v70 start s'morgens slecht

Gestart door weyert, 27-08-2013 06:38:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

weyert

nu het kouder wordt s'morgens(10°C) duurt het langer voordat de moter aanslaat, heb de gloeibougies gewisseld en de kabelboom doorgemeten, heb op de 80amp zekering en het relais constant 12v ook zonder contact, er brandt geen gloei lampje op het dashboard
denk dat de inspuitpomp gewoon goed staat want na dat ik de eerste keer gestart hebt hoef ik de sleutel maar aan te raken en de moter springt aan, loopt erg goed en rookt niet;
het heeft echt met de temperatuur te maken want de hele zomer geen last gehad, wie heeft een idee?
v70 tdi 1998

Ewout Schalkwijk

Hier ook.  Binnenkort het laatste massapunt eens bekijken. Auto wat langer op contactstand II laten staan helpt wel. Pomptiming staat 'op zeker' goed bij mij. Gloeipluggen komen pas onder de +5 graden in actie.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Massapunten, volgens mij drie in motorruimte, zijn sowiewso de eerste verdachten. Laadcapaciteit van dynamo en accu de volgende. Die zijn bij mij allemaal vervangen, maar nog steeds moet ik een seconde of wat wachten. Gloeien heeft er niks mee te maken. Gisteren was het het koudst met 7 graden. Geen gloeilampje gehad.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

fpede

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 27-08-2013 07:27:24
Hier ook.  Binnenkort het laatste massapunt eens bekijken. Auto wat langer op contactstand II laten staan helpt wel. Pomptiming staat 'op zeker' goed bij mij. Gloeipluggen komen pas onder de +5 graden in actie.

Ewøut

voorgloeien begint pas onder de +5 graden, de gloeipluggen werken echter boven die temperatuur ook, vandaar dat even wachten voor het starten soms wil helpen(ik wacht zelf altijd tot het srs-lampje uit is  ;) )

Ewout Schalkwijk

Citaat van: fpede op 27-08-2013 07:36:25
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 27-08-2013 07:27:24
Hier ook.  Binnenkort het laatste massapunt eens bekijken. Auto wat langer op contactstand II laten staan helpt wel. Pomptiming staat 'op zeker' goed bij mij. Gloeipluggen komen pas onder de +5 graden in actie.

Ewøut

voorgloeien begint pas onder de +5 graden, de gloeipluggen werken echter boven die temperatuur ook, vandaar dat even wachten voor het starten soms wil helpen(ik wacht zelf altijd tot het srs-lampje uit is  ;) )

Dat wist ik niet. Idd wachten tot het SRS lampje uit is doet wonderen. ;D Wellicht dat ik ze ook weer eens moet checken. Zitten er alweer vier jaar en ruim 100K in. NGK's als ik me niet vergis. Weet iemand welk merk Volvo zelf gebruikt?


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

fpede

ik heb 5 bosch (gloei-)pluggen liggen, maar heb nog geen tijd gehad om ze erin te steken, ik verdenk dat er bij mij ook een paar hun beste tijd gehad hebben  ;)

UserID6342

Origineel zijn het Bosch Duraterm gloeibougies en deze kun je meestal wel vrij goedkoop vinden via Ebay.de.  Zijn overigens dezelfde als van de 760 diesel, alleen je hebt er dan 5 stuks van nodig.  Zie:

http://www.ebay.de/itm/5x-Stuck-BOSCH-Duraterm-Gluhkerzen-SATZ-AUDI-VOLVO-VW-5-Zylinder-I5-SOHC-Diesel-/251307204282?pt=DE_Autoteile&hash=item3a83139eba

weyert

allen bedankt, ik zal de massa's controleren maar vind dit wel vreemd daar de moter vanaf de tweede keer starten gelijk aanspringt, dat het gloeilampje pas onder vijf graden brandt is erg handig om te weten, vandaar snap ik het niet, ook al is de moter koud en start ik binnen tien minuten voor de tweede keer dan springt hij gelijk aan
v70 tdi 1998

NinaPaul

Ook op "gewone" Nederlandse sites zijn ze rond de 11 euro.

Iets makkelijker met garantie, verzending, etc. Voor die maximaal één euro vijftig de stuk extra zou ik geen risico nemen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Ewout Schalkwijk

Laatste dagen steeds 's-morgens mistig en zo'n 7 graden. Wachten tot SRS uit is 'does the trick', starten lopen. Ik heb dat al zolang ik deze V70 heb. Volgens mij had indertijd m'n 850 dat ook, maar dat heeft Schaap in dronten opgelost.
Was iets met massakabels toen. Die zijn bij mij al wel vervangen, alleen die bij de ECU wil ik nog checken. Moet wel de bumper en het 'ding' dat de koplampen op z'n plek houden eraf. Misschien dit weekend. Voor de winter moet alles perfect in orde zijn. Die duurt hier maar 5 maanden. :eusa_whistle:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

weyert

kan het zijn dat de inspuitpomp iets drukverlies heeft na een nacht stilstaan en daarom alleen bij de eerste keer starten de moter iets later aanslaat?
v70 tdi 1998

KDLST

Ik heb dit probleem ook. Vooral in de winter heeft hij echt moiete om aan te slaan..
Gloeibougies zijn reeds nagekeken en ik laat het steeds 2 keer voorgloeien.

Kan iemand die massapunten wat meer verduidelijken? Moet hier toch eens werk van gaan maken nu de winter steeds meer dichterbij komt

Ewout Schalkwijk

Ik heb de indruk dat het elektrisch is. Misschien ook niet want ik heb het nog steeds niet kunnen vinden.

Twee massakabels gaan vanaf de accu, 1 naar het motorblok en 1 naar de chassisbalk tussen de accu en de linkerkoplamp. Check voor groene uitslag. Schuren, vaseline moet al een deel oplossen als die verbinding slecht is. Kabel vervangen is beter. 35mm2 kabeldikte

De tweede kabel loopt direct van de ecu naar de rechterchassisbalk onder de houder van je koplampen. Om hier bij te komen moet je bumper eraf, de houder moet ook weg.

Of er nog meer massaverbindingen zijn weet ik niet. Nog steeds geldt: wachten tot her SRS lichtje uitgaat 'does the trick'.

Citaat van: weyert op 01-09-2013 12:19:14
kan het zijn dat de inspuitpomp iets drukverlies heeft na een nacht stilstaan en daarom alleen bij de eerste keer starten de moter iets later aanslaat?

Zou natuurlijk kunnen. Ga eens praten met een dieselspecialist. Er zijn een aantal hele goeie in Nederland. Adressen zijn veelvuldig op het forum genoemd.

Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

weyert

ewout, ook ik woon in het buitenland en ben een dag onderweg om even naar een volvo garage te gaan, vandaar dat ik dit forum erg
handig vind
v70 tdi 1998

Ewout Schalkwijk

Oeps. Niet gezien. Maar Frankrijk is toch een diesel land? Bosch servicepunt? Eerst de massakabels. Volgens velen op dit forum een zwak punt. Bij mijn V70 nooit iets kunnen aantonen, bij mijn Project019 waren de alle massapunten groen uitgeslagen.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein