trekgewicht 2.5 tdi verhogen; kan dat?

Gestart door ruspek, 10-08-2013 20:55:38

Vorige topic - Volgende topic

V70 classic

Citaat van: Jack v op 11-08-2013 22:28:48
Citaat van: V70 classic op 11-08-2013 22:25:03
Citaat van: Jack v op 11-08-2013 22:07:45
Bij de nieuwe vrachtwagens is het anders dan bij de oudere waar ik mee reed. Daar hoefde je echt niet te proberen om op koppel dus zeg ma zn ideale toerental boven te komen met 40 ton. Nu bij de huidige ligt dat anders omdat er gewoon veel verbeterd is.

De volvo fh750 geeft al 80% van zn max koppel af bij 950rpm das net iets boven stationair. Max koppel van 3550NM bij 1250rpm

Dat lage toerental wil men enkel om het brandstofverbruik omlaag te krijgen.
Heeft niets te maken met ideale toerental of koppel te maken ( of moet ik zeggen " het is er niet om begonnen").
Maw om een zuinige wagen te bouwen die men met deze dieselprijzen verkocht kan krijgen, moet dat toerental omlaag.
Om nu dus vermogen te houden heeft men koppel nodig.

Het is immers veel makkelijker om een blok te maken wat iets meer toertjes mag draaien.
Om de discussie levendig te houden kan ik nu over constantvermogenmotoren gaan praten maar dan komen we nooit meer ontopic.
ach en we waren net lekker bezigg ;D
Ik heb een 20 jaar in die rommel gezeten.
Af en toe ook rijden,meestal berging van materieel.
Ben nog uit de tijd van 120 pk en een fuller.
Nee ik ben niet zo oud.
Laat ik het zo zeggen.
Op de opmerking van mn werkgever " het is het personeel van vroeger niet meer" antwoorde ik eens " maar het materieel nog wel"  :eusa_whistle:

Toen we overgingen van MB 2828 naar MAN met de 320 blokkies.
Toen was dat ook een drama vooral offroad.
Men was nl. gewend om tot op de laatste snik te rijden, die fluitketels stopte rond de 2300 rpm met trekken.
Dat heb wat koppelingen gekost zullen we maar zeggen.
Eigenlijk dezelfde discussie als hiervoor inzake vermogen en trekken zo we dat noemde dus koppelstijging.
Met de tegenwoordige vrachtauto's kun je eigenlijk iedereen op pad sturen.
Pleur hem in D mik de voorkant tussen de strepen en zodra wanda iets mompeld over een bestemming stop je.
Wel ff hopen dat je niet teveel uurtjes maakt natuurlijk.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Douwe

Citaat van: Kapitein Haak op 11-08-2013 18:45:00
Wat ik nog een beetje mis in dit topic is het "E achter B" verhaal....

Als ik me niet vergis moet je als je totale aanhanger gewicht zwaarder is dan het trekkende voertuig ook onder de 3500kg totaal van de samengestelde combinatie een E rijbewijs achter B hebben...

Wanneer een BE-rijbewijs?
Er is veel misverstand over het feit wanneer je nu wel of niet moet beschikken over het rijbewijs E achter (of BE).

Vanaf januari 2013 zijn deze regels gewijzigd. Heeft u het rijbewijs E bij BE behaald voor 18 januari 2013 dan verandert er niets voor u.

De rijbewijscategorie B (personenauto) geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo.
Is de aanhanger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan als de toegestane maximum massa van beide voertuigen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo. De aanhanger mag wel zwaarder zijn dan de auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet blijken of de auto een dergelijke zware aanhanger wel mag en kan trekken.

Het BE rijbewijs is dus voor bestuurders van auto's met  aanhanger (of trailer of caravan) waarvan het gewicht van de totale combinatie zwaarder is dan 3.500 kg.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

Jack v

Citaat van: V70 classic op 11-08-2013 22:42:09
Citaat van: Jack v op 11-08-2013 22:28:48
Citaat van: V70 classic op 11-08-2013 22:25:03
Citaat van: Jack v op 11-08-2013 22:07:45
Bij de nieuwe vrachtwagens is het anders dan bij de oudere waar ik mee reed. Daar hoefde je echt niet te proberen om op koppel dus zeg ma zn ideale toerental boven te komen met 40 ton. Nu bij de huidige ligt dat anders omdat er gewoon veel verbeterd is.

De volvo fh750 geeft al 80% van zn max koppel af bij 950rpm das net iets boven stationair. Max koppel van 3550NM bij 1250rpm

Dat lage toerental wil men enkel om het brandstofverbruik omlaag te krijgen.
Heeft niets te maken met ideale toerental of koppel te maken ( of moet ik zeggen " het is er niet om begonnen").
Maw om een zuinige wagen te bouwen die men met deze dieselprijzen verkocht kan krijgen, moet dat toerental omlaag.
Om nu dus vermogen te houden heeft men koppel nodig.

Het is immers veel makkelijker om een blok te maken wat iets meer toertjes mag draaien.
Om de discussie levendig te houden kan ik nu over constantvermogenmotoren gaan praten maar dan komen we nooit meer ontopic.
ach en we waren net lekker bezigg ;D
Ik heb een 20 jaar in die rommel gezeten.
Af en toe ook rijden,meestal berging van materieel.
Ben nog uit de tijd van 120 pk en een fuller.
Nee ik ben niet zo oud.
Laat ik het zo zeggen.
Op de opmerking van mn werkgever " het is het personeel van vroeger niet meer" antwoorde ik eens " maar het materieel nog wel"  :eusa_whistle:

Toen we overgingen van MB 2828 naar MAN met de 320 blokkies.
Toen was dat ook een drama vooral offroad.
Men was nl. gewend om tot op de laatste snik te rijden, die fluitketels stopte rond de 2300 rpm met trekken.
Dat heb wat koppelingen gekost zullen we maar zeggen.
Eigenlijk dezelfde discussie als hiervoor inzake vermogen en trekken zo we dat noemde dus koppelstijging.
Met de tegenwoordige vrachtauto's kun je eigenlijk iedereen op pad sturen.
Pleur hem in D mik de voorkant tussen de strepen en zodra wanda iets mompeld over een bestemming stop je.
Wel ff hopen dat je niet teveel uurtjes maakt natuurlijk.
Ben begonnen met Magirus Deutz zo'n heerlijke V10 (260pk) luchtgekoeld was wel met pa hoor die reed er toen op. Toen een Volvo F12 met 350pk later een 400.

Toen ik officieel zelf mocht chauffeuren is het begonnen met een Scania 112 die tot 1 milj. gereden en toen gelukkig overgestapt op Volvo FH. De laatste was een FH 500.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

-D©©©L-

Citaat van: Douwe op 11-08-2013 22:44:56
Citaat van: Kapitein Haak op 11-08-2013 18:45:00
Wat ik nog een beetje mis in dit topic is het "E achter B" verhaal....

Als ik me niet vergis moet je als je totale aanhanger gewicht zwaarder is dan het trekkende voertuig ook onder de 3500kg totaal van de samengestelde combinatie een E rijbewijs achter B hebben...

Wanneer een BE-rijbewijs?
Er is veel misverstand over het feit wanneer je nu wel of niet moet beschikken over het rijbewijs E achter (of BE).

Vanaf januari 2013 zijn deze regels gewijzigd. Heeft u het rijbewijs E bij BE behaald voor 18 januari 2013 dan verandert er niets voor u.

De rijbewijscategorie B (personenauto) geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo.
Is de aanhanger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan als de toegestane maximum massa van beide voertuigen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo. De aanhanger mag wel zwaarder zijn dan de auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet blijken of de auto een dergelijke zware aanhanger wel mag en kan trekken.

Het BE rijbewijs is dus voor bestuurders van auto's met  aanhanger (of trailer of caravan) waarvan het gewicht van de totale combinatie zwaarder is dan 3.500 kg.

voor een 850/x70  komt  dat dus neer op een aanhangwagen van 1450 (tdi) tot 1550 kg. met BE tot 1600 kg werkelijk gewicht.

WYD

Let wel, niet het daadwerkelijke gewicht wordt gerekend, maar de maximaal toelaatbare massa. Dus gewicht van de aanhanger plus laadvermogen. Of de aanhanger nou vol zit of niet. Aanhanger rijden zonder E mogen ze wat mij betreft zoiezo helemaal afschaffen.
Hey rechtuitridder, kun je ook nog 'n beetje sturen!?

-D©©©L-

Citaat van: WYD op 20-08-2013 22:07:05
Let wel, niet het daadwerkelijke gewicht wordt gerekend, maar de maximaal toelaatbare massa. Dus gewicht van de aanhanger plus laadvermogen. Of de aanhanger nou vol zit of niet. Aanhanger rijden zonder E mogen ze wat mij betreft zoiezo helemaal afschaffen.
Niet alleen van de aanhangwagen, ook voor de auto is dit van toepassing.

snix

De hamvraag:

Ik heb een BE rijbewijs van voor januari 2013
Ik heb een 10V estate op gas
Mijn aanhanger heeft een max TTM 2000 kg
Hij weegt als ik hem gebruik niet meer dan 1600 kg  :eusa_angel:

mag dat zo??

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

)()()sT

Dus je mag niet met een aanhanger (dubbelasser) rijden of een lege autotrailer?
Lijkt me stug, ik ben met Jeffrey aangehouden toen ik de CY ging halen met mijn V70R.
Dit omdat ik per abuis op een spitsstrook belandde en er niet meer af kwam. Er werd door oom agent alleen maar als eerste gekeken of ik B/E had.

-D©©©L-

Citaat van: snix op 21-08-2013 18:06:10
De hamvraag:

Ik heb een BE rijbewijs van voor januari 2013
Ik heb een 10V estate op gas
Mijn aanhanger heeft een max TTM 2000 kg
Hij weegt als ik hem gebruik niet meer dan 1600 kg  :eusa_angel:

mag dat zo??

Ja, hoor. dat mag.  Ook met een "nieuw" BE rijbewijs mag dit.  
Met enkel een B rijbewijs mag dit niet.
TMM van aanhangwagen + auto = ca 3950 kg. Dat is dus te zwaar voor alleen een B rijbewijs.

snix

Ze hebben de regel dus iets versoepeld. Je mag dus met B nu max 3500 kilo als je beide TTM's (beide voertuigen) optelt. Komt het rekensommetje hoger uit is het BE.
Wel weer een leuke, daar zullen velen weer flink mee op hun bek gaan.

Bedankt marco !!

-D©©©L-

Citaat van: snix op 21-08-2013 19:32:51
Ze hebben de regel dus iets versoepeld. Je mag dus met B nu max 3500 kilo als je beide TTM's (beide voertuigen) optelt. Komt het rekensommetje hoger uit is het BE.

Bedankt marco !!

Nee, dat rekensommetje was altijd al zo.
tot 4250 kg heb je ook nog de keuze voor het nieuwe B+ rijbewijs.

snix

Citaat van: -D©©©L- op 21-08-2013 19:37:50

Bedankt marco !!

Nee eerst hadden ze toch ook nog die grap dat de TTM van de aanhanger niet meer mocht zijn dan het ledig gewicht van het trekkende voertuig met een max van 3500 kg?? (beide beladen)

Marc O.

Je mag toch niet met een aanhanger rijden waarvan de max. toelaatbare massa hoger is dan wat de auto die er voor staat mag trekken (ook al zou die aanhanger leeg zijn)?
...The Nile isn't just a river in Africa...

Jorg Vseventy

Citaat van: snix op 21-08-2013 19:39:37
Citaat van: -D©©©L- op 21-08-2013 19:37:50

Bedankt marco !!

Nee eerst hadden ze toch ook nog die grap dat de TTM van de aanhanger niet meer mocht zijn dan het ledig gewicht van het trekkende voertuig met een max van 3500 kg?? (beide beladen)

En dat laatste is volgens mij dus de regel die nog steeds geldt:
B = tot 750kg of meer mits de TTM niet hoger is dan het ledig gewicht van het trekkende voertuig en het totaal niet meer is dan 3500kg.
BE = indien de TTM meer is dan het ledig gewicht en/of het totaal meer dan 3500kg. Theoretisch kun je met chauffeurs diploma tot 9000kg combinatie (zo'n busje met oplegger combi)