v70 start s'morgens slecht

Gestart door weyert, 27-08-2013 06:38:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Tegelijktertijd heb ik steeds vaker dat de auto moeilijker aanslaat. Altijd bij een motor die, wat ik tot nu toe heb kunnen beoordelen, minimaal 4 uur heeft stilgestaan. Ook dit gebeurt niet iedere dag. Laatst bij -3 graden gewoon starten als een benzinemotor, vanochtend weer klote bij +5 graden. Eerder tijdens de afgelopen zomer bij temperaturen rond de 20 graden kon het ook zomaar voorkomen bij de eerste start 's-morgens.

Startmotor draait op het gehoor goed rond, maar motor slaat niet aan. Eerste meters inhoudend rijden in eerste versnelling, daarna al heel gauw alles weer prima. Motor draait prima zodra gestart.

Gloeiplug test direct op de accu laat zien dat ze het allemaal doen, wel duurt het lang voordat ze echt helemaal en goed gloeien. Zeg 5 a 6 seconden oid. Als ik naar de gloeipluggen van de XC70 kijk, dan gloeien die voluit in de eerste seconde.

Dit zal vast eea te maken hebben met leeftijd en design van de pluggen. Nieuwe zijn besteld.

Kan een LMM/LHM dit eventueel veroorzaken? Verder heb ik geen klachten over trekkracht en motorloop. Vacuumslangen? Het is echt alleen bij de start.
Massakabels zijn allemaal vervangen evenals dynamo en gloei en startrelais.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

fpede

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 10-10-2013 08:45:46

Startmotor draait op het gehoor goed rond, maar motor slaat niet aan. Eerste meters inhoudend rijden in eerste versnelling, daarna al heel gauw alles weer prima. Motor draait prima zodra gestart.

Ewøut

Dit heb ik ook,... Echter (nog) geen last van slecht starten,... Temp. Ligt nu ook rond de 5°

:eusa_think:

Ewout Schalkwijk

Dat slechte starten is ook niet iedere dag zo. De wachtperiode (gloeien en SRS uit) doet veel goed, maar niet alles. Dat geeft aan dat er 'iets' is wat z'n tijd nodig heeft.

Ik zal nu even buiten een 'lekstroom meting' doen. Tevens heb ik nog de accu van de project auto liggen, die is volledig opgeladen en zal ik eens in OL monteren. Kijken of dat wat doet.

De 'opgloei' tijd van de gloeipluggen zou iets kunnen zeggen over de 'wachttijd' tijdens/na het gloeien.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

FGG

Zelfde symptomen als ik met de V70 had: na lang staan slecht starten, eenmaal gestart is het starten en lopen bij opnieuw starten. Ik ging op m'n werk elke 2 uur naar de auto om 'm ff te starten.

Uiteindelijk bleek bij mij de krukaspoelie zo'n beetje los in het blok te bengelen. Reparatie van 1800 euro en 't was opgelost...

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Ewout Schalkwijk

Citaat van: FGG op 10-10-2013 15:52:11
Zelfde symptomen als ik met de V70 had: na lang staan slecht starten, eenmaal gestart is het starten en lopen bij opnieuw starten. Ik ging op m'n werk elke 2 uur naar de auto om 'm ff te starten.

Uiteindelijk bleek bij mij de krukaspoelie zo'n beetje los in het blok te bengelen. Reparatie van 1800 euro en 't was opgelost...

Gelukkig is de krukaspoelie/trillingdemper al in maart vernieuwd. Ik start de auto doorlopend over de dag heen, en dan heeft hij ook eigenlijk geen kans om koud te worden. Ik rijd zo'n 200km per dag met veel korte onderbrekingen.

Net even de accu van Project 019 erin gehangen. Deze is maar 71Ah ipv 77Ah die standaard in m'n auto zit. Ik ga er even vanuit dat dat met de huidige temperaturen geen probleem geeft. Het zou mooi zijn als het beeld iets verandert, dan weet je eindelijk een keer of je iets op het spoor bent. Tot nu toe zijn alle pogingen nog onbeloond gebleven, geen spoortje verbetering te bekennen.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

FGG

Ik zou dan toch even de (statische) pomptiming laten checken door een specialist (Pul, Kleinjan).

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Sbv

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 10-10-2013 16:01:53
Citaat van: FGG op 10-10-2013 15:52:11
Zelfde symptomen als ik met de V70 had: na lang staan slecht starten, eenmaal gestart is het starten en lopen bij opnieuw starten. Ik ging op m'n werk elke 2 uur naar de auto om 'm ff te starten.

Uiteindelijk bleek bij mij de krukaspoelie zo'n beetje los in het blok te bengelen. Reparatie van 1800 euro en 't was opgelost...

Gelukkig is de krukaspoelie/trillingdemper al in maart vernieuwd. Ik start de auto doorlopend over de dag heen, en dan heeft hij ook eigenlijk geen kans om koud te worden. Ik rijd zo'n 200km per dag met veel korte onderbrekingen.

Net even de accu van Project 019 erin gehangen. Deze is maar 71Ah ipv 77Ah die standaard in m'n auto zit. Ik ga er even vanuit dat dat met de huidige temperaturen geen probleem geeft. Het zou mooi zijn als het beeld iets verandert, dan weet je eindelijk een keer of je iets op het spoor bent. Tot nu toe zijn alle pogingen nog onbeloond gebleven, geen spoortje verbetering te bekennen.

Ewøut
Heb je de LMM van project 019 nog liggen eigenlijk ?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: FGG op 10-10-2013 16:20:28
Ik zou dan toch even de (statische) pomptiming laten checken door een specialist (Pul, Kleinjan).

Is ook in maart geheel vervangen en getimed. Daarvoor en daarna het zelfde. Auto rookt ook verder niet.


Citaat van: Sbv op 10-10-2013 16:33:47
Heb je de LMM van project 019 nog liggen eigenlijk ?

Was het eerste onderdeel wat ik verkocht had. We hadden al wel het vermoeden dat die van de 019 z'n beste tijd wel had gehad.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

#23
Voor het eerst kan ik wat positiever zijn aangaande het startgedrag van Old Faithful. Afgelopen dagen tijden onze '24 oktober meet' hebben we in eerste instantie de gloeipluggen vervangen. De 'oude' waren 'slechts' vier jaar en 125.000km oud. Toch was er een zeer sterke verbetering merkbaar.

Tijdens het starten sloeg de motor rap aan, alleen hoorden we dat de accu toch wel wat 'moe' was geworden. De accu is vier jaar oud. Volgens vele site's is de verwachte levensduur van een accu rond de drie tot vijf jaar. Deze kwalificeerde zich dus voor een vernieuwing. De nieuwe accu is net als de oude 77Ah, 760A. Hoewel er helemaal niets mis leek te zijn met de dieselretour slangen, braken ze toch in drie stukken tijdens het lostrekken.

Vanochtend gestart bij +2 graden en meteen na het gloeien sloeg de motor aan. Dus niet wachten tot het SRS lampje ook was gedoofd.


Het verbaasde mij dat de gloeipluggen al zo snel versleten waren, maar het schijnt dat ze veel vaker actief zijn tijdens het starten en rijden dan dat het gloeilampje in het dashboard doet vermoeden. Voorgloeien, nagloeien, bij gloeien. Het gebeurt allemaal zonder dat je er erg in hebt. Heb je dan ook nog gemiddeld 120 dagen winter zoals wij hebben, dan klinkt 125.000km of vier jaar ineens toch niet zo gek. Daarbij kosten vijf pluggen je zo rond de 80 euro, en dat is op 125.000km ook niet zo gek duur.

Ik zal nog in de toekomst posten of de resultaten zo blijven. Het is nu nog absoluut niet koud, maar mijn problemen begonnen al ergens eind juli, begin augustus. Toen waren de nacht temperaturen nog rond de vijftien graden.


Ewøut


Edit: Typo's
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Sbv

Hopelijk is het dan nu opgelost met mindere starten

weyert

ik heb nu voor het eerst  het voorgloeilampje zien branden bij 4 graden en de moter sloeg direct aan, prima zo
v70 tdi 1998

Ewout Schalkwijk

Weer een stapje dichterbij beter starten. Toch een lucht lekkage gevonden. Hier beschreven: Ewout's dieselblog

Voor wie dat niet wil lezen hier ook maar direct de tekst. Niet om te dubbel posten, maar in de toekomst de 'zoekende' te helpen.




Luchtlekkage bij toeval gevonden

Gisteren verwijderde ik de bedrading die ik had aangelegd van de accu naar de passagierskant in de auto. Deze had ik her en der met wat isolatie tape aan wat onderdelen in het motorruim vastgezet, onder andere op het filterhuis, dat was om tijdens het rijden de laadstroom te kunnen volgen. Bij het verwijderen van dat draad viel het me ineens op dat de brandstofleiding op het brandstof filterhuis los zat.

Brandstofleiding op het brandstof filterhuis.


Oeps, is nie goe nie. Bij weg wegduwen tegen de klok in hoorde je de lucht naar binnen gezogen worden. (Onderdruk in systeem)




Dit filmpje laat zien waar het probleem zat: Brandstof leiding los. Als je goed luistert, dan hoor je dat de lucht de leiding wordt binnengezogen. Naderhand bleek bij het vastzetten dat ik de onderste bout twee volle slagen vast kon zetten. De kans dat ik dat veroorzaakt heb door wat aan het tape te trekken is nihil. Wellicht lost dit de rare startproblemen op die ik de laatste tijd heb gehad. Na het geforceerd binnenlaten van lucht start de auto op de zelfde beroerde manier zoals ik dat wel vaker ervaar. Zeer herkenbaar dus.

Hier hoor je hoe een diesel start met lucht in de leidingen. Slechte start. De motor was al voorgegloeid en zelfs het SRS lampje was al uit.



Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Toch ook hier nog even een laatste update:

Ondanks dat er eerder al kleinere stapjes vooruit waren gezet, kwam de klapper van de week toch na de dynamische timing. Beginstand -2,6 graden en na afstelling -1,2 graden.

pomptiming in m'n blog

Ook na het beruchte stilstaan van 2 a 3 uur in vorst start de motor snel en moeiteloos. Wat een verademing. Ondanks dat de pomp bij Olov in maart helemaal was afgesteld en de motor eenmaal gestart prachtig 'rond' liep, is het nu pas echt goed. Hopelijk kan ik dit onderwerp nu afsluiten.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein