Echt turbo gevoel boven 3200 toeren

Gestart door Robert855, 06-09-2013 23:21:31

Vorige topic - Volgende topic

NinaPaul

Helaas is de automaat de beperkende factor in het geheel. Automaat overbelasten (nm's) kan, maar dat gaat wel ten koste van de levensduur (van de automaat) OOK als je elke 15dkm de olie vervangt.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Piet

Klopt, alleen is volvo wel erg conservatief geweest in het beschermen van de automaat.
( zoals  hun hele standaard tune wel erg conservatief is  overigens)

NinaPaul

Nou, voor wat betreft de gemonteerde automaten (4-bak) valt het mee hoor.

Minder dan 10% marge vind ik niet "erg conservatief" (LET OP! dit gaat dus over de "R" modellen).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

scania164

Bij Automaat is de manier van tuning ook belangrijk. .
Ken een c70 t5 automaat met 19t .....mte gechipt. ..inclusief 3 inch ferrita ..echt een beest  en die persoon spaart hem niet :evil:
Gaat erom hoe de boost opbouw is...
Deze rijdt er al jaren mee.......
Dus tja het kan zeker

Piet

Ik weet ook niet waar die "minder dan 10% marge" vandaan komt?

Feit is dat er genoeg opgetuneden met automaat al jaren zonder problemen rond rijden.
Ze kunnen echt wel meer  dan die 240/250 pk hebben, 280 pk is nog steeds aan de veilige kant ook met wat meer koppel onderin.
Ik ken er die met 310pk rondrijden en blijvem rijden

NinaPaul

Het gaat om (rated) nm's bij de bak, niet om de pk's.
(Simpel voorbeeld, motor A: 400nm en 204pk, motor B:208nm en 240pk. Belasting is bij motor A hoger dan bij motor B, toch heeft motor B meer pk's)

Die 10% marge komt van de fabrikant die stelt dat de bak maximaal 350nm mag hebben (standaard is motor al 330nm). Ooit opgevraagd/gezocht geen idee meer waar/hoe.

En ik ga ook niet verder in hoe de automaat werkt, hoe de krachten verloop is in toeren, dat de turbo bakken wezenlijk anders werken dan de NA bakken, etc. De fabrikant produceert een bak dewelke aan de opgegeven waarden voldoen. Ga je buiten deze waarden is de kans op defecten hoger.

Hier ga ik het bij laten dus voel je vrij om het laatste woord te nemen.

-Gottfried Leibniz

Piet

Het laatste woord ...vooruit dan maar weer...

Gebruik ik die alleen voor een verduidelijking.
Ook ik had het over koppel : "280 pk is nog steeds aan de veilige kant ook met wat meer koppel onderin"
(nou zijn koppel en vermogen via de RPM onlosmakelijk met elkaar verbonden, dus of je het nu over vermogen of koppel hebt maakt feitelijk niet uit zolang je maar aangeeft bij welke toeren, dan heb je het nl gewoon over het zelfde alleen met andere cijfertjes in een ander referentiekader... maar dat is weer een heel andere discussie).

Standaard 330 nM met een marge van 10% is dus gewoonweg conservatief.
Zoals het ook hoort als fabrikant van spullen die in grote aantallen over de wereld verspreid worden en in verschillende gebieden onder verschillende omstandigheden gebruikt worden waarvan je als fabrikant zo weinig weinig garantieclaims wil hebben ofwel zo betrouwbaar mogelijk moeten zijn.
Maar is dus wel degelijk conservatief!

Hoe een automaat werkt doet er helemaal niks toe in deze. Het gaat in deze alleen maar om of hij bij een bepaald koppel wel of niet (op den duur) stuk gaat.
Dan doet alleen de praktijk er nog toe en in de praktijk blijkt dat er absoluut een grens zit aan het koppel wat je er op los kan laten, maar ook dat die grens niet maar net boven de door de fabrikant opgegeven waarden ligt.

Ok, ik zal ook  niet versterkte drijfstangen plaatsen en een 19T er vanaf 2000 RPM flink op loslaten zoals bij een handbak.
Maar een goede tuner krijgt die vreselijke lag die er nu in zit (want daar is het allemaal hier mee begonnen) echt wel uit.

Vulk

Citaat van: Robert855 op 07-09-2013 12:43:35
Wibren is ook langs geweest en heb even een rondje gereden in zijn 2.0 t-5 met fasttech chip, dat is al een verschil met mijn standaard 2.3, ik heb het idee dat ik met een eenvoudige chip al heeeel veel meer kan halen uit mijn blok. vraag blijft wel of het koppel onderin ook echt beter wordt omdat ik wel een automaat heb.

Vergeet ook niet dat een 2liter een 13G turbo heeft die veel 'wakkerder' is onderin.
Toen de mijne (2liter T-5) nog niet gechipt was (maar wel een 3"DP had), vond ik de mijne veel vlotter dan een standaard T-5.

Teddy81

Ik snap niet zo goed waarom mensen altijd zo geilen op PK's.
Wil je het echte gevoel van snelheid krijgen, een "trap" in je rug bij elke acceleratie en en auto die er echt lekker aan "sleurt"? Newtonmeters, zorg dat je Nm's krijgt, zo veel mogelijk. Als heb je maar 100pk, als je daarbij 500Nm hebt dan heb je een beest van een auto. Ok, ik geef toe, de topsnelheid zal niet heel hoog zijn, maar optrekken is wat je wilt. Topsnelheid rij je zelden, optrekken doe je 50x per week.

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik een diesel altijd heerlijk vindt rijden. Die trekken er zo lekker aan. Volvo's, VW's, Peugeot's, maakt niet uit wat voor diesel. Optrekken doen ze als de beste. Al die leasebakken die je er bij het stoplicht uittrekken tegenwoordig... Echt niet dat die vertegenwoordigers allemaal zo goed verkopen dat ze een RS4 van hun baas hebben gekregen, nee hoor, A4 2.0tdi. En nog zetten ze je iedere keer voor schut bij het stoplicht met je dikke Volvo turbo. Waarom? Nm's....
Wat zijn de specs van een Audi A4 diesel? 88kW en 290Nm. Dat is wat je voelt trekken, die Newtonmeters. He verrek, de 850R (automaat) heeft 300Nm's. Nu is het ineens niet zo vreemd meer dat je door iedere moderne auto vernederd wordt met je standaard oude Volvo.

Wil je echt het gevoel hebben dat je een snelle auto hebt, vergeet PK's ga op zoektocht naar Nm's. Die heb je nodig om jezelf (incl. auto) zo snel mogelijk weg te sleuren.

(Ja ik ben me er van bewust dat het allemaal echt wat genuanceerder ligt dan dit en dat je PK's nodig hebt. Het is een samenwerking. Maar ik ben van mening dat wanneer je een auto wilt hebben die gevoelsmatig lekker snel is je Nm's moet hebben.)

Nog 1 keer dan? Nm's moet je hebben.

Zoals een wijs man ooit eens gezegd heeft:
CiteerHorsepower (pk) indicates how fast you hit the wall, but torque (Nm) indicates how far you take that wall with you.

Zo, hier had ik even behoefte aan! ;D

Broabander

EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

scania164

Ik heb ze allebei nog mooier. ...en diesels.......tja het blijven diesels :evil:

V70 classic

Citaat van: Teddy81 op 07-09-2013 20:30:47
Ik snap niet zo goed waarom mensen altijd zo geilen op PK's.
Wil je het echte gevoel van snelheid krijgen, een "trap" in je rug bij elke acceleratie en en auto die er echt lekker aan "sleurt"? Newtonmeters, zorg dat je Nm's krijgt, zo veel mogelijk. Als heb je maar 100pk, als je daarbij 500Nm hebt dan heb je een beest van een auto. Ok, ik geef toe, de topsnelheid zal niet heel hoog zijn, maar optrekken is wat je wilt. Topsnelheid rij je zelden, optrekken doe je 50x per week.

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik een diesel altijd heerlijk vindt rijden. Die trekken er zo lekker aan. Volvo's, VW's, Peugeot's, maakt niet uit wat voor diesel. Optrekken doen ze als de beste. Al die leasebakken die je er bij het stoplicht uittrekken tegenwoordig... Echt niet dat die vertegenwoordigers allemaal zo goed verkopen dat ze een RS4 van hun baas hebben gekregen, nee hoor, A4 2.0tdi. En nog zetten ze je iedere keer voor schut bij het stoplicht met je dikke Volvo turbo. Waarom? Nm's....
Wat zijn de specs van een Audi A4 diesel? 88kW en 290Nm. Dat is wat je voelt trekken, die Newtonmeters. He verrek, de 850R (automaat) heeft 300Nm's. Nu is het ineens niet zo vreemd meer dat je door iedere moderne auto vernederd wordt met je standaard oude Volvo.

Wil je echt het gevoel hebben dat je een snelle auto hebt, vergeet PK's ga op zoektocht naar Nm's. Die heb je nodig om jezelf (incl. auto) zo snel mogelijk weg te sleuren.

(Ja ik ben me er van bewust dat het allemaal echt wat genuanceerder ligt dan dit en dat je PK's nodig hebt. Het is een samenwerking. Maar ik ben van mening dat wanneer je een auto wilt hebben die gevoelsmatig lekker snel is je Nm's moet hebben.)

Nog 1 keer dan? Nm's moet je hebben.

Zoals een wijs man ooit eens gezegd heeft:
CiteerHorsepower (pk) indicates how fast you hit the wall, but torque (Nm) indicates how far you take that wall with you.

Zo, hier had ik even behoefte aan! ;D

Zelden zulke kwats gelezen.
Wil je snel zijn draat het om vermogen.
Niets meer niets minder.

Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

UserID6342

Citaat van: V70 classic op 07-09-2013 20:43:08

....Wil je snel zijn draait het om vermogen.

Op het lange stuk ja, als eerste weg bij het stoplicht absoluut niet dus want dan heb je koppel nodig !

Piet

Grappig dat veel mensen het concept vermogen en koppel maar niet begrijpen.
Vemogen is niks meer en minder dan een product van koppel en RPM
Koppel is wat ie kan leveren per slag. Vermogen is wat ie kan leveren  in totaal bij een bepaalde RPM met dat koppel.
Als je zegt hij trekt zo goed bij 2000 toeren"" dan heeft ie dus een groot koppel maar daardoor dus ook navenant een groot vermogen voor die 2000 toeren.
En ja en motor met een klein koppel an dus wel degelijk een groot piekvermogen leveren, maar daar heeft ie dan wel 10.000 toerenvoor nodig.

V70 classic

Citaat van: Dirk342 op 07-09-2013 20:53:03
Citaat van: V70 classic op 07-09-2013 20:43:08

....Wil je snel zijn draait het om vermogen.

Op het lange stuk ja, als eerste weg bij het stoplicht absoluut niet dus want dan heb je koppel nodig !

Vermogen dirk.
Dat is wat je nodig hebt.
Of het bij 500 toeren is met een groot koppel.
Of bij 17000 toeren zonder.
Maakt niets uit.

Toch wel dat laatste blok is waarschijnlijk 10 keer lichter.
Kun je nog niet bijhouden.
Maar goed als koppel en vermogen al boven de pet is, zullen we maar niet over specifiek vermogen ed. praten.
Lol
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.