Martin R - Met mijn Saffron V70R & C70C

Gestart door Martin-R, 06-08-2013 09:06:19

Vorige topic - Volgende topic

Sbv

Christ van der Peijl is van Oranje garage in Nijmegen volgens mij. Dirk kent hem wel

UserID6342

Ik ken ze beide !  Christ is gewoon goed en valt helemaal niets over te zeggen en is een perfecte monteur, doet ook erg veel aan de auto van Jochen Pethconi. Racet hier ook mee, na jaren zelf in de Volvo 360 cup (of ziets) geracet te hebben.  Gerrits-Luijbers is een goede en betrouwbare sloperij waar je gerust iets kunt kopen (is weer familie van Ronny), die jongens doen echt niet moeilijk.  Maar een aantal dingen bevreemden mij in het verhaal....

* als het nokkenastandwiel word vastgezet op een verkeerde manier zal de kleptiming ook niet meer kloppen en gaat het dus mis met de overlap.  Vraag is dus of de nokkenassen geblokkeerd zijn geweest tijdens dit vastzetten ?  Als voorbeeld had ik hier van de week een C70 met verkeerd gezet CVVT tandwiel op de uitlaatnokkenas die, zodra je een klein beetje gas gaf, op 4 cilinders ging lopen....

*het verlies van compressie hoeft niet perse in het blok te liggen, zie hierboven !

*benzinedruk kan alleen zo hoog zijn als de drukregelaar niet correct is aangesloten.

*vacuümslang op retourleiding tank ??  Had hier geen drukregelaar tussen gemoeten, dan zou het kloppen.

Al met al knoeiwerk dus.....  Maar daar ben jij weer lekker mee zo :(

innocenti

Is een compressie van 9 ook niet wat weinig van de andere cilinders?

V70R^2

Het blok stookt olie als een malle, dat lijkt mij 90%+ kans op een slecht blok geleverd dan door "knoeiwerk".

Beetje voorbarig om dat dus over Schutten te zeggen...

Los hiervan, oplossing is kop eraf, kop controleren/ reviseren en carterpan eraf om even de zuigers + drijfstangen te demonteren.

Nieuwe zuigerveertjes erop en de boel in elkaar, kan het blok mooi blijven zitten en zal het probleem opgelost moeten zijn, voor zeer lange tijd.

Citaat van: innocenti op 16-08-2016 15:24:09

Ze zouden op 12,5 moeten zitten, bij mij zitten ze alle 5 tussen de 12 en 12,5 namelijk.

UserID6342

Deze had ik al verwacht ;D.  Maar hij heeft het blok ingebouwd en zal dus moeten zorgen dat het blok weer goed gaat lopen (als het blok verder zelf in orde is)  En olie zuipen als een malle hoeft ook niet perse aan het blok zelf te liggen, maar daar zijn nog veel meer andere oorzaken voor aan te wijzen.....

UserID6342

Verkeerde timing van de CVVT kan dit dus veroorzaken....  Nomaals, zijn de nokkenassen beide vastgezet tijdens het vastzetten van dit tandwiel ?  Is de plug van de inlaatnokkenas aan de versnellingsbak zijde er überhaupt wel uit geweest ?

V70R^2

Het is zeker lastig nu nog te achterhalen wat het probleem veroorzaakt heeft, feit blijft dat na de start het probleem er direct was.

Dat hij het heeft ingebouwd maakt hem natuurlijk niet aansprakelijk voor de kwaliteit van het geleverde blok van de andere partij...

De sloop heeft in die zin zeker de verplichting Martin schadeloos te stellen mbt het blok mocht deze inderdaad niet goed blijken te zijn.

V70R^2

Citaat van: Dirk342 op 16-08-2016 15:30:17
Verkeerde timing van de CVVT kan dit dus veroorzaken....  Nomaals, zijn de nokkenassen beide vastgezet tijdens het vastzetten van dit tandwiel ?  Is de plug van de inlaatnokkenas aan de versnellingsbak zijde er überhaupt wel uit geweest ?

Ik ben ook wel zeer benieuwd naar de stand van de nokkenassen.

UserID6342

Citaat van: V70R^2 op 16-08-2016 15:31:56
De sloop heeft in die zin zeker de verplichting Martin schadeloos te stellen mbt het blok mocht deze inderdaad niet goed blijken te zijn.
Zullen ze ook zeker doen en daar maak ik mij niet zo drukte over, maar ik betwijfel of het blok wel zo slecht is als dat beweerd word, of dat het verprutst is...  En bij de laatste zullen ze (terecht ook) helemaal niets vergoeden, nu niet en nooit niet.  Daar ken ik ze echt te goed voor.  Ze vragen niet voor niets of Christ het ding na wilt kijken.....  Christ werkt wel meer voor zeer bekende Volvo sloperijen zoals Geenacker en Verweijst...  Die jongen vertel je echt helemaal niets !

Martin-R

Zojuist ook even met schutten gebeld;

nokkenas timing is gewoon te controleren zoals ook bij de 850 / v70 classic blokken het geval was.

Uiteraard is de timing vast gezet. of dit goed gedaan is ga ik natuurlijk vanuit door de ervarenheid etc van Schutten.

De compressie test die ik heb gedaan gaf de volgende gegevens:
1= 90 psi (6.21bar)
2 tm 5 = 140 psi = (9.65 bar)

Wat Schutten mij ook uitgelegd heeft dat zelfs al staat de timing verkeerd, dan zou dit op alle cilinders te meten moeten zijn., En moet er niet maar 1 cilinder achter bleven zoals het nu lijkt. ( nokkenas zit namelijk aan alle kleppen, en dus aan alle cilinders vast)

Ben dit nu ook aan het proberen te verwoorden naar Lijbers, die zoals Dirk342 terecht opmerkt ook zeker openstaat om het probleem op te lossen

750

Martin-R

Citaat van: Dirk342 op 16-08-2016 15:35:17
Zullen ze ook zeker doen en daar maak ik mij niet zo drukte over, maar ik betwijfel of het blok wel zo slecht is als dat beweerd word, of dat het verprutst is... 

Wat nog wel even het vermelden waard is; het blok is verkocht als een blok uit een V70 bouwjaar 2003.
Het blok zelf heeft echter bouwjaar 2000.
Wat ook opviel is dat de carterpan met groene silicnen kit in elkaar was gezet, waarop de reactie van de sloop was dat zei dit hebben gedaan tijdens de controle van het blok.

Hoeft natuurlijk niets slecht te betekenen, maar viel wel op. En dat het bouwjaar niet klopt is natuurlijk niet heel netjes.

Piet

Hoe de timing (in welke positie) de VVT is vastgezet doet er niks toe. Nadat die is vast gezet is ie niet anders meer dan een nokkenas zonder VVT.
Maar dan moet de nokkenas daarna wel op tijd gezet zijn met behulp van het  nokkenas stel tool die aan de acherkant in de nokkenasgleuven geplaatst wordt.
(Zoals Dirk ook vroeg: is het blindplaatje daarvoor uit de achterkant achter de inlaatnokkenas er daarvoor ook uit geweest ?)

Als dit gebeurd is kan de verkoper van het blok het vastzetten van de VVT niet als argument aanvoeren dat de problemen ontstaan zijn door de inbouw.

Is ie niet op tijd gezet met het tool daarentegen, kan de timing van de klepopening verkeerd zijn met compressieverlies op alle cilinders.
De nokkenas kan dan ook nog dusdanig van tijd staan dat tijdens monteren en/of starten 1 of meerdere kleppen (net) de zuiger hebben geraakt waardoor er meer compressieverlies is op 1 of meer cilinders. Daar kun je dan alleen maar achterkomen door de kop er af te halen.
Zolang de onderzoeker de kop er niet heeft af gehaald en een kromme klep heeft gevonden kan dit dus ook niet als argument door hem gebruikt worden.

Piet

Een vacuumslang rechtstreeks op de benzineretourleiding hoort uiteraard niet.
Maar vind dit een beetje een vreemd verhaal, ik zie eigelijk niet zo gauw hoe dit mogelijk is.

Of de vacuumaansluiting van de benzinedrukregelaar en de benzine retourleiding moeten met elkaar verwisseld zijn, wat ik me haast niet kan voorstellen.
Wat dan echter wel weer de veel te hoge benzinedruk zou verklaren.
Die hoort overigens 3 bar t.o.v. het inlaatspruitstuk (en dus niet tov de buitenlucht!) te zijn.

Martin-R

Citaat van: Piet op 16-08-2016 17:44:33
Maar dan moet de nokkenas daarna wel op tijd gezet zijn met behulp van het  nokkenas stel tool die aan de acherkant in de nokkenasgleuven geplaatst wordt.
(Zoals Dirk ook vroeg: is het blindplaatje daarvoor uit de achterkant achter de inlaatnokkenas er daarvoor ook uit geweest ?)

Als dit gebeurd is kan de verkoper van het blok het vastzetten van de VVT niet als argument aanvoeren dat de problemen ontstaan zijn door de inbouw.

Antwoord is in dit geval vrij simpel; ja deze is vast gezet met nokkenas stel tool, blindkapje is er af (daar zit ook rotor en verdelerkap)
En inderdaad heb ik ook niet het vermoeden dat het vastzetten van de VVT problemen heeft kunnen veroorzaken.