Echt turbo gevoel boven 3200 toeren

Gestart door Robert855, 06-09-2013 23:21:31

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Citaat van: Piet op 11-09-2013 16:52:45
Je ziet... het is niet even simpel van een afstand te zeggen wat het is.
Elke malfunctie in elk systeem (ontstekingssysteem, brandstofsysteem, inlaat (incl. turbo) systeem, electronisch systeem (sensoren etc), uitlaatsysteem (bv vestopte catalysator) tot aan een slecht contact makend fanrelais toe kan vermogensverlies opleveren.
Het is eigenlijk bijna een wonder als je roffel gewoon het volle vermogen levert. Die momenten moet je koesteren ;)

scania164

Wat een onzin geklets!
Mijn roffel trekt altijd de klinkers uit de grond.. :evil:

elianmars

Citaat van: koen.s op 11-09-2013 21:36:58
Citaat van: scania164 op 11-09-2013 21:34:31
Wat een onzin geklets!
Mijn roffel trekt altijd de klinkers uit de grond.. :evil:

Dan zal je wel veel steenslag op je deuren hebben  ;D

;D

scania164

Ja hahaha en koppijn van klinkers koppen  ;D

Robert855

Citaat van: Maarten-t5 op 11-09-2013 19:45:42
Ik kan mij vergissen, maar hoort een standaard t-5 niet een kwart bar te halen? (Dus +- 1/4e van het witte vlak). 3/4e van witte vlak klinkt mij meer als een t-5R in overboost, of een R in de oren. Mijn t-5 (handbak) haalde, meen ik, ongeveer 1/4e a 1/3e van het witte vlak max. Wel voelde dat ding ook loom onderin. Na de chip haalt hij het witte vlak vol. Vanaf 2k toeren gaat het al redelijk en vanaf 2,5k toeren gaat ie flink hard trekken. Tot 2,5k toeren geen al te hoge boost, waarschijnlijk om de drijfstangen te sparen.
KLopt idd, wijzertje gaat normaal gesproken een kwart in het witte.

Ludo

Nee klopt niet, de druk is standaard 0.5 bar.
Dat is de helft van het witte deel.

MrCain

Citaat van: Robert855 op 14-09-2013 23:10:27
Ik kan mij vergissen, maar hoort een standaard t-5 niet een kwart bar te halen? (Dus +- 1/4e van het witte vlak). 3/4e van witte vlak klinkt mij meer als een t-5R in overboost, of een R in de oren. Mijn t-5 (handbak) haalde, meen ik, ongeveer 1/4e a 1/3e van het witte vlak max. Wel voelde dat ding ook loom onderin. Na de chip haalt hij het witte vlak vol. Vanaf 2k toeren gaat het al redelijk en vanaf 2,5k toeren gaat ie flink hard trekken. Tot 2,5k toeren geen al te hoge boost, waarschijnlijk om de drijfstangen te sparen.

Als deze bij jou maar tot een kwart in het witte gaat draait je turbo op de afstel druk van jou wastegate: je turbo druk word niet geregeld door de ECU. Kijk of alle vacuüm slangetjes tussen compressor huis, turbo regelklep en wastegate actuator nog goed zijn. Als deze nog OK zijn wissel dan eens je turbo regelklep en kijk goed of je slangetjes er juist op zitten =>

Citaat van: Johann op 10-01-2005 11:29:21
Klopt, aan je luchtfilter bak zit een klep met 3 slangen. Misschien kun je kleur code op de slangen nog zien zo ja dan gaat 't om een blauw. rood en geel gecodeerde slang.
Volge deze slangen van de klep naar de aansluiting en check of er lekken in zitten of dat ze poreus zijn.
De gele slang gaat naar 't potje op de turbo, dit potje kan ook de boosdoener zijn.
De rode komt op 't huis van de koude kant van de turbo uit. De blauwe moet op de inlaat buis net achter de luchtmeter zitten.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Robert855

Citaat van: MrCain op 15-09-2013 10:36:33
Citaat van: Robert855 op 14-09-2013 23:10:27

Als deze bij jou maar tot een kwart in het witte gaat draait je turbo op de afstel druk van jou wastegate: je turbo druk word niet geregeld door de ECU. Kijk of alle vacuüm slangetjes tussen compressor huis, turbo regelklep en wastegate actuator nog goed zijn. Als deze nog OK zijn wissel dan eens je turbo regelklep en kijk goed of je slangetjes er juist op zitten =>

Citaat van: Johann op 10-01-2005 11:29:21
Klopt, aan je luchtfilter bak zit een klep met 3 slangen. Misschien kun je kleur code op de slangen nog zien zo ja dan gaat 't om een blauw. rood en geel gecodeerde slang.
Volge deze slangen van de klep naar de aansluiting en check of er lekken in zitten of dat ze poreus zijn.
De gele slang gaat naar 't potje op de turbo, dit potje kan ook de boosdoener zijn.
De rode komt op 't huis van de koude kant van de turbo uit. De blauwe moet op de inlaat buis net achter de luchtmeter zitten.
Ik heb vorig jaar alle vacuümslangen vervangen door siliconeslangen, dus dat moet goed zijn. Ik zou toch even wat beter op moeten letten op de stand van de turbometer, maar hij gaat zeker niet tot de helft in het witte!

Ludo

Kijk dan een keer hoeveel voorspanning je hebt op het wastegate stangetje.
De veer wil wel wat slapper worden door de tijd...

Robert855

Is het anders een idee om dat potje te vervangen? ik kom dit onderdeel tegen, maar weet niet op dit het goede is

http://www.estateservices.nl/motor/regelklep-850-c70-05-s40-v40-04-s70-v70-xc70-00-s80-06-turbo-volvo.html

Robert855

Citaat van: Ludo op 16-09-2013 22:16:41
Kijk dan een keer hoeveel voorspanning je hebt op het wastegate stangetje.
De veer wil wel wat slapper worden door de tijd...
zit hem dat in die ronde bus die op de turbo vast zit, waar dat regelstangetje uit komt?

Ludo

Het regelstangetje inderdaad, even loshalen en los op het pinnetje leggen.
Het stangetje moet er dan zo'n 3mm over staan, je ziet dan een half maantje.
Heb je meer, mag je iets bijdraaien.

Robert855

Hooo, even loshalen?? Ik kan veel maar dat weet ik niet hoor? Ik denk dat ik daar een tekening voor nodig heb of iets dergelijks. of roep ik nou iets raars?

Robert855

Ik heb even een plaatje gevonden van een complete 850 turbo met regelaar er op. als ik het goed begrijp kun je die regelaar gewoon los schroeven?

peteRRR

Zit er nog een tollerantie in dat halve maantje afstellen ?

Of is het gelijk ( te veel druk ) en ploink.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla