ECC en stelmotoren

Gestart door cornelis-b, 11-08-2013 17:12:39

Vorige topic - Volgende topic

cornelis-b

Omdat de airco in de "duikboot" niet werkte zijn we onder het dashboard aan het zoeken gegaan. Onder de motorkap werd de airco leiding namelijk wel koud maar het kwam niet binnen. Tot onze verbazing bleek dat geen van de vier stelmotors gemonteerd waren >:( Maar goed op de sloop stond een S70 en daar hebben we de stelmotors uit gehaald en deze getest, motors draaiden perfect links en rechtsom op een externe voeding, gister volgens de handleiding stelmotor vervangen uit het grote Volvo programma de motoren geïnstalleerd en aangesloten. Wat ik ook doe en hoe ik de knoppen op de ECC unit zet ik heb nu wel airco en die is goed koud maar regelen naar warm is onmogelijk. Ik weet dat de motoren gekalibreerd moeten worden om goed te functioneren maar klopt het dat ze indien niet gekalibreerd ook echt niets doen?

Als ik de temperatuur links en rechts op bv 22 graden zet dan gaat de ventilator langzamer draaien en zet ik hem aan beide kanten naar 16 graden dan draait ie full speed. Zet ik de temperatuur op 28 graden dan komt er absoluut geen warme lucht.

Concrete vraag: Als het systeem niet gekalibreerd is zou er dan wel iets moeten gebeuren op de stelmotors of blijven die dan gewoon stilstaan en moeten deze worden aangemeld op de ECC of zou het eventueel wel werken als ik de ECC uit de sloopwagen in mijn wagen zet?

S70 bj 2000

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

volvobug

Ik haal deze tekst uit VIDA:

Klepmotoren instellen, klep voor automatische afstelling
Instelling

Sluit de schakelaar van de klepmotor aan.
Contact aan.
Start de aanjagermotor.
Zet de klepmotor in een eindstand met behulp van de knop voor temperatuurregeling.
Zet de klep op de klimaatregelingseenheid in de betreffende stand met behulp van bijvoorbeeld een schroevendraaier die in het gat kan worden gestoken. Zie de afbeelding.
Bevestig de motor aan de hand van Klepmotoren vervangen
Voer de automatische instelling van de eindstanden in de klepmotor uit. Dit wordt uitgevoerd via VIDA-communicatie. 
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

cornelis-b

Citaat van: volvobug op 11-08-2013 19:49:39
Ik haal deze tekst uit VIDA:

Klepmotoren instellen, klep voor automatische afstelling
Instelling

Sluit de schakelaar van de klepmotor aan.
Contact aan.
Start de aanjagermotor.
Zet de klepmotor in een eindstand met behulp van de knop voor temperatuurregeling.
Zet de klep op de klimaatregelingseenheid in de betreffende stand met behulp van bijvoorbeeld een schroevendraaier die in het gat kan worden gestoken. Zie de afbeelding.
Bevestig de motor aan de hand van Klepmotoren vervangen
Voer de automatische instelling van de eindstanden in de klepmotor uit. Dit wordt uitgevoerd via VIDA-communicatie. 

Dit hadden wij ook gevonden maar hoe je het wend of keert de motoren reageren nergens op. De laatste stap moet inderdaad met Dice en Vida worden gedaan.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

konniekip

Ik zou ook de ecc unit van die sloopauto gebruiken. Goede kans dat ook je ecc gaar is. Bovendien is die ecc al geprogrammeerd
Er heeft dus al eens iemand ontzettend zitten prutsen dan beter alles vernieuwen

cornelis-b

Ik weet dat toen de wagen in 2010 in Nederland kwam alle bedrading volledig is vervangen waarom er toen geen stelmotors zijn gemonteerd is en blijft een raadsel vooral omdat de stekkers er wel zitten. De ECC uit de sloopwagen ziet er niet meer echt fris uit maar goed we zouden het binnenwerk kunnen over zetten. Maar waarom reageren de stelmotoren totaal niet op de huidige ECC unit, heeft het er mee te maken dat deze met het kalibreren moeten worden aangemeld op de ECC unit. Indien het een kwestie is van aanmelden en kalibreren dan is dat in de eerste week van September geen probleem. Maar is dit het geval?

Zeg maar Henk tegen mij

jeroen74

Zijn wel alle temperatuursensoren gemonteerd? Heb je de foutcodes al eens uitgelezen?

The Volvoboy

Citaat van: jeroen74 op 12-08-2013 20:35:50
Zijn wel alle temperatuursensoren gemonteerd? Heb je de foutcodes al eens uitgelezen?

Een x70 heeft er toch maar één? :eusa_think:
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

cornelis-b

Foutcodes uitgelezen met Torque Pro en geen codes gelogd?

Zeg maar Henk tegen mij

mehn

Citaat van: The Volvoboy op 12-08-2013 21:54:04
Citaat van: jeroen74 op 12-08-2013 20:35:50

Een x70 heeft er toch maar één? :eusa_think:

Nee minimaal 2 voor de ECC (en 1 voor de boordcomputer en 1 voor de motortemperatuur).

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

cornelis-b

Ik kom twee part nummers tegen 3524841 dat is de sensor / ventilator die in het dashboard zit en ik kom 9145736 tegen maar heb geen idee waar deze zou moeten zitten?

Zeg maar Henk tegen mij

mehn

De ECC gebruikt de interieursensor (in het dashboard) en de buitentemperatuursensor (tussen de kachelventilator en de kachelweerstand).

XC60 D4 AWD:

jeroen74

Volgens mij zitten er ook nog wat in de luchtslangen verwerkt... maar hoe het bij een V70 zit weet ik niet.

cornelis-b

De interieursensor (in het dashboard) en de buitentemperatuursensor werken beide naar mijn idee naar behoren. Op het moment dat ik de ECC instel naar 16 graden gaat de aanjager naar vol vermogen zet ik hem naar 20 graden dan neemt de snelheid af. De buitentemperatuur wordt op de BC weergegeven en werkt ook. Of zie ik iets over het hoofd?

Zeg maar Henk tegen mij

cornelis-b

Citaat van: jeroen74 op 13-08-2013 09:58:08
Volgens mij zitten er ook nog wat in de luchtslangen verwerkt... maar hoe het bij een V70 zit weet ik niet.

In het grote Volvo programma kom ik bij de ECC maar twee sensoren tegen.

Zeg maar Henk tegen mij

mehn

Citaat van: cornelis-b op 13-08-2013 10:00:27
De buitentemperatuur wordt op de BC weergegeven en werkt ook. Of zie ik iets over het hoofd?

Dat is een andere sensor! Die zit onder de bumper.

XC60 D4 AWD: