koelvloeistof

Gestart door mathh, 11-11-2004 00:15:21

Vorige topic - Volgende topic

Death Dealer

Hier zijn we weer.

Morgen toch maar eens alles perfect ontluchten.  Ik heb weer vreemde dingen meegemaakt.

Gisterenavond dus voor het vertrek huiswaarts even in m'n reservoir gekeken en vastgesteld dat
het leeg was.  Dus even bijgevuld tot MIN/MAX.  De terugrit naar huis (±90 km) verliep perfect.
Geen abnormale temperatuursverhogingen en het lampje ging niet aan.

Vanmorgen gewoon vertrokken met de roffel.  Het controlelampje ging onmiddelijk branden.
Maar na een 3 tal km ging het lampje uit. De motor was toen op temp.
Voor de rest verliep de rit vlekkeloos.

Vanmiddag vertrokken naar m'n werk in Antwerpen en weer niets nagekeken.
Het lampje ging weer onmiddelijk branden.  Na een 15 km ging het lampje uit.
De motor was al die tijd gewoon op bedrijfstemperatuur gebleven.
De rest van de rit is verder vlekkeloos verlopen.

Vanavond voor m'n vertrek terug naar huis toch maar eens gekeken in het reservoir.
Het reservoir was leeg dus toch maar een kleine hoeveelheid bijgevuld tot tussen MIN/MAX.
Onderweg naar huis verliep alles normaal tot ik in een file terechtkwam.
Tijdens de file was er ook nog geen probleem.  Maar toen ik uit de file was en
het verkeer terug versnelde begon m'n temperatuur op te lopen.
In het begin bleef de wijzer steken op 2 uur.  Maar na een aantal km steeg hij toch langszaam tot in het rood.
Ik dan maar de volgende afrit genomen.  De motorkap open.
Langs de dop zat volop stoom te onsnappen.
Ik wou de dop afdraaien maar in het begin zat er teveel druk op.
Even gewacht en toen kwam hij los.  Natuulijk onsnapte eerst even de overige druk.
Er stond nog koelvloeistof in tot net boven MIN.
Ik sluit de dop, en nu begint m'n verstand te haperen, stap terug in en stel vast dat de temp terug normaal is.
Van het ene moment op het andere is de temp terug normaal  :eusa_doh:
Ik vertrek terug en even later gaat het lampje aan.
De resterende 20 km blijft het lampje branden maar de temp blijft normaal.
Er komt nog steeds warme lucht uit de verwarming.
Net voor ik thuis ben begon de meter een beetje te stijgen.

Ik weet niet meer wat ik hier over moet denken  :'(

Sorry voor het lange verhaal maar ik probeer zo volledig mogelijk te zijn.

Iemand nog zoiets meegemaakt ?  :(

Snellebaksteen

Het klinkt mij toch in de oren alsof er ergens nog veel lucht in je systeem zit. Een meter die zo tekeer gaat terwijl de temp eigenlijk goed is duidt meestal op lucht.

Heb je je thermostaat er wel eens uitgehaald? misschien is die wel niet helemaal fris meer?
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Death Dealer

Zoals je een aantal berichten terug kan lezen is het een nieuwe thermostaat die erin geplaatst is.
Ik hoop idd dat het om luchtbellen gaat  :eusa_pray:

totziens

Ik heb precies hetzelfde gehad. Lampje aan lampje uit...temp. omhoog temp. omlaag...
Bij mij bleek de druk in koelsysteen veel te hoog te zijn door een lek. (in de koppakking)
met als gevolg kachelradiateur ook kapot.
Check eens of er rook uit je ventilatieroosters uiterst rechts (en/of links) komt...

Jeroentjuh

Ik denk toch ook je koppakking nu, blijft weinig over. Je bent echt niet de eerste hoor mer een defecte koppakking......  ;)
Iedereen zei altijd dat het nooit voorkwam bij de 850/x70 maar ik zie er toch steeds meer.....

ed

Citaat van: Jeroentjuh op 12-01-2007 12:31:15
Ik denk toch ook je koppakking nu, blijft weinig over. Je bent echt niet de eerste hoor mer een defecte koppakking......  ;)
Iedereen zei altijd dat het nooit voorkwam bij de 850/x70 maar ik zie er toch steeds meer.....

Valt mij ook op. Ze lijken wel met bosjes te gaan.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Schnappi

de gewone radiateur ook goed bekeken? desnoods even eruit halen.
hoe lang heb je de auto?
onderhoudshistorie bekend?

groeten

Marc O.

Heb iets soortgelijks gehad (temp. meter die op en neer danste) met mijn allereerste auto, een Alfa 90 V6. Bleek een kapotte koppakking te zijn. Volgens mij wordt er soms zoveel lucht (hete uitlaatgassen dus eigenlijk) het koelsysteem ingeblazen, dat de temperatuur sensor die hete uitlaatgassen meet i.p.v. de koelvloeistof. Wat is jullie mening, zou dat kunnen?
...The Nile isn't just a river in Africa...

)()()sT

Tja, het zou kunnen...
Bij de vorige Volvo van mijn pa, een 740 Diesel, ging bij het ruilblok, (toen 30k. gelopen  :-\) ook wéér de koppakking kapot. Wat ik me kan herinneren was dat de watermeter ook niet meer ïn het midden kwam en wat op en neer bewoog.

Ik ben toch benieuwd, je hebt inmiddels al allerlei zaken geprobeerd, niet?

Succes ermee....

ronaldje

ik heb zelf bij mijn 340 ook een kapotte koppaking gehad
zit nu een ander blok in,omdat ie helemaal vastgelopen was
de motor gaat dan zoveel druk opbouwen in het koelsysteem dat de druk er op het zwakste punt uit komt,dus kan langs de dop of een eventueel overdrukventiel zijn of langs een slang
maar idd als er geen lekken te bespeuren zijn ,denk ik ook koppakking
komt er witte rook uit je uitlaat?

850 t-5 1995  340gl 1988   360glt 1987
  214.000km      85.000km     168.000km

thuur

Nou nou, wat een horrorverhalen... Ga maar eens goed zoeken op het forum naar lekke koppakkingen bij 850's. Zoals je kunt lezen hebben de meeste een ander probleem (koelers, turbo, etc.) en zijn er zat koppakkingen voor de kat z'n contrabas vervangen. En van 1 850 weet ik dat er een stukje miste van de koppakking, dat lijkt me dus een materiaalfout.

Niemand zegt dat het nooit voorkomt, maar ik blijf er wel bij dat dit het laatste is waar je aan moet denken. En ja, dat het 'tegenwoordig vaker' optreedt is ook logisch.. De eerste 850 is alweer 16 jaar! Mag het?

Het enige wat we hier zeggen is dat je eerst alle andere zaken moet uitsluiten zodat je niet in het rijtje belandt van de onnodige kopppakkingwissels. ;)

Gr 8)

Jeroentjuh

Citaat van: thuur op 13-01-2007 12:41:50
Nou nou, wat een horrorverhalen... Ga maar eens goed zoeken op het forum naar lekke koppakkingen bij 850's. Zoals je kunt lezen hebben de meeste een ander probleem (koelers, turbo, etc.) en zijn er zat koppakkingen voor de kat z'n contrabas vervangen.

Nou ik heb er toch al heel wat gezien hoor, deze week nog 2 in de werkplaats, als je in de cilinder keek zag je de koelvloeistof zo stromen als het systeem op druk werd gezet. Was 1 turbo en een gasbak. Koelers en turbo's die voor dit soort problemen zorgen zie ik niet veel hoor, hooguit een defecte thermostaat (potje of dop, maar die gaan meestal kapot omdat ze veel te warm worden.....)

Frans 50

Citaat van: Red Venom op 12-01-2007 14:51:16
de gewone radiateur ook goed bekeken? desnoods even eruit halen.
hoe lang heb je de auto?
onderhoudshistorie bekend?

groeten

440 gehad, ook een hoop problemen met het koelsysteem... uiteindelijk bleek het de radiateur te zijn... er zat een miniscuul klein gaatje in waardoor er telkens lucht in het systeem kwam, hierdoor airlocks waarbij er dus lucht in de kop bleef staan. dit resulteerde in een dansende temp meter.
Uiteindelijk de kop pakking niet vervangen, na de radiateur wissel nog ruim 30K gereden... probleemloos.
By the way mijn temp meter van de 850 estate staat altijd tussen 2 en 3 uur... dus net iets over het midden...

TTT242

Ik rij dus ook al 100.000km met zelfde probleem enkel dat temp meter mooi op 3 uur staat. reservoirtje elke keer leeg geblazen dus af en toe beetje bijvullen. Kachelradiator ook al vervangen (100.000 km geleden). er zit overdruk op, maar weet niet door wat of hoe het op te lossen is. Ik zoek ook geen oplossing meer, want hij gaat nog heel goed. Koppakking is ook al vervangen geweest omdat ze de kop hebben afgeperst, maar dat bleek allemaal in orde. Dus koppakking kapot??? niet zo snel denk ik hoor.
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

Death Dealer

Voor alle duidelijkheid.  De temperatuurmeter 'danst' niet op een neer. 
Hij is gewoon beginnen stijgen na een tijdje file-rijden.  Maar wat ik gek vond
was dat toen ik de druk van het systreem nam de temperatuur opeens terug
op 3 uur stond.  Het is ook presies een probleem dat bij traag verkeer op de autostrade
en druk verkeer de temperatuur niet onder controle blijft.  Gisteren nogmaals hetzelfde
traject gereden als de vorige dagen.  Ik had in de loop van de namiddag het systeem nog eens ontlucht.
Van een koude motor gestart en deze langzaam laten opwarmne met de verwarming op MAX.
Ondertussen het reservoir gevuld tot net boven MIN.  De motor heeft zo een heel tijdje stationair staan draaien.
NA een tijdje komt de motor op temperatuur en gaat de thermostaat open.
Ok geen bubbels meer in m'n systeem.  De dop erop.  Toen ik een paar uur later vertrok
gaf het lampje aan dat er te weinig koelvloeistof in was.  Nog een klein beetje bijgevuld tot tussen MIN/MAX.
Toen vertrokken naar Antwerpen met een stuk keukenrol over het reservoir om een goede controle te kunnen doen.
DE volledige rit is normaal verlopen.  En de temperatuur bleef ook normaal. 
Eens aangekomen was er duidelijk water uit het res gekomen.  MAar niet zo'n grote hoeveelheid.
Toen ik vanmorgen terug vertrok ging het lampje weer aan.  NA een paar kilometer ging het uit en gewoon
verder gereden zonder problemen tot thuis. 
Misschien moet ik m'n systeem maar eens onder druk laten zetten om verdere
lekken uit te sluiten.
Of anders de kop eraf  ::)