Vroeger Wannabee R en de rode N, nu GGZ

Gestart door blauweroffel, 31-10-2013 18:21:34

Vorige topic - Volgende topic

blauweroffel

Citaat van: volvobug op 31-07-2018 11:38:40
Citaat van: blauweroffel op 31-07-2018 11:30:41
Gisteravond de hele boel schoongemaakt. Motorbeschermplaat er onderuit, die zat er ook onder.
Omdat er ook olie bovenin zat, eens heel goed gekeken. Motor aangezet en sturen maar.

Zie ik mooie rode olie uit de pomp sijpelen, precies daar waar de grote koperkleurige bout vastzit in het huis van de pomp.
Ik kreeg een aha erlebnis.........dit dus ook precies een jaar geleden in Italie meegemaakt. Ik kon de bout bijna twee slagen aandraaien. De lekkage hield op. Bij de garage geven ze aan dat er geen pakking tussen moet, maar met een beetje loc tite de wartel vastzetten.
Toch voor de zekerheid stuurhuis bekeken: alles mooi droog.

Toen nog even rondgereden, want het ietwat hoge schrapende, metaalachtige geluid blijft onverminderd aanwezig. Rijdend, met en zonder koppeling ingetrapt, maakt niet uit. 1500 of 4500 toeren, het blijft aanwezig. Dus niet afhankelijk van toerental en/of wel of niet ingetrapte koppeling.
De garage vermoed het probleem in aandrijfas(sen) of tussenbak.

BR

Loopt er geen stofplaat tegen een remschijf aan? Wielen omhoog op de krik en even ronddraaien om te controleren.

Wel gekeken, maar niets gevonden. Het merkwaardige overigens, is dat het geluid onder de 20 helemaal weg is.

BR

volvobug

Citaat van: blauweroffel op 31-07-2018 11:52:06
Gisteravond de hele boel schoongemaakt. Motorbeschermplaat er onderuit, die zat er ook onder.
Omdat er ook olie bovenin zat, eens heel goed gekeken. Motor aangezet en sturen maar.

Zie ik mooie rode olie uit de pomp sijpelen, precies daar waar de grote koperkleurige bout vastzit in het huis van de pomp.
Ik kreeg een aha erlebnis.........dit dus ook precies een jaar geleden in Italie meegemaakt. Ik kon de bout bijna twee slagen aandraaien. De lekkage hield op. Bij de garage geven ze aan dat er geen pakking tussen moet, maar met een beetje loc tite de wartel vastzetten.

Toen nog even rondgereden, want het ietwat hoge schrapende, metaalachtige geluid blijft onverminderd aanwezig. Rijdend, met en zonder koppeling ingetrapt, maakt niet uit. 1500 of 4500 toeren, het blijft aanwezig. Dus niet afhankelijk van toerental en/of wel of niet ingetrapte koppeling.

BR

Loopt er geen stofplaat tegen een remschijf aan? Wielen omhoog op de krik en even ronddraaien om te controleren.

Wel gekeken, maar niets gevonden. Het merkwaardige overigens, is dat het geluid onder de 20 helemaal weg is.

BR
Of je hoort het (net) niet onder de 20. AWD meen ik, geen hitteschild oid op de tussenas?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

blauweroffel

Citaat van: volvobug op 31-07-2018 12:58:46
Citaat van: blauweroffel op 31-07-2018 11:52:06

BR

BR
Of je hoort het (net) niet onder de 20. AWD meen ik, geen hitteschild oid op de tussenas?

klopt, awd

Bij de garage net gecontroleerd (geen geluid), want.....
Vandaag wilde ik nl de motorplaat weer bevestigen. Blijkt dat er allemaal druppels aan de carterpan hangen  ??? ??? ??? ???
Meteen weer naar garage. Alles bekeken, hele zaak met remmenreiniger schoon gemaakt. Ze vermoeden dat het olie van de stuurbekrachtiging is. Straks om 16.30 weer even terug naar garage om te kijken hoe het er dan uit ziet.
Terug naar huis gereden, meteen kijken....en ja hoor, ik zie al weer twee druppels hangen. gloeiende gloeiende gloeiende :eusa_wall:

BR

blauweroffel

Zojuist weer even bij garage geweest. in totaal nog geen 20 km mee gereden.

Er hangen twee druppels onderaan de aircopomp , t is niet bruin, t is niet rood
oliespoor naar achteren op carterpan
Nagekeken: nokkenaskeerring: droog (distributiekap er af; alles mooi droog), met draaiende motor zie je de keerringen zitten (rood met een wit randje)
riem ook mooi droog.
v snaar: droog
pomp stuurbekrachtiging: droog, ook wartelaansluiting, dop zweet iets, mag geen naam hebben, pomp maakt ook geen lawaai oid.
stuurhuis: zo droog als t maar kan.....
olie gepeild: precies op t midden en mooi van kleur

wat verder nog opviel:

beetje groene aanslag onder tankje koelvloeistof en op slang (die dus een keer vervangen, samen met de slang)
grote slang naar koeler begint bij aansluiting koeler te verweren: volgende keer vervangen, nog niet ernstig
de felsrand van tankje stuurbekrachtiging ("rand" die om midden tankje loopt) zit iets vloeistof in, maar ook niets ernstigs. (wel een keer een nieuw tankje doen)

Het kan restantolie zijn van de grote lekkage van gisteren. Door rijwind loop t naar beneden, waar het zich verzamelt.

In de gaten houden en reserve olie mee.
Het licht schrapend, hoog, metaal achtig geluid blijft aanwezig, fluctueert heel iets met toerental. De garage verdenkt tussenbak

ik hou jullie op de hoogte

BR

hilko73

Ik denk inderdaad dat de druppels die je nu nog ziet 'oud zeer' zijn. Heb het  zelf ook met 2 auto's aan de hand gehad. Zou nu toch snel weg moeten zijn.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

arjen850

Citaat van: BBS op 30-07-2018 20:44:12
Citaat van: arjen850 op 30-07-2018 19:37:46
Citaat van: blauweroffel op 30-07-2018 18:35:54
Het zit gewoon niet mee >:( >:( >:(

Gisteren rondje schiphol. niets aan de hand
Vandaag Wageningen, hoor ik de stuurpomp in een keer herrie maken.
Olievat van stuurpomp compleet leeg. Krijg het rim ram. Bij een plaatselijke garage bij laten vullen en een halve liter extra meegekregen.
Terug naar huis. Thuis gekomen halve vaatje alweer leeg. Ben bang dat stuurhuis ergens kaduuk is. Wel zat ook alles bij het vaatje onder de olie, maar ik kan daar nergen een lek vinden, behalve dan dat afdichtringetje van dop kennelijk erg lek is.

Wil woensdag op vakantie, morgenvroeg kan ik bij garage terecht. Vanavond alles maar eens schoonmaken.......

BR

Het vaatje zelf wil ook nog wel eens lekken, idd op de aansluiting bij de dop. Al paar keer vaatje vervangen daarvoor. Ook wil die dikke olieleiding naar de pomp ook nog wel eens lekken.
En vergeet de o-ring niet tussen het vaatje en de leiding.....

Zit geen o-ring bij het vaatje.

blauweroffel

Allen maar weer bedankt voor het meedenken.

Morgen met auto en caravan naar Limburg (Wijlre). Dus als je een grijze XC met hobby ziet rijden....kunnen wij  't zijn. Voor t eerst in 40 jaar niet naar Zuid Frankrijk........ :-[
Eens kijken hoe het gaat, naar Limburg rijden is voor mijn vrouw op dit moment het maximaal haalbare. Gaat nog steeds zeer beroerd. Veel hoofdpijn, veel misselijk.  :'(

Maar als t bevalt dan gaan we met een week of twee ook nog een weekje Zeeland doen. Eigenlijk twee keer op vakantie, weer eens wat anders.

BR

blauweroffel

Afgelopen 2 weken naar Limburg en Brabant/Zeeland geweest. (na bijna 40 jaar  Frankrijk.......) Caravan en fietsen mee. Op kleine natuurcampings gestaan, prima bevallen!Toch even 550 km gefietst aldaar. Voor mijn vrouw een zeer prikkelarme vakantie, en dat was het belangrijkste.

Het hoge, droge geluid (alsof een een ronddraaiend schijf ergens tegen aan komt)  blijft onverminderd aanwezig. Het volgende viel mij op:
In scherpe bochten naar rechts verdwijnt het geluid heel even bij een bepaalde stuurstand. Zou het dan toch de stuurpomp zijn? Die heeft al twee keer zo goed als droog gestaan. Tijdens het sturen in stilstand hoor je niets. Maar tijdens het rijden des te beter, ongeacht toerental. De V-snaar drijft de pomp aan, draait deze riem altijd met een zo goed als constante snelheid? (omdat het geluid ook zo goed als constant klinkt)

Ik ga proberen een andere stuurpomp te scoren. Bij Elferink staat een bruine XC uit 2001, eens kijken of de pomp de klap heeft overleefd.
Hoe tap ik de olie af die in die van mij zit?

BR

blauweroffel

Vanmiddag de stuurpomp vervangen door een ander exemplaar van de sloop.
Nog nooit eerder gedaan, maar het viel erg mee om te doen.

Eerst de V-snaar eraf
Grip tang op de slang van reservoir naar de pomp
paar oude doeken op de dynamo gelegd. (beetje atf wat er dan uitloopt komt dan niet op de dynamo)
Slangsteun van de pomp gehaald
wartel losgedraaid en vervolgens slang eraf.
Dopjes op de uitgangen van de pomp (lekt er niets meer uit als je m weghaalt)
de andere drie bouten losgehaald. (dop 12)

Pomp verwijderd. De poelie liep wel wat stroever/moeilijker dan die van het exemplaar van de sloop. Die dus geplaatst. Alles weer aangesloten en vastgezet. Beetje rode ATF bijgevuld. Met lopende motor en draaien aan het stuur.

Vervolgens gereden......helaas blijft het schrapende geluid hoorbaar >:( >:( >:(

Verder op zoek dus. Zou het dan toch te maken hebben met de nieuwe koppelingsplaten/duall mass vliegwiel?

BR

henry classic v70

Heb je de achteras al eens gecontroleerd?
Mogelijk dat één van de rubbers/aluminium behuizing is gebroken
...er gaat dan een wiel scheef staan, misschien dat deze ergens tegen aan komt :eusa_think:
(plaatje als voorbeeld)

wanneer je een scherpe bocht maakt komt het wiel in een andere stand te staan waardoor deze niets raakt
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

The Volvoboy

Citaat van: henry classic v70 op 21-08-2018 11:29:07
...er gaat dan een wiel scheef staan, misschien dat deze ergens tegen aan komt :eusa_think:
(plaatje als voorbeeld)

https://i.imgur.com/v82nODQ.jpg

Een N heeft onafhankelijke achterwielophanging, in tegenstelling tot de FWD Classics. Dan gaat jouw plaatje niet op. ;)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

henry classic v70

Citaat van: The Volvoboy op 21-08-2018 11:31:27
Citaat van: henry classic v70 op 21-08-2018 11:29:07
(plaatje als voorbeeld)

https://i.imgur.com/v82nODQ.jpg

Een N heeft onafhankelijke achterwielophanging, in tegenstelling tot de FWD Classics. Dan gaat jouw plaatje niet op. ;)

Oh... dacht dat het over een classic ging
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

blauweroffel

Het gaat over mn XC uit 2002, een N dus  ;)

Ik weet ook zeker dat het geluid uit het motorcompartiment komt. Als ik luister met  motorkap open dan heb ik het ook het idee dat ik het uit de bak hoor komen, maar zo langzamerhand hoor je het overal  ;D

Ik overweeg om langs Dennis850 te gaan, wellicht heeft hij een idee

BR

blauweroffel

Tussendoor even iets anders doen........
Ik heb een CFE gekocht, dacht dat het een kwestie van aansluiten op de OBD ingang was....niet dus.

Voor modellen tot 2004 heb je een aparte aansluiting nodig, die je zelf moet verbinden met de CEM en de HU. Op zich niet moeilijk, zit een duidelijke instructie bij hoe het moet. So far, so good.

IK duik in het vooronder....heee, mat nat? (tevens beetje vettig........) (heb net de winter matten er uit gehaald......)
Waar komt het vandaan..??? heb een vermoeden: lekkage bij kachelradiateur. Deze vorig jaar vervangen, dus kan nog niet kapot zijn.

Is idd niet kapot, maar het blijkt dat ik de onderste buis niet goed heb vastgezet, de klem waarmee de buis wordt vastgeklemd zit scheef, aan een zijde steekt hij langs het gaatje waar die door heen moet. Dus die moet er een stukje uitgehaald worden en dan  opnieuw er in drukken.
Vraag me af of ik dit kan doen zonder koelwater af te tappen?.........

pfff

BR

blauweroffel

Wonderwel gelukt....
Klem er uit, bleek een pootje krom te zijn; rechtgebogen en na wat gemartel er nu goed in gezet. Bovenste klem ook wat verder aan gedrukt en het lijkt nu lekvrij. Even afwachten nog
BR

edit: niet lekvrij... >:( >:( >:(
Wat noe? nieuwe klemmetjes en twee nieuwe rubberen ringetjes, denk ik.

BR