855 T-5R DOP: frisse turbine

Gestart door LeoZandvliet, 29-10-2013 16:32:56

Vorige topic - Volgende topic

LeoZandvliet

Na mijn kennismakingstopic die al rap 3 pagina's in beslag nam,
en ik ondertussen alweer een aantal klusjes heb geklaard en het nodige in huis/op de hals heb gehaald,
leek het mij niet geheel onverstandig stiekem verder te gaan als BLOG.

Problemen en vragen die ik heb zal ik onder proberen te brengen in andere topics,
om de informatie en kennis zo veel mogelijk centraal te houden.
Vanaf dit webdagboek verwijs ik dan naar de vraagstukken.

Bijv. een vraag over een BBK set zal ik in een al bestaand BBK-topic stellen, of onder de afdeling Tuning -> Remmerij in een nieuw topic stellen.

Om meteen maar verder te gaan met mijn verhaal, heb ik zojuist een filmpje online gezet met de vraag of wellicht mijn klepseals aan vervanging toe zijn,
aangezien het 'rookprobleem' uit mijn 'even voorstellen'-topic nog niet echt opgelost lijkt.
Volvo 850 2.3 T-5R DOP - 1996

LeoZandvliet

Oké terug van waar ik gebleven ben !

Omdat ik super technisch ben moet ik even wachten tot iemand  naar mijn klepseals kan kijken de klepseals wil vervangen :)

Ondertussen heb ik wel heel stoer even een setje bij Verwijst gekochte originele T-5R voorstoelen in m'n auto geprobeerd !

Dit ter vervanging van deze stoelen, die nu in m'n auto zitten:

Mij viel op dat er twee rare en tevens loze beugeltjes aan de achterzijde van alleen de passagiersstoel zitten.
Iemand enig idee waar die voor dienen?

Afijn, na enkele uren met stoelen gesleept te hebben (nieuwe interieur op m'n slaapkamer, steeds wisselend met stoel in garage en m'n auto buiten in de regen)...

Is het eindresultaat weer hetzelfde als de eerste foto.
Dat wist ik van te voren, want ik wil het originele interieur eerst nog op laten knappen.
Maar wilde wel alvast even de werking van de stoelen testen.
Wat dat betreft kan ik ze wel afschrijven, de ene doet niets, de andere doet de elektrische verstelling het wel, MAAR maken de motortjes zo'n lawaai dat ik em er net zo goed niet in kan zetten.

Wat is dan handig, gewoon bekleding op de werkende stoelen zetten, wanneer de bekleding toch naar een stoffeerderij gaat?

Julian

Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM

MikeyQR

Citaat van: LeoZandvliet op 07-11-2013 19:38:26
Mij viel op dat er twee rare en tevens loze beugeltjes aan de achterzijde van alleen de passagiersstoel zitten.
Iemand enig idee waar die voor dienen?

Ja dat weet ik, als ze onderop je stoel zitten zijn het ontgrendel hendeltjes voor het inklappen van de stoel, voor als iets groots moet vervoeren. ;)

LeoZandvliet

Citaat van: koen.s op 07-11-2013 20:37:40
De foto´s werken niet  ;D

Nu weer wel :)

Citaat van: MikeyQR op 07-11-2013 22:19:22
Ja dat weet ik, als ze onderop je stoel zitten zijn het ontgrendel hendeltjes voor het inklappen van de stoel, voor als iets groots moet vervoeren. ;)

Ik denk dat dit heel andere beugeltjes zijn, nu de foto weer zichtbaar is kun je de 'hoekjes' zien zitten.

Sbv

Rugleuning verstelling kan zijn dat er een kabel wat ingekort moet worden. Gebeurt vaker namelijk. Al met al denk ik uur a 1,5 uur werk dan is het weer klaar

LeoZandvliet

Citaat van: Sbv op 08-11-2013 08:54:11
Rugleuning verstelling kan zijn dat er een kabel wat ingekort moet worden. Gebeurt vaker namelijk. Al met al denk ik uur a 1,5 uur werk dan is het weer klaar
Ja maar het gaat ook om het zitgedeelte en verwarming, volgens mij werkt alleen de verwarming een héél klein beetje en alle andere knopjes doen niets meer.

Sbv

bedieningspaneel kan kapot zijn, even links en rechts wisselen om te testen.
Verwarming kan thermostaatje zijn in de stoel.
doet verwarming van rugdeel het wel ?

LeoZandvliet

Nou nou, inmiddels wel een aantal dingetjes 'bedacht'.

Het opgehaalde interieur hoef ik natuurlijk niet per see te gaan repareren,
de bekleding moet namelijk gerepareerd worden.
Vervolgens zou de nieuw gerepareerde bekleding ook gewoon m'n huidige voorstoelen kunnen bekleden.
Dan heb ik kapotte stoelen staan met een aparte bekleding, en heb ik de tijd om uit te zoeken wat er mee aan de hand is.
Of verkoop ze en kan iemand anders kijken wat ermee aan de hand is :)

~ twee weken geleden is de koppeling, druklager en krukaskeerring vervangen.
Aangrijppunt en een soort 'klap' is hiermee echter nog niet opgelost.

Inmiddels is de auto van 'zweten' overgeslagen in 'aardig lekken'.
Dit tot vreugde van degene die mijn auto ging uitlijnen, die heeft meerdere zweetoliedruppels van z'n hoofd moeten vegen.
De krukaskeering is vervangen en daar lekte het helaas niet, probleem zit hoger.

Wellicht wordt deze maand de kop gereviseerd, dan kan ook goed uitgezocht worden waar het lekt en hopelijk ook 'direct' opgelost worden bij de revisie.
Klepseals zijn al een probleem waarvoor de revisie bedoeld is.
Ja, het kan ook zonder koprevisie, maar gezien de lekkage niet zo'n gek idee om het wat grootser aan te pakken.

N.a.v. bovengenoemd topic even naar de motorsteun gekeken,
zie dat er niet eens een beschermkap om de distributieriem heen zit?
Hoort wel zo te zien...
maar even een nieuwe bestellen lijkt me.

Ook kwam ik een loshangend afdekkapje tegen, zat klem tussen wat slangen, blijkt over een dingetje van de startmotor heen te horen en is ook niet meer bestelbaar.
Lijkt me geen drama als je deze niet meer hebt (is ook niet meer bestelbaar?), toch maar even terug zien te plaatsen.

Bovensteun motorsteun heeft enkele scheurtjes, maar doet nog wel wat. Wellicht dat ie bij veel vermogen toch moeite heeft om het zooitje te dempen.
Andere motorsteunen kon ik niet beoordelen.

Ook even gezocht in de achterbak naar een antenneversterker,
nog niet gevonden, weet ook niet hoe die er uit moet zien?
Wel aan weerszijde van de achterbak twee dikke doorzichtige slangen gezien die in een zwart blok uitkomen.
Geen idee wat dat dan weer zijn en waarom ze daar eindigen.

Wat losliggende zooi uit de zijkanten gevist, scheelt hopelijk weer wat rammeltjes.

petrolhead2.5

werking van de koppelings cilinder goed gecontroleerd? en alles goed ontlucht? Oh ja en wees MI blij dat het niet je krukaskeerring is die lekt  :eusa_eh: welke kant van het blokt lekt er olie ?

Sándor01

Er is een additief dat je keerringen weer soepel maakt, Oil Leak Stop, maakt keerringen weer soepel e.d.
In mijn oude Mercedes diesel gooide ik een regelmatig een additief in de brandstof en olie. Baat het niet....
The car I've always wanted and now I have it. I rule!

Sbv

slangen zijn afwatering van opendak
antenne versterker zit achter de bekleding in de kofferrruimte

LeoZandvliet

Even een update na een aantal weken fietser de fietsen.

Afgelopen donderdag was het eindelijk zo ver:
een proefritje met een schone kop met nieuwe rubbertjes  :eusa_dance:

De kleppen waren schoongemaakt/geslepen net als de rest,
alleen al het rubberwerk en pakkingen is nieuw.

De nokkenaskeerringen lekten, en waarschijnlijk ook de klephoedjes.
Die eerste waren gewoon uitgehard,
die laatste heb ik niet gezien hoe erg die er aan toe waren maar denk hetzelfde verhaal.

Na het proefritje was het meteen gedaan met de pret: weer een aardige olie lekkage.
Wat blijkt, de turbo lekt op de pakkingen en bij de olieretourleiding.

Hoe kan dat nou zou je denken, maar dat is wel te verklaren:
Toen ik m'n auto vlak na aanloop terugbracht naar de garage met de mededeling dat ie nogal rookte,
hebben ze de turbo gedemonteerd om te kijken of die teveel speling had/nog in orde was.
Blijkbaar hebben ze die niet goed terug gemonteerd, gezien het feit dat ze ook daar weer kit bij nodig hadden en waarschijnlijk de oude pakkingen herbruikt/beschadigd hebben.
Goeie werkverschaffing, want ook dit klusje kan ik weer opnieuw laten doen, maar dan door m'n eigen garage.

Hopelijk komende week een nieuwe poging!

Sándor01

Dat is zuur. Sterkte en succes.
The car I've always wanted and now I have it. I rule!

LeoZandvliet

Ohja en de bovenste motorsteunrubber moet vervangen worden, daarom 'hapt' de auto zo bij koppelen en bij gas los in hogere toeren.