uitvallen dashboard en stotteren motor

Gestart door SjamaaN, 05-11-2013 23:11:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SjamaaN

Ik heb ineens een heel raar probleem met de 850.
Ineens viel het dashboard uit en abs, tracs en service lampjes gingen branden. Maar ook ging de motor gelijk stotteren, niet op één cilinder maar op allemaal tegelijk.
De verlichting en de controle lampjes doen het wel nog steeds.
Ik heb hier al gezocht en wat gevonden over uitvallende dashboards, maar hierbij ging niet ook de motor stotteren.

Het elektrisch deel van het contact slot is het niet, dat is al recent vervangen en nu weer gecontroleerd. Abs computer zou misschien kunnen, die had af en toe al storing. Maar het is niet echt logisch dat de motor ook gelijk gaat stotteren.
Ik heb ook nog een andere tellerbak liggen, deze nog niet omgewisseld om te kijken of het in de printplaat zit.

Wel vreemd is dat het dash af en toe weer gaat werken, en dan heeft de motor ook geen kuren. Werkt het dash niet, dan wel en dan rijdt ik ook ineens 2 op 1 ipv 1 op 8.

Iemand misschien een idee wat het zou kunnen zijn? Of waar ik nog zou kunnen beginnen?

Voor de info, het is een T5 Alter II 2.3 ltr met rica chip.
SjamaaN

svenerik

beste sjamaan,

ik heb hetzelfde gehad en bij mij was het een slechte dynamo cq spanningsregelaar...

meten is weten.

sven

SjamaaN

ok, en met dezelfde klachten?? hmm het zou mogelijk kunnen zijn, die heeft vorige week wel een hele bak water over zich heen gehad door een ondergelopen tunneltje. Ik ga straks gelijk meten!
SjamaaN

Peultje

Hier met de rode R hetzelfde fenomeen gehad. Veel lampjes branden en de verlichting (koplampen en zo) bleef het doen. Wel viel de motor uit en was direct niet meer te starten. Na een half uurtje startte die weer maar voor niet al te lang. Accuspanning bij stilstaande motor bleek laag met 11.5 V en bij lopende motor (bij sationair en 3000 toeren) bleef dat hetzelfde. Heb toen de dynamo vervangen en probleem was over.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

SjamaaN

Net even gemeten en de dynamo levert genoeg spanning, 13.8 V. Alleen als het dash uitvalt valt ook de dynamospanning weg. Oorzaak de spanningsregelaar? Of de complete dynamo...
SjamaaN

Peultje

Lijkt wel op een probleem met de koolborstels van de dynamo die net wel - net geen contact maken. Deze dingen vormen één deel met de spanningsregelaar.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

svenerik

inderdaad een geheel en niet te monteren zonder demontage van de dynamo.

je zou kunnen overwegen om een dynamo revisie te doen: minder kosten en als het goed is net zo goed als origineel.

Ik hoor goede berichten over www.rotoralkmaar.nl. Hebben mij prima geholpen met een defecte dynamo welke nog in de garantie zat bij een ander bedrijf.

ook via marktplaats een bedrijf in adam waar je naar binnen kan rijden en ze , van de plank, een revisie dynamo monteren. Snel weer op weg !

succes sven


Ries van de Zilverschuit

Er zijn hier mensen die de spanningsregelaar hebben vervangen zonder de dynamo te demonteren. Het schijnt wel een gepriegel te zijn.

De kunst is wel om een goede regelaar te vinden. Ik heb nog geen Bosch-regelaar kunnen vinden tegen een interessante prijs. Er zijn wel aftermarktexemplaren rond de 40 euro meen ik. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

svenerik

ok ik ging ervan uit dat het niet te doen was zonder demontage.

volgens mij is het demonteren trouwens geen rocket kunde...

wel een draadje van te vinden lijkt me.

sven

GroKo

Heb je al gekeken naar je hoofdrelais? Deze zit boven je radiator en de aansluitingen willen nog wel eens wegrotten. Is een klein klusje.  Je hebt het zo gezien.

Peultje

Bij mij kostte een revisiedynamo bij de lokale dynamorevisieboer 200 euro incl. BTW. Oude inleveren en binnen een uur met een gereviseerde (andere) weer weg.  Vervangen is prima zelf te doen:
een paar liter koelvloeistof aftappen
bovenste koelwaterslang eraf
multiriem eraf (wel even schetsje maken hoe dat ding om al die rollen loopt) door spanner met torx 60 of vierkant van doppenset naar achteren te duwen
stuurbekrachtiginspomp los maken (door de gaten in de poelie) en opzij wegklappen (slangen laten zitten)
koelvloeistoftankje en takje stuurbekrachtigingsolie uit de beugel halen en achter wegleggen (stekker eronder losmaken en slangen laten zitten)
dynamo losmaken ( bij mij met drie bouten) en twee bouten onder aan aircocompressor een paar slagen lossen
kabels van dynamo halen (een klein stekkertje en de dikke kabel)
dynamo eruit halen
erin gaat andersom
Dit alles als ik me het goed herinner
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

SjamaaN

Het de-/monteren van de dynamo is niet zo'n probleem. Heb wel wat ervaring met die klusjes ;) Ik ben nog ff aan het zoeken naar wat het is, heb even in mn magazijntje gekeken en heb een ander hoofdrelais gevonden. Deze ga ik even proberen morgen, is dat het niet dan ga ik zaterdag even de dynamo wisselen. Benieuwd hoe dat verloopt.
SjamaaN

SjamaaN

Nou nog geen suc6... Dynamo vervangen en het hoofdrelais + aansluiting ervan, maar nog steeds hetzelfde. Iemand nog een goed idee???
SjamaaN

The Demon


Jack v

Ik denk eerder een haperende contactring
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.