Echt turbo gevoel boven 3200 toeren

Gestart door Robert855, 06-09-2013 23:21:31

Vorige topic - Volgende topic

V70 classic

Citaat van: Johann op 08-09-2013 13:23:28
Citaat van: V70 classic op 08-09-2013 13:14:58
Hmmm, Dat wist ik niet.
In mijn beleving werkte dat bij de 2,5D wel dus dat gaat hem dan niet worden.

Dat kan kloppen. Bij andere modellen kan het zijn dat de lock up ook in andere versnellingen er op komt.

Zijn ze dan gelukkig van terug gekomen.
Bij een gier tronic komt ie weer gewoon in alle versnellingen als je dat wilt  :eusa_shifty:
Ik vond dat destijds en nu wel prettig vooral met inhalen heb je dat gehuil niet zo.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Johann

Citaat van: V70 classic op 08-09-2013 14:04:20
Hmmm, Dat wist ik niet.

Dat kan kloppen. Bij andere modellen kan het zijn dat de lock up ook in andere versnellingen er op komt.

Bij een gier tronic komt ie weer gewoon in alle versnellingen als je dat wilt  :eusa_shifty:
Ik vond dat destijds en nu wel prettig vooral met inhalen heb je dat gehuil niet zo.

OT, Weet je, als je het werkplaats boek er bij trekt dan is het wel duidelijk. Ze hebben bij Volvo geen verstand van automaten. Tot op de dag van vandaag niet trouwens.

V70 classic

Citaat van: Johann op 08-09-2013 14:10:15
Citaat van: V70 classic op 08-09-2013 14:04:20
Hmmm, Dat wist ik niet.

OT, Weet je, als je het werkplaats boek er bij trekt dan is het wel duidelijk. Ze hebben bij Volvo geen verstand van automaten. Tot op de dag van vandaag niet trouwens.
Nope.
Ze kopen de halve auto tegenwoordig in china.
Een dsg ergens inkopen kan blijkbaar niet.
Btw de automaten in trucks behoren wel tot de beste

Maar we gaan weer off topic

peteRRR

Zo,n film plaatsing of een info die ik wel eens doe is enkel voor een stukje plezier en om er iets uit te halen omdat het simpel niet geplaatst wordt.
Heeft niet te maken met afleiding van het topic of om iets te overrulen.
Een goede stage 0 heeft volgens mij echt wel het turbo gevoel in zich.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Robert855

Want waarom zou je een automaat willen wat je die schop in de rug geeft, dat kost je je bak.

grts

[/quote]
Nou krijg ik juist bij het terugschakelen een beste trap onder mn hol omdat een Volvo automaat in mijn beleving nogal bruut kan schakelen. Dit is mijn tweede Volvo 850 automaat en die eerste deed dit ook.

Ik zal ook even reageren op de diverse posten, ik heb het idee dat koppel en vermogen los van elkaar staat, zo heb ik ooit eens een stoplichtsprint gedaan met een audi s4 2.7 tegen een audi a6 3.0 tdi, uitkomst is dat ik pas boven de 80 km p/u ging winnen, daar onder kon ik niet voorbij die diesel komen terwijl die auto bijna 200 kg zwaarder is en 40 pk minder heeft, maar wel 50 mn extra koppel vanaf 1400 toeren terwijl de s4 zijn max koppel haalt vanaf 1800 toeren. goed rekenen zegt dat dat extra koppel bij een lager toerental het eerste sprintje naar de 80 wint, maar vanaf daar het vermogen van de s4 het overneemt en de diesel last kreeg van zijn gewicht.

Piet

Je hebt het idee dat koppel en vermogen los van elkaar staan........

Sorry dat ik het zo bruut zeg (meen het echt minder onvriendelijk dan het misschien klinkt), maar je snapt er dan echt nog geen snars van.

Maarten-t5

Topic highjack incoming:

Kleine uitwerking relatie koppel en vermogen ter leering ende vermeack (hopelijk is ie een beetje te lezen anders ctrl - scrollen  ;D) :

Let op: vermogen is hier in Watt (dus Kw keer 1000). Ook maakt het niet uit of je de berekening aan de wielen of aan de kruk of waar dan ook doet, als je je maar realiseerd dat als je het koppel aan de wielen neemt, je er het vermogen aan de wielen uitkrijgt, niet aan de kruk. Ook is Omega in radialen per seconde. 1 na laatste regel geeft de omrekeningsfactor naar TPM (RPM dus).

Praktijkvoorbeeld:
Heb even de koppel en vermogens uitdraai van mijn vader geleend ter illustratie.

Max koppel van 386 N-m rond de 4800 tpm. Als je deze waarden invult krijg je een vermogen van 194024 Watt, ofwel ongeveer 194 Kw. Reken je dat om naar pk, krijg je 264 pk. Zowaar lijkt dat aardig te kloppen met de vermogensgrafiek rond de 4800 TPM.
Kijk je verder naar de 2 krommen dan zie je dat hierna het koppel afneemt met de toeren, maar het vermogen stijgt nog een beetje en blijft lang constant. Hier compenseert de hoeveelheid toeren dus de koppelafname om het vermogen constant te houden. Dit zie je ook terug in de formule. Als T (koppel) kleiner wordt en Omega (hoeksnelheid) wordt snel genoeg groter, dan blijft P (het vermogen) constant.

conclusie: Vermogen en koppel zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

MrCain

Citaat van: Maarten-t5 op 09-09-2013 20:12:30
Topic highjack incoming:

Kleine uitwerking relatie koppel en vermogen ter leering ende vermeack (hopelijk is ie een beetje te lezen anders ctrl - scrollen  ;D) :

http://i1090.photobucket.com/albums/i380/venderbroeck/koppelvermogen.png

Let op: vermogen is hier in Watt (dus Kw keer 1000). Ook maakt het niet uit of je de berekening aan de wielen of aan de kruk of waar dan ook doet, als je je maar realiseerd dat als je het koppel aan de wielen neemt, je er het vermogen aan de wielen uitkrijgt, niet aan de kruk. Ook is Omega in radialen per seconde. 1 na laatste regel geeft de omrekeningsfactor naar TPM (RPM dus).

Praktijkvoorbeeld:
Heb even de koppel en vermogens uitdraai van mijn vader geleend ter illustratie.

http://www.meditekst.nl/turbotuner/ludwig%20mapping%20voor.jpg

Max koppel van 386 N-m rond de 4800 tpm. Als je deze waarden invult krijg je een vermogen van 194024 Watt, ofwel ongeveer 194 Kw. Reken je dat om naar pk, krijg je 264 pk. Zowaar lijkt dat aardig te kloppen met de vermogensgrafiek rond de 4800 TPM.
Kijk je verder naar de 2 krommen dan zie je dat hierna het koppel afneemt met de toeren, maar het vermogen stijgt nog een beetje en blijft lang constant. Hier compenseert de hoeveelheid toeren dus de koppelafname om het vermogen constant te houden. Dit zie je ook terug in de formule. Als T (koppel) kleiner wordt en Omega (hoeksnelheid) wordt snel genoeg groter, dan blijft P (het vermogen) constant.

:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Johann

Tot die conclusie was Piet op pagina 2 ook gekomen. Zou het toeval zijn?  :eusa_think:

Citaat van: Piet op 07-09-2013 17:27:36
(nou zijn koppel en vermogen via de RPM onlosmakelijk met elkaar verbonden

;)

V70 classic

Kortom het koppel van de motor is van geen belang.
Enkel met je motorvermogen zal op een gegeven moment je koppel moeten stijgen wil je nog winst halen.
Dit omdat je motor is beperkt in toeren.

bij hogere toerentallen wordt ook je rendament minder vandaar bovenin relatief weinig winst haalt.
komen we aan de basis.
2 indentieke auto's welke zich even hard verplaatsen hebben opdat moment evenveel vermogen aan de motor dan wel achterwielen.
het koppel aan de achterwielen is ook hetzelfde.
immers deze bevinden zich op het asvalt en dus na de overbrenging.
Het koppel van de motor op dat moment is dan afhankelijk van het toerental wat ie draait.
want omdat we even hard reden hebben we een andere versnelling gekozen.

Wil je dus harder heb je vermogen nodig nodig.
Immers dat is het product van je toerental en koppel in een bepaalde tijd.
en omdat je 1 van die 2 variabelen veranderd verander je ook je vermogen.
valt het kwartje al heren  :eusa_shifty:

grts

Johann

Citaat van: V70 classic op 09-09-2013 20:39:29
Enkel met je motorvermogen zal op een gegeven moment je koppel moeten stijgen wil je nog winst halen.

bij hogere toerentallen wordt ook je rendament minder vandaar bovenin relatief weinig winst haalt.
komen we aan de basis.
2 indentieke auto's welke zich even hard verplaatsen hebben opdat moment evenveel vermogen aan de motor dan wel achterwielen.
Het koppel van de motor op dat moment is dan afhankelijk van het toerental wat ie draait.

grts

Dus als we de factor koppel weghalen, is toch niet van belang, wat hebben we dan?

Piet

l
Citaat van: Johann op 09-09-2013 20:36:44

Tot die conclusie was Piet op pagina 2 ook gekomen. Zou het toeval zijn?  :eusa_think:

Citaat van: Piet op 07-09-2013 17:27:36
(nou zijn koppel en vermogen via de RPM onlosmakelijk met elkaar verbonden

;)

Zal dan wel de enig juiste conclusie zijn.

V70 classic

Citaat van: Johann op 09-09-2013 20:42:34
Citaat van: V70 classic op 09-09-2013 20:39:29

komen we aan de basis.

grts

Dus als we de factor koppel weghalen, is toch niet van belang, wat hebben we dan?

Je leest wat je wilt lezen
Dat is het probleem hier
Ik schreef vermogen is van belang.
dit omdat je zonder hoog koppel ook een hoog vermogen kunt halen.

Omdat iemand schreef ik wil koppel geen vermogen.
Zijn we terug waar de discussie begonnen is.

Welke auto is sneller
in topsnelheid of aan een stoplicht

Een auto met veel koppel en 200 Kw
Of een auto met weinig koppel en 300Kw

beide even zwaar etc cijfers zijn fictief.

graag een onderbouwd antwoord en geen geschreeuw

ik ben benieuwd

Maarten-t5

Dat ligt eraan hoe de beide koppel en vermogenskrommen eruitzien. Piekvermogen (of piek koppel) bij een bepaald toerental zegt niet zoveel.

edit: ik weet dat dat niet je punt is, maar het is wel waar het vaak fout gaat in de beleving.

Piet

Vermogen wordt bepaald door het koppel. Daarbij hebben we het over het (maximaal) vermogen bij een bepaald toerental. Het maximaal vermogen van een motor kan bij elk toerental anders zijn omdat het maximaal koppel (bij volgas dus) bij elk toerental anders kan zijn  (en het algemeen ook is)

En dit hangt weer af van de efficientie waarmee de cilinder bij dat specifieke toerental met zuurstof (hieruit moet nl de energie komen en niet uit de brandstof) gevuld kan worden (volumetric efficiency). Dat is nl. de beperkende factor wat betreft het koppel en daarmee dus ook vermogen.
Bij hogere toeren wordt het steeds moeilijker de cilindef gevuld te krijgen met zuurstof, het koppel neemt daardoor af. Toch hoeft het vermogen niet te dalen ondanks de directe relatie met het koppel. Als namelijk de mate van koppelafname minder is dan de mate van toerentoename zal het vermogen dus toch stijgen.
Het is soms makkelijker en overzichtelijker om in bepaalde situaties  (zoals het kunnen trekken van een caravan tegen de berg op) te praten over koppel, maar je zou evenzo goed kunnen praten over vermogen per toerental.
Een diesel heeft een hoog koppel en kan dus goed trekken.
Een diesel levert al veel vermogen bij lage toeren en kan dus goed trekken.
Met beide zeg je dus eigenlijk hetzelfde.