trekgewicht 2.5 tdi verhogen; kan dat?

Gestart door ruspek, 10-08-2013 20:55:38

Vorige topic - Volgende topic

pwberg

Citaat van: BBS op 11-08-2013 10:40:03
Sowieso vind ik dat de classics al niet onderbemeten zijn qua trekgewichten....

Absoluut niet, alleen vergeten men weleens dat het trekgewicht is bepaald aan de hand van de (constructie van) de auto en dat de motor hier ook een belangrijke rol in speelt.

Een TDI zal een 1500kg-hut bijvoorbeeld veel makkelijker trekken als een 10V een 1200kg-hut, zeker tegen de bult op.
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

BBS

Citaat van: pwberg op 11-08-2013 10:45:39
Citaat van: BBS op 11-08-2013 10:40:03
Sowieso vind ik dat de classics al niet onderbemeten zijn qua trekgewichten....

Absoluut niet, alleen vergeten men weleens dat het trekgewicht is bepaald aan de hand van de (constructie van) de auto en dat de motor hier ook een belangrijke rol in speelt.

Een TDI zal een 1500kg-hut bijvoorbeeld veel makkelijker trekken als een 10V een 1200kg-hut, zeker tegen de bult op.
Eensch! :eusa_clap:

Edit:
Als 1600 kilo voor een sleurhut al niet genoeg is, moet je ook maar investeren in een wagen die hem wel mag trekken...
Volvoloos....

ZC3rr0r

Of het kul is of niet mag ieder voor zich bepalen, maar ik rijd liever met een (2 paards) paardentrailer achter een V70 2.5D als met diezelfde trailer achter een Golf Bluemotion.

En dat heeft echt niet te maken met het feit dat ik niks heb met Golfjes, maar alles met het feit dat ik met die V70 beter van de plek kom, meer remvermogen heb (en dus beter kan doseren/wat over heb) en mat meer gewicht in de strijd kan gooien.

Kan tussen mijn oren zitten, maar iedere keer als ik zo'n muesli-mobiel met sleurhut zie bekruipt mij een akelig gevoel.

Vulk

Ik heb nog nooit met een 'sleurhut' gereden, maar ik kan me best voorstellen dat je continu met genepen billen rijdt. Ik vind de standaard remmen van een 850 al niet overbemeten voor onze auto's.

V70 classic

Citaat van: )()()sT op 11-08-2013 10:32:53
Citaat van: V70 classic op 11-08-2013 10:30:32
Citaat van: ZC3rr0r op 11-08-2013 09:46:12
Viel mij inderdaad ook al op.
Ziet veel combinaties rijden waarvan ik persoonlijk niet graag de bestuurder zou zijn qua vermogen en remcapaciteit.

Maar goed, als "het mag" dan doen veel mensen best domme dingen die wellicht wel mogen maar niet slim zijn.

Dat is natuurlijk kul.

Een gemiddelde vrachtwagen combi weegt een 40 tot 45 ton en heeft 450 peekaas.
En dan zou je met 100 pk niet met 2,5 ton naar boven kunnen? 
Probleem zit hem 95% in de bestuurder in plaats van trekkend voertuig.
En ja manier van beladen is ook puntje bestuurder.

Grts Ronald

Dat is appels met peren vergelijken. Een vrachtwagen heeft met 450 pk. een koppel van 2500 Nm.
Zo'n dieseltje in een auto net 200 Nm.

Aan het einde van je rekensom draait het enkel om vermogen.
Koppel is slechts lekker als je laag in toeren wilt blijven.
Een benzine wagen en een diesel met hetzelfde vermogen kunnen even hard naar boven.
Enkel zal de benzine variant boven in de toeren moeten waar een dieseltje wat rustiger loopt.

Ik ga er hier wel vanuit dat beide blokken de tijd krijgen om in het gunstige toeren gebied te komen.

Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

)()()sT

Ja, een vrachtwagen rijdt altijd laag in de toeren :D

V70 classic

Citaat van: )()()sT op 11-08-2013 15:42:13
Klopt.
Maar een Kw is een Kw of het een benzine of een diesel is maakt niet uit.
Wat ik wel mis in de discussie is de carrosserie vorm.

Die eerder genoemde Golf zou best eens beter kunnen rijden met een dezelfde sleurhut dan een 855.
Dit omdat een estate toch wat gevoelig is in de kont met aanhang.

Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

ZC3rr0r

Citaat van: V70 classic op 11-08-2013 15:55:37
Klopt.
Wat ik wel mis in de discussie is de carrosserie vorm.

Die eerder genoemde Golf zou best eens beter kunnen rijden met een dezelfde sleurhut dan een 855.
Dit omdat een estate toch wat gevoelig is in de kont met aanhang.

Grts

Oke, maar dat neemt niet weg dat ik een dergelijke combinatie van een zwaar underpowered gebakje met een grote sleurhut een vreemde constructie vind.

Kapitein Haak

Wat ik nog een beetje mis in dit topic is het "E achter B" verhaal....

Als ik me niet vergis moet je als je totale aanhanger gewicht zwaarder is dan het trekkende voertuig ook onder de 3500kg totaal van de samengestelde combinatie een E rijbewijs achter B hebben...
Wat nou downsizen...... Groet, Jef

Jack v

bergop gaat altijd op vermogen en niet op koppel.
De moderne vrachtwagens hebben vermogen zat dus hoeven niet persee hoog in toeren.
bergafwaarts zal iets hoger gaan om de motorrem zn werk te laten doen.

Citaat van: V70 classic op 11-08-2013 15:55:37
Klopt.

Grts
hierin heb je dus gelijk vandaar de benzine motor hoger in toeren da diesel. Alleen zal een diesel langer doorzetten mocht ie zn toeren niet kunnen houden omdat het koppel hoger ligt.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

-D©©©L-

Citaat van: Kapitein Haak op 11-08-2013 18:45:00

Als ik me niet vergis moet je als je totale aanhanger gewicht zwaarder is dan het trekkende voertuig ook onder de 3500kg totaal van de samengestelde combinatie een E rijbewijs achter B hebben...
En het laadvermogen van de trekkende auto telt ook nog eens mee.
Rijbewijs B+ kan een leuke tussenstap zijn.

jeroen74

Zo'n Golf mag 1000 kg trekken (geremd, 12% helling, ongeremd 630kg). Max. totaalgewicht is 1740kg. Eigen gewicht 1180kg.

Voetnoot:
Als de auto   in de bergen rijdt, neemt het motorvermogen af. Vanaf 1000m boven de zeespiegel en met iedere   1000m meer dient daarom telkens tien procent van het treingewicht (toelaatbare aanhangbelasting+maximaal toelaatbaar gewicht van de auto) te worden afgetrokken.

Jack v

Citaat van: jeroen74 op 11-08-2013 18:57:50
Zo'n Golf mag 1000 kg trekken (geremd, 12% helling, ongeremd 630kg). Max. totaalgewicht is 1740kg. Eigen gewicht 1180kg.

Voetnoot:
Als de auto   in de bergen rijdt, neemt het motorvermogen af. Vanaf 1000m boven de zeespiegel en met iedere   1000m meer dient daarom telkens tien procent van het treingewicht (toelaatbare aanhangbelasting+maximaal toelaatbaar gewicht van de auto) te worden afgetrokken.
bij een NA heb je gelijk maar daar is de turbo voor uitgevonden, het vermogen verlies word daarmee aanzienelijk minder
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

jeroen74

Ik heb ook maar gekopieerd wat er in de folder staat ;)

Kapitein Haak

Citaat van: -D©©©L- op 11-08-2013 18:57:12
Citaat van: Kapitein Haak op 11-08-2013 18:45:00

En het laadvermogen van de trekkende auto telt ook nog eens mee.
Rijbewijs B+ kan een leuke tussenstap zijn.

Klopt, en dan kom je al snel richting die 3,5T als je 1800kg zou willen gaan trekken en moet je E achter B hebben.
Heb er zelf geen last van, heb B/C en E dus hoef nergens naar te kijken.

Voor wat betreft berg op met een vrachtwagen, dat gaat echt wel op koppel en maar gedeeltelijk op vermogen. Feit is wel dat hoe meer vermogen je uit een blok haalt het koppel toe zal nemen. Sterker nog, het aantal pk`s wordt berekend over hoeveel koppel een motor afgeeft.
Voor wie dat precies wil weten hoe dat werkt zoekt best ff op internet...
Wat nou downsizen...... Groet, Jef