2de accu

Gestart door Kees Ligthart, 04-11-2013 11:24:43

Vorige topic - Volgende topic

Kees Ligthart

Aangezien ik weer door wil gaan met de audio in de wagen had ik hierbij sowieso even een vraagje.
Aangezien ik een beetje klaar ben met mijn power caps/condensators wil ik beginnen aan een 2de accu in de auto dus mijn vraag was of iemand hier dit al eens heb gedaan zodat ik een idee heb en deze misschien over kan nemen.
Vragen kan altijd en anders gaan ik zelf wel wat uitproberen :)

NinaPaul

Ja ik heb het vaker gedaan.
Het gebruik van een scheidingsrelais is aan te bevelen.
Eventueel een dynamo met een grotere capaciteit plaatsen.

Nu op de iPhone, thuis zal ik kijken wat ik nog kan vinden aan materiaal.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Kees Ligthart

Oke goud! Maar waar had je de 2de accu staan dan?

hertogjan6

Citaat van: Kees Ligthart op 04-11-2013 19:01:28
is toch niet nodig? of wil je dat je het dak er letterlijk en figuurlijk vanaf geblazen word? ;D
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

NinaPaul

De 2e accu stond achterin, achter een custum subwoofer kist.
Het scheidingsrelais was bij de accu geplaatst.

Let wel op! het type accu moet corresponderen met de verbruikers. Zo is een (grote) normale accu prima als je bv. koelbox, laptopvoeding, lampen, etc. aan wil sluiten. Wanneer je veel vermogen in een keer wenst zoals met een zware subwoofer dan is het nog steeds aan te bevelen een condensator erbij te plaatsen.

Citaat van: hertogjan6 op 04-11-2013 19:16:30
is toch niet nodig? of wil je dat je het dak er letterlijk en figuurlijk vanaf geblazen word? ;D

Dat is een kwestie van wat je wil, ik had in mijn G-klasse ook een tweede accu.
Zo kon ik de binnenverlichting aan laten, muziek spelen, koelbox aan laten, etc.

Verder is het vermogen totaal niet afhankelijk van je accu, dus "dak er letterlijk en figuurlijk vanaf geblazen word?" is onzin.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

cornelis-b

Kees als je een 2de accu wil plaatsen waar je veel stroom uit wil trekken dan adviseer ik je een semi tractie accu te plaatsen. Om beide accu's te laden zou je gebruik kunnen maken van een DB-180 diodebrug Klik DB-180

Voordeel van deze diodebrug is dat je nooit met een lege startaccu komt te staan omdat beide accu's geheel gescheiden worden. Voordeel van een semi tractie accu is dat hij gewoon veel meer stroom kan leveren dan een startaccu en je dus lekker een avond voluit kan gaan met je installatie.

De DB-180 word veel gebruikt in campers om de huishoud accu's te laden tijdens het rijden, huishoud accu's zijn vaak semi tractie accu's.

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Kees Ligthart

Oke, kijk aan! Hier heb ik wel wat aan ja...
En ik heb er dus 1 gezien (Peugeot 205) die werkt dus compleet Onder condensator dus wou dit eigenlijk ook, en topper dat ik weet wat ik er allemaal tussen moet stoppen :)

cornelis-b

Citaat van: Lunadust op 05-11-2013 00:25:51
Een scheidingsdiode is bestemd voor 2 afzonderllijke stroomkringen in een voertuig.

Het lijkt me hier de bedoeling dat de 2e accu bij de eerste gezet word voor een grotere buffer
en er dus 1 stroomkring blijft.

In dat geval is een grotere/zwaardere dynamo met zeg 150 amp en een 1 of 2 fahrad condensator een betere oplossing.
En het allerbelangrijste goed dikke massakabels en klemmen.

En dan ergens een middag staan en flink herrie maken met de installatie en dan niet meer kunnen starten omdat je stroombron te ver is uitgeput? Ik ging persoonlijk voor een systeem zoals ik beschreven heb.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

cornelis-b

Citaat van: Lunadust op 05-11-2013 10:24:43
Dat kan ik begrijpen, dat geeft startzekerheid, maar niet een grotere buffer voor het audiosysteem.
En als ik het goed heb ik dat volgens ts de bedoeling.

Met een 200 Amp/u semi tractie accu heb je een goede buffer hoor, check maar eens hoe vaak een laadklep van een vrachtwagen open en dicht kan. Een semi tractie accu is juist gemaakt voor het leveren van langdurige energie en een start accu kan dit alleen kortstondig.
Op velddagen trekken wij langdurig grote stomen van rond de 20 / 22 ampère uit dit soort accu's en dat gaat prima.

Zeg maar Henk tegen mij

fpede

maar heb je voor je audio systeem niet altijd kortstondig een beetje extra power nodig? en daar zijn tractie-accu's nu net niet goed voor dacht ik  ;)

NinaPaul

Daarom een condensator icm een extra accu. (zoals ik eerder heb geschreven)
Soundstream heeft bv zo een combinatie accu/condensator in het gamma de SCELL-1000.

-Gottfried Leibniz

cornelis-b

Citaat van: fpede op 05-11-2013 11:14:17
maar heb je voor je audio systeem niet altijd kortstondig een beetje extra power nodig? en daar zijn tractie-accu's nu net niet goed voor dacht ik  ;)

Ik heb niet gezegd dat Kees geen flinke condensator moet plaatsen, die vangt de pieken op en de accu doet de rest.

Zeg maar Henk tegen mij

Kees Ligthart

Oke, semi tractie accu voor de stroom, diodebrug om niet met een lege accu te staan, en een goeie power cap/condensator.
Geen punt! Heb al vrij dikke kabels liggen, eigenlijk de - kabel ook van voor naar achter trekken?
En dus voor het mooie een grotere dynamo,  en waar kan ik die vandaan halen?

NinaPaul

Vaak is bij een diesel variant de dynamo "groter" ;) zijn vast mensen die er meer van weten hier.
-Gottfried Leibniz

NinaPaul

75mm²  :eusa_think: dan heb je wel een serieuze installatie. 250-300A ik ken er daar niet veel van, de 2 waar ik aan heb meegeholpen waren show wagens, die niet rijden.
-Gottfried Leibniz