ECC en stelmotoren

Gestart door cornelis-b, 11-08-2013 17:12:39

Vorige topic - Volgende topic

Robinjo

9145736 is de sensor die Mehn bedoeld....

Gr Rob

jeroen74

Bij een 850 zijn er in ieder geval vijf temp. sensoren... links en rechts in het dak, links en rechts in een luchtslang en een eentje die de toegevoerde lucht beoordeelt... en er komt nog een signaal van de motor ECU die de motor temperatuur doorsluist.

Maar bij de x70 hebben ze het vereenvoudigd, zie ik in de schema's. Ik zie dat er een uitvoering Denso ME7 en een uitvoering MSA 15.8 bestaat. Bij de eerste zit er een extra draadje aan pin C7.

ducbertus

ook ik ontkom er niet aan om naar de airco (manueel) en de stelmotoren te kijken want de voorruit ontwasemt geheel niet meer.
het gaat hier om een V70 TDI automaat uit '99.
het aircobedieningspaneel heb ik al eens geprobeerd om er uit te halen. (radio en handschoenkastje eruit)
maar het paneel zit zo vast op de 4 klemmen dat ik bang ben om iets af te breken.
wie heeft een idee hoe verder te gaan of kan mij helpen?
ik woon in Holten en sleutel in Markelo waar ik wat ruimte mag gebruiken en werk in Delden .
de stelmotor van de klep voor de luchtstroom naar boven  schijnt aan de linkerkant van de luchtverdeler te zitten.
wat moet er allemaal gedemonteerd worden om hier bij te komen?

Bertus (nu 3 jaar tevreden gebruiker en nog weinig moeten sleutelen)

cornelis-b

Bertus wij hebben de vier stelmotoren kunnen vervangen / monteren door aan beide kanten de schopplaat en het dashboardkastje te verwijderen. Je moet een beetje lenig zijn en op je kop onder het dashboard kruipen ;D ;D

De ECC unit is er uit te drukken, hiervoor de radio er even uit halen en dan met gepaste druk de unit van achteraf er uit drukken. Ik heb er al twee maal een bloedende hand aan over gehouden en het spreekwoord: Een ezel stoot zich geen 3 maal aan de zelfde steen, zit goed tussen mijn oren en ik trek even een lederen werkhandschoen aan. Er zitten best scherpe delen waar je, je vingers aan kunt open halen als de unit er ineens uit springt.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

The Volvoboy

Heel herkenbaar, ik heb de laatste keer ook handschoenen aan gedaan, was het bloeden zat ;D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

ducbertus

Cornelis en Volvoboy,

bedankt voor de snelle reactie. dus eerst handschoenen organiseren. ik heb bij Elferink al eens een ECC-unitbekeken om uit te vinden hoe die vast zit.
zijn dus maar 4 springveren. daarom had ik niet verwacht zoveel kracht te moeten zetten. zal wel een geval van doordrukken worden.

Cornelis, je spreekt over schopplaten. ik neem aan dat je de bekleding bedoelt, of bedoel je de plaat waar je met je knieën tegenstoot als je op de bestuurderstoel zit. ???

Bertus

cornelis-b

Citaat van: ducbertus op 20-08-2013 12:58:22
Cornelis en Volvoboy,

bedankt voor de snelle reactie. dus eerst handschoenen organiseren. ik heb bij Elferink al eens een ECC-unitbekeken om uit te vinden hoe die vast zit.
zijn dus maar 4 springveren. daarom had ik niet verwacht zoveel kracht te moeten zetten. zal wel een geval van doordrukken worden.

Cornelis, je spreekt over schopplaten. ik neem aan dat je de bekleding bedoelt, of bedoel je de plaat waar je met je knieën tegenstoot als je op de bestuurderstoel zit. ???

Bertus

Je moet inderdaad even een beetje gepaste druk uit oefenen. De schopplaten zijn de platen die boven je voeten zitten, als je die verwijderd kan je zo onder je dash kijken.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

ducbertus

Cornelis,

de ECC blijkt er op een iets andere manier uit te moeten. de mijne is een handmatige airco. hier heb ik de knoppen er afgetrokken voor de temperatuur instelling. de 2 x Torx 15 eruit gedraaid en het paneel met een aangepast plamuurmes er uit gewipt.
het plamuurmes is mijn variant op de bone-tool. schopplaten en dashboard-bovendeel incl. dashboardkastje, radio is er ook uit omdat ik ook de kachelradiateur moet vervangen.
nu mijn vraag om mijn zoektocht te bekorten. welke stelmotor stuurt de klep om de voorruit te ontwasemen? kun je deze plek benoemen?
alvast bedankt, Bertus

ruspek

Volgens mij zit er toch maar 1 stelmotor in de handbediende airco.
Deze zit aan de linkerkant, zon beetje tusden stuur en radio in.
Ff op de kop rronder en je ziet m zitten.

Anders even in Vadis kijken op de tekening
Groet Ruben

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

ducbertus

mooi, die heb ik al zien zitten en kan er wel bij.
ben benieuwd wat de oorzaak kan zijn dat alleen de voorruitontwaseming niet werkt.
Vadis? ja goede suggestie, alleen heb ik geen Vadis

ducbertus

Zo, in ieder geval iets opgeschoten.
de kachelradiateur heb ik vervangen. in een link op het V70 forum vond in een tip om de slangen voor de kachelradiateur af te klemmen in de motorruimte.
hiervoor heb ik 2 stukjes 19 mm stalen elektriciteitsbuis genomen van 10 cm lengte en deze in de midden doorgeboord met 6.5 mm. een lange bout en een moer erop. de klem tussen de leidingen doorgewurmd, gedraaid en afgeklemd. resultaat .... nog geen 0.5 liter vloeistof op te vangen. de koeler was vrij eenvoudig te vervangen.
de oude bleek behoorlijk lek te zijn. plasjes op de bodem.
vervolgens de stelmotor voor de luchthuishouding.
van onder af kun je deze zien zitten, maar simpel bij alle boutjes en verstopte kabelbinders dat is een ander verhaal. ik heb de oplossing gevonden door de bovenhelft van het dashboard  en de klokkenwinkel te demonteren en vervolgens de luchtpijp voor de zij-uitstroom doormidden te snijden. dit heb ik op het midden van de stuurkolom gedaan. iets meer naar links zit de pijp nog met een boutje aan het dashboardframe vast.
je hebt nu perfect zicht en toegang tot de stelmotor. ook kun je de stuurschijf nu goed zien.
Bij Elferink gauw een vervanger voor de stelmotor opgehaald. de luchtkleppen bleken handmatig goed te werken. je kon de beide kleppen horen aanslaan op het einde van de slag. nu de stuurschijf terug geplaatst en de hevel voor een van de luchtkleppen gemonteerd. dan de stelmotor-as in de stuurschijf drukken en vast-bouten.
wel even opletten dat het asje van de motor goed in de schijf valt. stekker er weer aan en de kabel vast zetten met een kabelbinder.
Van het gedeelte van de luchtpijp dat ik gedemonteerd heb, heb ik aan de kant waar ik deze doorgesneden heb zo'n 1.5 tot 2 cm afgesneden om het terugplaatsen wat eenvoudiger te maken. verder heb ik de rand waarmee de pijp op het middengedeelte komt, warm gemaakt met een elektrische verfafbrander en wat uitgebogen zodat de makkelijker op z'n plek komt. je kunt door de opening van de radio (die verwijderd was) goed voelen of je de pijp goed hebt zitten. Als de pijp op z'n plek zit heb je een spleet van ca. 2 cm ter hoogte van de stuurkolom. om deze te overbruggen heb ik een 1.5 ltr Colafles genomen en het gedeelte waar het label zit er uit gesneden en in de lengte doorgesneden. deze schuif je om de pijpeinden om de spleet te bedekken. met 2 kabelbinders van 360 mm zet je nu het fles gedeelte vast en kun je de naden/overgangen met duct-tape nog afplakken
vervolgens kun je de klokken en de andere spullen weer monteren. Ik heb tussen de stuurkolom en de pijp nog een stuk schuimrubber gedaan om alles goed te fixeren
resultaat van een middagje sleutelen? niks meer lucht op de voorruit als voorheen!!!
omdat de V70 van mijn zoon nog minder lucht geeft, heb ik misschien wel te hoge verwachtingen.
Dus ben ik op zoek naar een bench-mark om te zien of die van mij wel goed is of dat ik nog verder moet zoeken.
morgen (ondertussen al vandaag) duiken we onder de motorkap voor wat andere zaken.

Bertus