Upgrade luchtmassameter

Gestart door BaRRaCuDa, 17-09-2013 11:37:40

Vorige topic - Volgende topic

BaRRaCuDa

Het schijnt zo te zijn dat als je omhoog gaat met de turbodruk, je luchtmassameter vrij snel buiten zijn meetbereik komt. Het gaat dan wel over WOT (wide open throttle) situatie of zo goed als.

Is het een idee/mogelijkheid om een luchtmassameter van bijvoorbeeld een BMW 645ci(333pk) of die van de S60R(is wel duurder) te gebruiken?

De stekker zal wel aangepast moeten worden, maar buiten de stekker en de software, zou het een relatief eenvoudig upgrade kunnen zijn?

Misschien overbodig en misschien regelt het motormanagement (closed loop) bij de 850's niet op luchtmassa (en lambda) onder WOT..? Misschien gaat ie dan over op een vaste mapping voor de brandstof inspuiting?

Maar als je luchtmassameter toch aan vervanging toe is, waarom niet upgraden..

Piet

Ik heb er zelf een 3" S90 MAF behuizing op zitten, met daarin het originele element uit de 850 behuizing.
Dit geeft wel al verbetering, maar klipt nog steeds voortijdig (ik heb een 19T die ik op 1.4 bar laat draaien).
Vooral onder deellast is een en ander beter af te regelen als de MAF niet zo snel clipt..
Bij ET is er een 100mm versie verkrijgbaar. Er wordt er ook wel eens een van de audi (vraag me niet welke) gebruikt.
Na plaatsing van een grotere MAF is een software aanpassing wel vereist.
Onder WOT maakt het niet veel uit welke MAF er in zit volgens mij, o.i.v. de TPS weet de ECU dat er een WOT situatie is en zal de tabellen sowieso bij full load uitlezen, waarvan de waardes dan wel goed door de tuner moeten zijn ingesteld.

BaRRaCuDa

Oke, ik wist niet dat ET die upgrade had, maakt de topic misschien een beetje overbodig :eusa_shifty:

Leuk om te zien dat er nog steeds doorontwikkelt wordt en er nieuwe upgrades blijven komen voor de 850's :)

Het is dus in ieder geval geen overbodige luxe de LMM te upgraden, die upgrade van ET is ook nog eens een fors stuk goedkoper dan die van de BMW V8 die ik had gevonden.

Martijn_B

:eusa_boohoo:De dimensies van je mappen worden anders, dit moet wel goed getuned worden. Van Audi wordt de S3 LMM gebruikt, veelal in een 3" behuizing. De vraag is ook wel hoe groot je met je turbo gaat, ik had met de 62-1 werkelijk last van de beperking doordat je 70% load niet getuned krijgt, de ECU ziet dan al WOT en spuit dus meer brandstof in dan benodigd. Op de NL wegen merkte ik daar weinig van, maar in DE op de autobahn des te meer bij acceleraties 130-160.

Het zou mooi zijn een MAF te vinden die pas bij hogere luchtstroom 5v aangeeft maar tevens onderin te map goed te tunen blijft. Een andere interessante gedachte is een by-pass..
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Met die Bosch 100 mm kom je denk ik een al een heel aardig eind.
Is al een zeer forse toename in doorsnede van 2 1/2 maal t.o.v. de standaard MAF, ofwel per 1 volt meet die al 2,5 x zo veel lucht.
Je verliest wel wat resolutie, maar dat is onvermijdelijk als je in die 5 volt een grotere maximale hoeveelheid lucht wilt kunnen meten.
Met een bypass verlies je wel veel nauwkeurigheid onderin, maar is daarentegen wel een goedkoop alternatief.

BaRRaCuDa

Als ik het zo begrijp, ligt de grens zo'n beetje bij 330-350pk als je nog met "een" luchtmassameter wil gaan meten. Daarboven is het wellicht beter over te stappen op MAP en luchttemperatuur (staat ook gelijk een open dumpvalve toe), maar vereist wel weer een ander motormanagement.

Ik weet niet wat de diameter is van die LMM van de BMW 645ci, maar hij is goed voor >450NM en 333pk. Voor de gemiddeld getunede 850 een geschikte LMM denk ik.. Kost iets van €250..

Die LMM van de S3, komt die van een 1,8T?

Martijn_B

Komt idd van de 1.8T. De LMM heeft geen PK limiet, er rijden er met 500pk en een LMM. Het is alleen lastiger deellast mappen. Ik zou gewoon een behuizing van een S90 erop schroeven en klaar, net zoals Piet en ik hebben.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Martijn_B

Wat bedoel je precies met aangepast? Software: ja, na plaatsen van 3" behuizing moet je de software aanpassen. De huidige behuizing: nee, die is juist perfect! Een (goedkoper) alternatief is de LMM behuizing van een S90, die is std al 3".

Martijn_B

Klopt, je gebruikt de std LMM in de behuizing van een S90 (de ronde buis).

Piet

Citaat van: koen.s op 17-09-2013 18:15:28
Dit is intressant.
Ik heb de sensor van mn lmm in de 3inch aanzuigbuis zitten.
Moet de mijne dan ook aangepast worden?

Zie foto.

http://i40.tinypic.com/zj9o51.jpg

Je moet alleen oppassen dat de LMM niet in een bocht gemonteerd zit.
Zo te zien op de foto zit iet wat dat betreft wel goed.
Voor een juiste meting moet de luchtstroom laminair zijn.
Daarom zit er ook een roostertje in de LMM behiuizing, die dient om de stroming zo laminair mogelijk te maken.

Kun je AFR loggen? Als je zonder softwareaanoassing hem zo in een 3" behuizing/buis geplaatst hebt, heb je kans dat  de AFR's en/of voorontsteking onder deellast niet meer optimaal zijn.

Martijn_B

Heb je dan een 3" LMM gekocht zonder software aan te laten passen? O.o

Piet

Citaat van: Redolpho op 17-09-2013 22:11:09
Nee Martijn

Ik heb nu  min of meer dezelfde setup als Koen.s. De auto geeft nu aan dat ie te rijk loopt. De lambda gaat branden en dit is doormiddel van uitlezen via de OBD verkregen informatie.

Sorry voor eventuele toppic vervuiling. Was niet mijn bedoeling.

Je zegt eerder dat je AFR's te hoog zijn... Dat is dan dus te arm, niet te rijk!
Die situatie kun je beter niet te lang laten bestaan.

Piet

Wat mij betreft sta je helemaal niet de discussie in de weg!
Als ik het goed begrijp heb je net zoals Koen.S je MAF sensor in een 3" buis gemonteerd zonder verdere software aanpassingen en ondervind je nu problemen met de AFR.
Lijkt me behoorlijk on topic en relevante informatie.

scania164

Piet...leert een gechipte ecu hier zelf niet op in.?
Kan me best voorstellen dat ie dat doet namelijk...

Martijn_B

Het forum is m.i. juist voor dit soort dingen, en de bereidheid is er om te helpen :)

Pas op met je AFR, wat de software doet is dat hij nu op andere plekken in de map gaat kijken. Ik vind het nog knap dat hij normaal loopt, bij mij was het goed mis met de 3" behuizing. Maar idd: laat je software aanpassen!

Vanavond nog e.e.a. gelezen over upgrades naar 4" (gezien Piet de 3" al laat clippen met de 19T). Dit zorgt echter voor problemen met stationair lopen.