distributie riem

Gestart door clubman, 28-08-2013 21:47:24

Vorige topic - Volgende topic

clubman

hallo vol moed begonnen aan mijn distributie wissel alles is goed gegaan  behalve dit........
ik heb allles op tijd gezet en gemerkt niuwe riem erop gezet en  en daarna geprobeerd met de ratel het blok aan de krukaspoeli te draaien maar na bijn 1 omwentelling wou hij niet meer verder wel weer terug maar weer na 1 omwenteling van de krukaspoeli weer kats vast.
ik heb alle tekens goed gezet en toen de riem eraf gehaald/
wat doe ik fout  ??? ??? ??? ???

Jack v

of hij staat niet op tijd.  ;)
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

clubman

krukas steepje tgenover streepje op het blok, merktekens nokkenas tandwiellen scheun naar de hoekjes op de zwarte boven deksel

Jack v

Is de riem niet versprongen?

RoelNL

Citaat van: clubman op 28-08-2013 21:54:14
krukas steepje tgenover streepje op het blok, merktekens nokkenas tandwiellen scheun naar de hoekjes op de zwarte boven deksel

Dat is helemaal goed!!!

Even uit mijn hoofd, kan het zometeen even nazien op vida.  Volgens mij hoefde je niet perse helemaal rond te draaien om te kijken of de riem op tijd blijft staan, half ronddraaien en dan de andere kant en dan terug op tijd als alles dan goed blijft staan moet het goed zijn uit mijn hoofd. Ging tijdens het op tijd zetten je krukas wel een paar keer goed rond?

Even een andere vraag wat voor spanner heb je? Zo'n oliedrukspanner of een spanrol.

Mocht je oliedrukspanner hebben ben ik benieuwd hoe je deze indrukt en op zijn plek houd zodat het pinnetje niet gelijk terug schiet.

Als je even je chassis nr PBT kan ik wel ff kijken wat ze in vida zeggen.

Gr. Roel
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

clubman

gister de boel los gehaald en vandaag verder gegaan  de kruk as was wel heel iets verdraaid.
maar asl de tekens goed staan moet het toch kloppen

Jack v

vaak verspringt ie met het omleggen van de riem.

Loopt ie echt met een klonk vast dan staat er iets verkeerd.

KIM

Hij moet toch echt vrij rond kunnen draaien hoor. Als ie dat niet doet mag je m niet starten.
De hydraulische spanner zet je in de bankschroef en dan druk je er een splitpen in. In gemonteerde toestand van de spanner trek je de splitpen er weer uit.

KIM

Citaat van: clubman op 28-08-2013 22:08:48
gister de boel los gehaald en vandaag verder gegaan  de kruk as was wel heel iets verdraaid.

Hij hoeft maar een paar tandjes te verspringen om de zuigers tegen de kleppen aan te laten lopen.

clubman

hydrolisch en splitpen erdoor gedaan en spanrol op spanning houden met veer{spin}maar na 1 omwenteling van de kruk as vast en heel stuk terug draaien tegen de klok in en dan ook weer  vast,
moet ik de nokkenas tandwielen 1 of 2 keer rond draaien of is het altijd goed als je de merktekens goed zet

Jack v

als je echt zeker wilt zijn dat de nokkenassen goed staan verwijder dan de ontsteking en nokkenassensor.

De inkeping in de kop van de assen moeten dan precies in lijn staan.

inlaatnokkenas inkeping boven het midden
uitlaatnokkenas inkeping onder het midden

KIM

Nokkenastandwielen 1 x rond = krukas 2x rond

clubman

ik hoor net dat mijn vrouw in de haast heeeft geprobeerd de auto mee te nemen en niet bij stil stond dat de riem er af lag
kan het zijn dat nu de kleppen kappot zijn

arjen850

Citaat van: KIM op 28-08-2013 22:12:50
Citaat van: clubman op 28-08-2013 22:08:48
gister de boel los gehaald en vandaag verder gegaan  de kruk as was wel heel iets verdraaid.

Hij hoeft maar een paar tandjes te verspringen om de zuigers tegen de kleppen aan te laten lopen.

je hebt er 5 als speling ;D

Maarre, gok dat maar niet ;)

KIM

Citaat van: clubman op 28-08-2013 22:21:37
ik hoor net dat mijn vrouw in de haast heeeft geprobeerd de auto mee te nemen en niet bij stil stond dat de riem er af lag
kan het zijn dat nu de kleppen kappot zijn

Vrijwel zeker ja...