waardoor gaat een dynamo/spnningregelaar stuk?

Gestart door svenerik, 26-10-2013 22:49:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

svenerik

Geachte Volvonisten,

ik heb een vraagje:

Ik heb in een korte periode twee keer de spannings regelaar van mijn gereviseerde dynamo defect:

is dit toeval of is er een reden te bedenken voor het overlijden van dit onderdeel?

stelling name:
Mindere bekabeling van dynamo en accu lijkt mij niet voor de hand liggend: hierdoor stijgt de weerstand alleen maar en zal de gevraagde stroom dus afnemen...

Eens?

Wederom verneem ik graag jullie visie...

sven


-D©©©L-


svenerik


Beste Dcccl,

Zowel de dynamo als de onderdelen waarmee is gereviseerd zijn van Bosch.......

sven

-D©©©L-

Dan lijkt me dat je de regelaar gewoon onder garantie kan vervangen.  100% Zeker dat het geen namaak is geweest ?

svenerik

dank voor je snelle reactie...

afgesproken was bosch maar ik heb de dynamo niet uit elkaar gezien..

maakt me niet uit wat hij heeft gebruikt, garantie heb ik sowieso !!

ik wil alleen niet dat de auto de veroorzaker is van het overlijden van de dynamo... anders heb ik volgende week weer een probleem en sta ik weer stil, garantie of niet...

Vandaar mijn vraag....

sven

jacques1967

Lekt je koelsysteem niet op de dynamo? Kunnen ze ook slecht tegen.

svenerik

Beste jaq,
Dank voor je reactie,

De r lekt van alles😉 maar geen koelwater . Ik denk dat mechanische invloeden niet van toepassing zijn.

Kunnen er elektrotechnische
redenen zijn voor een vroegtijdig overlijden of uitsluitend slijtage cq mechanische invloeden ?

Sven

jeroen74

Dus er lekt wel stuurbekrachtigingsolie? Kunnen ze nog slechter tegen...

Het enige wat ik mij nu 1 2 3 kan bedenken is een sluiting in de wikkeling van het armatuur (het draaiende gedeelte) waardoor de spanningsregelaar teveel stroom moet leveren.

MikeyQR

Citaat van: jeroen74 op 27-10-2013 14:12:50
Dus er lekt wel stuurbekrachtigingsolie? Kunnen ze nog slechter tegen...

Het enige wat ik mij nu 1 2 3 kan bedenken is een sluiting in de wikkeling van het armatuur (het draaiende gedeelte) waardoor de spanningsregelaar teveel stroom moet leveren.

Nee lekt deze R ook niet, dynamo is droog en schoon. 8)

Peultje

De spanningsregelaar van de dynamo regelt zoals al uit het woord blijkt de afgegeven spanning van de dynamo. Dit doet hij door de ankerstroom van die dynamo te regelen. Dus bij een hoger toerental zal deze regeling de ankerstroom af laten nemen zodat de afgegeven spanning de ongeveer 14,5 volt niet gaat overschrijden. Verder zit er natuurlijk een gelijkrichter in ander laadt de accu niet. Volgens mij betekent dit dat als de bekabeling tussen de dynamo en de accu een verhoogde weerstand heeft er daar spanningsverlies gaat optreden en met de tegenspanning van de accu er dus een kleinere laadstroom gaat lopen. Er is dus dan minder vermogen beschikbaar voor het laden van die accu (dat zal dus langer duren) of voor de andere verbruikers in je auto. Hel lijkt mij dat daar die regelaar niet van kapot hoort te gaan.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

pwassink

Stel je zou wat meer achtergrondkennis willen hebben over een wisselstoomdynamo en zijn werking ?

Lees dan dit verhaal eens rustig na, mogelijk dat je hiervan een hoop opsteekt ..

http://www.marcovw.nl/Motor/Dynamo/dynamo.htm



Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

svenerik

volvonisten,


dank je wel voor alle info en input...

@mickey: hij lekt wel een beetje maar zeker niet op de dynamo: deze is absoluut droog....
@Peultje dank je wel voor je input. Ik zit op dezelfde gedachte gang maar zoek bevestiging...


ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

sven

svenerik

Citaat van: pwassink op 27-10-2013 21:42:10
Stel je zou wat meer achtergrondkennis willen hebben over een wisselstoomdynamo en zijn werking ?

Lees dan dit verhaal eens rustig na, mogelijk dat je hiervan een hoop opsteekt ..

http://www.marcovw.nl/Motor/Dynamo/dynamo.htm





bovenstaande is inderdaad een prima site/ uitleg over de werking.

helaas kan ik niets vinden over waardoor een regelaar defect kan raken.

om je een voorbeeld te geven:

carter ventilatie niet juist: keerringen eruit...
motor ophanging speling: uitlaatspruitstuk defect...

hier hoopte ik een beetje op......

kan natuurlijk zijn dat er geen andere oorzaak kan zijn dan slijtage cq verkeerd monteren cq toevallig defect cq slechte revisie.......

sven







robert31

 :) De spanningsregelaar is bij deze dynamo's toch 1 geheel met de koolborstels. Zitten toch in 1 huisje? Vervang je dus als 1 geheel. Vraag blijft dan: was de regelaar stuk of de koolborstels versleten. In beide gevallen vervang je dus alletwee. Als het loopvlak van de koolborstels te ruw is ben je snel door je koolborstels heen en dus ook de spanningsregelaar toch? Correct me if im wrong..

svenerik

volgens mij ook....

maar kan door externe elektrotechnische invloeden de levensduur (drastisch) worden verkort?

sven