie makkelijker in de cilinders terecht kwam. IK heb dit nog nooit gehoord, maar het werkte wel...

Ik zou dus snel de compressie gaan meten. Dat is het makkelijkste en het snelste. Ik ben benieuwd...
Volvo C70 Cabriolet 1999
Volvo 850 TDI 1996

Jack v

Wil je ook niet ontmoedigen maar ik denk idd aan een of meerdere olie/zuigerveren. Een compressietest zal dit uitwijzen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

dielie850

wat je eventueel zelf kan doen is de cylinders vol laten lopen met ATF olie en dan een nacht en een dag laten staan om de olieschraapveren los te weken.
Ik heb dat op advies van Wibo vorig jaar bij de T-5 van mijn schoonouders gedaan en het roken/walmen was voor 80 procent verholpen ;)
Moet je natuurlijk wel da die nacht en dag je olie verversen ;D

konniekip

Hoe krijg je die olie dan weer eruit?  Even starten en dan via de uitlaat eruit?. ;)

MVeldhuis

Citaat van: dielie850 op 05-08-2013 16:31:53
wat je eventueel zelf kan doen is de cylinders vol laten lopen met ATF olie en dan een nacht en een dag laten staan om de olieschraapveren los te weken.
Ik heb dat op advies van Wibo vorig jaar bij de T-5 van mijn schoonouders gedaan en het roken/walmen was voor 80 procent verholpen ;)
Moet je natuurlijk wel da die nacht en dag je olie verversen ;D

Gevaarlijk advies, kan je beter wat beter toelichten anders kan het zomaar een stel kromme drijfstangen oid tot gevolg hebben.

Piet

Tjonge... je hebt je wel wat op je hals gehaald door een auto te kopen waarvan bekend is dat ie een hoog olievebruik heeft en waarvan je zelf al gecontateerd hebt dat ie een te hoge carterdruk heeft.
De kans dat je met een versleten motor met blowby te maken hebt is dan wel erg groot.....
Verstopte carterventilatie... lekkende klepseals... vastzittende oilieschraapveren....alleen een olieverbruikende turbo.... ik vrees allemasl wishfull thinking bij zo'n olieverbruik en hoge carterdruk.

WillemT5

Ik weet het Piet, morgenavond compressietest en dan weten we hopelijk wat meer. Ik houd jullie zeker op de hoogte! Al is het maar voor advies ;D

NinaPaul

Als je het zelf doet/kan doen vallen de kosten mee hoor.

Koppakingset, kopbouten set, zuigerveren set, kop reinigen, stoters reinigen, carter ventilatie, eventueel nieuwe distributieriem.

Om het maar even van de positieve kant te zien :D
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

WillemT5

Zou heel graag willen dat ik het allemaal zelf kon NinaPaul! Zou een hele hoop kosten besparen natuurlijk. Maar zoals ik al eerder zei beschik ik niet echt over kennis/kunde/werkplaatsmateriaal om er zelf aan te beginnen. Ben niet onhandig, maar mijn vakgebied is een hele andere kant op zal ik maar zeggen!

Toch bedankt dat je me ff op wil beuren ;D