Echt turbo gevoel boven 3200 toeren

Gestart door Robert855, 06-09-2013 23:21:31

Vorige topic - Volgende topic

peteRRR

Het is toch ook persoons verbonden wat je fijn vindt rijden een standaard V8 met een flinke dosis koppel onderin of een auto die na de 4500RPM helemaal af gaat
en dat is toch ook helemaal geweldig of je moet de centen hebben voor een V10 diesel dikke VW met 900 NM denk dat je dan wel tevreden bent over de hele
linea.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

V70 classic

Citaat van: peteRRR op 07-09-2013 21:12:08
Het is toch ook persoons verbonden wat je fijn vindt rijden een standaard V8 met een flinke dosis koppel onderin of een auto die na de 4500RPM helemaal af gaat
en dat is toch ook helemaal geweldig of je moet de centen hebben voor een V10 diesel dikke VW met 900 NM denk dat je dan wel tevreden bent over de hele
linea.

Groet.

Indeed.
De ene geilt op een V10 diesel met 500 pk en bakken koppel. 
De ander hoort liever een huilende benzine variant met eenzelfde vermogen.
Dus een suffige diesel en lekker lui rijden.
Of een huilend monster en je suf schakelen is even kort door de bocht waar je bv bij audi voor kunt kiezen.
Al is dat schakelen met de nieuwe bakken ook maar een formaliteit.

Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

KIM

En toch hebben Teddy en Dirk het bij het rechte eind.

Turbobiker

Citaat van: V70 classic op 07-09-2013 21:00:59
Citaat van: Dirk342 op 07-09-2013 20:53:03
Citaat van: V70 classic op 07-09-2013 20:43:08

....Wil je snel zijn draait het om vermogen.

Op het lange stuk ja, als eerste weg bij het stoplicht absoluut niet dus want dan heb je koppel nodig !

Vermogen dirk.
Dat is wat je nodig hebt.
Of het bij 500 toeren is met een groot koppel.
Of bij 17000 toeren zonder.
Maakt niets uit.

Toch wel dat laatste blok is waarschijnlijk 10 keer lichter.
Kun je nog niet bijhouden.
Maar goed als koppel en vermogen al boven de pet is, zullen we maar niet over specifiek vermogen ed. praten.
Lol

Jij leest echt niet wat er gepost wordt...

En dan begin je nog te ijlen ook. Wat in hemelsnaam heeft specifiek vermogen met koppel of absoluut vermogen te maken? (laat maar, hoef je niet uit te leggen, is in deze discussie geheel niet van toepassing)

Lees dus eerst even de post van Piet. Voordat je door gaat met mensen tegen de schenen te schoppen met verkeerde wijsheden... .
De Tussenpaus

elianmars

peteRRR

V70 classic

Citaat van: Turbobiker op 07-09-2013 21:49:50
Citaat van: V70 classic op 07-09-2013 21:00:59
Citaat van: Dirk342 op 07-09-2013 20:53:03
Citaat van: V70 classic op 07-09-2013 20:43:08

....Wil je snel zijn draait het om vermogen.

Op het lange stuk ja, als eerste weg bij het stoplicht absoluut niet dus want dan heb je koppel nodig !

Vermogen dirk.
Dat is wat je nodig hebt.
Of het bij 500 toeren is met een groot koppel.
Of bij 17000 toeren zonder.
Maakt niets uit.

Toch wel dat laatste blok is waarschijnlijk 10 keer lichter.
Kun je nog niet bijhouden.
Maar goed als koppel en vermogen al boven de pet is, zullen we maar niet over specifiek vermogen ed. praten.
Lol

Jij leest echt niet wat er gepost wordt...

En dan begin je nog te ijlen ook. Wat in hemelsnaam heeft specifiek vermogen met koppel of absoluut vermogen te maken? (laat maar, hoef je niet uit te leggen, is in deze discussie geheel niet van toepassing)

Lees dus eerst even de post van Piet. Voordat je door gaat met mensen tegen de schenen te schoppen met verkeerde wijsheden... .

Ik lees gewoon dat je vermogen ( lees pk's) moet vergeten en dat je koppel moet hebben.
Ik was het daar nog niet zo mee eens.

Maar het is gewoon natuurkunde.
Ik neem aan dat hier dadelijk gewoon iemand gaat voorrekenen hoe een  iets met minder pk s en veel kopppel sneller is dan iers met veel pks en weinig koppel.

Tot die tijd houd ik het posten hier in dit topic ff voor gezien.
Piet zegt trouwens hetzelfde.
Linkje van marcel stelt ook gewoon dat zolang het vermogen en gewicht hetzelfde zijn biede varianten gelijk op zullen gaan.

Kortom wat lees ik verkeerd  :eusa_think:

Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

mitchelli

Citaat van: Piet op 07-09-2013 20:55:35
Grappig dat veel mensen het concept vermogen en koppel maar niet begrijpen.
Vemogen is niks meer en minder dan een product van koppel en RPM
Koppel is wat ie kan leveren per slag. Vermogen is wat ie kan leveren  in totaal bij een bepaalde RPM met dat koppel.
Als je zegt hij trekt zo goed bij 2000 toeren"" dan heeft ie dus een groot koppel maar daardoor dus ook navenant een groot vermogen voor die 2000 toeren.
En ja en motor met een klein koppel an dus wel degelijk een groot piekvermogen leveren, maar daar heeft ie dan wel 10.000 toerenvoor nodig.

Dit klopt als een zwerende vinger. Niets meer,niets minder.
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Piet

Het wil er echt niet in.
Het gaat altijd samen ... Er is een direct verband.
Als het je lukt bij bv 3000 rpm het koppel 2x zo groot te maken is daarmee dus ook het vermogen bij 3000 rpm 2x zo groot geworden.

Heb je een motor die maar weinig koppel  kan leveren zul je dus hoge toeren moeten draaien om toch een hoog vermogen te halen.
Een sterke diesel zou een veel groter vermogen kunnen maken dan een benzinemotor ware het niet dat hij beperkt is wat betreft de maximaal haalbare toeren. Daardoor kan een benzinemotor ondanks een kleiner koppel toch meer vermogen maken omdat ie veel hoger in de toeren kan klimmen.

Ik weet niet meer hoe ik het duidelijker moet uitleggen.
Voor degenen die het nu nog niet snappen moeten we, vrees ik, alle hoop maar laten varen. :'(

mitchelli

;D Duidelijker misschien: koppel maal toerental is vermogen.

voorbeeld:

150 nm bij 2000 tpm - 100pk

150 nm bij 4000 tpm - 200pk
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

peteRRR

Voor alle fietsers. ;D

VOOR DE MENSEN DIE HET NIET HELEMAAL MEER KUNNEN VOLGEN.
Wat moet je je nou precies voorstellen bij koppel en vermogen? Iedereen heeft wel eens gefietst. En iedereen weet nog wat voor kracht men moest zetten op de trappers om te kunnen fietsen. En bijna iedereen heeft een fiets met versnellingen gehad. Wel, dat gevoel van kracht in de benen en de snelheid waarmee met trapt geeft een perfect beeld van wat koppel en vermogen nu precies is.

Stel men fietst lekker rustig in de hoogste versnelling. Plots wil men zo snel mogelijk versnellen. Het gemak waarmee dit gaat staat gelijk aan het hoeveelheid geleverde koppel. Wanneer men in staat is vlot te accelereren beschikt men over veel koppel in z'n benen. Wanneer dit niet lukt omdat men bijvoorbeeld een helling op moet fietsten schakelt men terug naar een lagere versnelling

Stel men fietst weer in de hoogste versnelling maar heel erg langzaam en gaat weer maximaal versnellen. In het begin gaat dat heel moeizaam. Men moet op de trappers gaan staan om te kunnen versnellen. Op een gegeven moment gaat het makkelijker en krijg je plots het gevoel dat je maximaal aan het versnellen bent. Dat moment, dat toerental kan men voorstellen als het toerental waarbij men het maximale koppel kan leveren. Wanneer men zo lekker aan het versnelt gaat de fiets steeds harder, harder en harder. Op een gegeven moment is er zo veel snelheid dat men niet meer in staat is nog harder te trappen. De luchtweerstand en de rolweerstand zijn gelijk aan de kracht die de benen kunnen leveren. Terugschakelen naar een lagere versnelling heeft geen zin want dan wordt de snelheid lager. Opschakelen naar een hogere versnelling geeft geen extra snelheid maar wel een lager traptoerental. Het traptoerental waarbij men de hoogste snelheid bereikt is het toerental waarbij maximaal vermogen wordt geleverd. Dit gevoel kan men dus vergelijken met het leveren van maximaal vermogen.

Nog een stapje verder. Benzine motoren halen het vermogen uit het ontstekingsmoment en de hoeveelheid ingespoten brandstof. De hoeveelheid brandstof kan men vergelijken met de hoeveelheid beschikbare energie of kracht in de benen. Het ontstekingsmoment kan men zich op de volgende manier voorstellen. Namelijk wanneer men op de fiets zit en bij zichzelf nagaat op welk moment van de omwenteling men kracht zet op de trappers. Wanneer men op het verkeerde moment kracht zet wordt men of onnodig moe (te vroeg kracht zetten) of de krachtsinspanning heeft geen zin (te laat kracht zetten). Zo zit dat met ontsteking ook. Bij dieselmotoren geldt dit principe ook. Maar dan met het inspuitmoment als moment van kracht zetten en de hoeveelheid ingespoten brandstof als hoeveelheid energie of kracht in de benen.

Het is veel simpeler dan men denkt....

Groet. :P

Edit: http://www.squadra-tuning.nl/de-theorie.html

Vulk

Allemaal zeer interessant, maar kunnen we misschien terugkeren naar de vraag van de topicstarter? :)

Johann

Citaat van: Robert855 op 06-09-2013 23:21:31
Hallo Tuners,

Ik vraag me af of het normaal is dat ik pas boven de 3200 toeren echt het turbo gevoel krijg bij mijn T-5. Ik merk vrij weinig van het koppel onder dat toerental. Daarnaast vind ik ook dat hij pas bij 3200 toeren echt aan de slag gaat, om het zo maar eens te zeggen.

Enig idee wat hier de oorzaak kan zijn?

Alhoewel de papieren een vlak koppel suggereren tussen ongeveer 2000 en 5000 toeren ligt er toch wel een piek om en nabij de 3500 toeren. Daarbij rij je automaat. Nu ben ik niet zo heel erg thuis in de automaat materie maar er zijn dingen als stall speed,  lock up en slip op de vloeistof koppeling (koppel omvormer) die er denk ik uiteindelijk voor zorgen dat je gevoelsmatig op die 3200 toeren uit komt. Ik meende dat bij een turbo automaat de lock up er bij vollast pas heel laat, 200+, en alleen in de 4 op komt. Pas op dat moment heb je een 100% overbrenging van motor naar bak. Is er geen lock up dan heb je ietwat aandrijfverlies. Bij volle acceleratie kan een slippende automaat tegen het maximum van zijn kunnen ook nog een gevoel van versterking geven, een beetje een extra duwtje in de rug. Toevalligerwijs ligt de stall speed van een turbo automaat omvormer bij 2900 toeren. Het stall speed toerental wil eigenlijk iets anders zeggen er er zit nog een computer aan de automaat bak die ook nog e.a. te vertellen heeft maar het geeft wel een beetje een idee over het karakter van de automaat.  

Voor een handbak komt dit toerental mij een beetje laat over daar het motor gedrag toch wel een gevoel geeft dat er vanaf ongeveer 2500 toeren iets gaat gebeuren. Ook vanuit lager dan vollast.  

Wouter1973

Citaat van: Vulk op 08-09-2013 07:51:02
Allemaal zeer interessant, maar kunnen we misschien terugkeren naar de vraag van de topicstarter? :)

Inderdaad, en dan kom je terug bij het turbo GEVOEL.

Een wezenlijke toevoeging, die wat mij betreft eigenlijk niet legitimeert dat je daar natuurkundige en theoretische principes op loslaat. Het turboGEVOEL. Daar gaat het om. De trap in je rug. Tijdens het accelereren dus. En niet op topsnelheid.
Even om wat olie op het vuur te gooien: dat gevoel kreeg ik in een V50 2.0D met "maar" 136 pk en maar liefst 340 Nm.