van T-5R naar 10v en nu naar V70R

Gestart door V70geRwin, 12-11-2013 13:39:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvobug

Ach ja, uitlaten......, kan je bezig houden  ;D

Verder lekker bezig geweest. Klepsteelrubbers ga ik op mijn 'to do' lijstje zetten voor de R.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70geRwin

Citaat van: )()()sT op 05-09-2018 18:14:37
Zo'n uitlaat blijft een dingetje hè. Het scheelt al een beetje dat ik de gewone dp. eronder heb in plaats van de 3" met racekat, maar toch is zo'n ferrita uitlaat warm erg aanwezig. Nou rij ik alleen nog maar "recreatief" met de R, maar het is me soms té. Stiekem droom ik wel nog van een dubbele pijp (custom made) maar daar denkt de bankrekening anders over ::) ;D

Dan denken we daar hetzelfde over en ik heb ook nog de 3 inch pijp er voor.
Het verschil tussen warm en koud is enorm.

Merk dat ik liever verder ga met de audio aan boord (extra versterker en sub) ipv de bromsnor onder de auto.

Heb de originele nog in de schuur dus ga die er weer onder klussen.

Citaat van: volvobug op 05-09-2018 19:14:41
Ach ja, uitlaten......, kan je bezig houden  ;D

Verder lekker bezig geweest. Klepsteelrubbers ga ik op mijn 'to do' lijstje zetten voor de R.

Hij puft nog niet na lang stationair maar ze zullen al best wel op leeftijd zijn gok ik zo.
Twijfel nog even om dan de hele kop te lichten en laten slijpen etc...

Citaat van: The Volvoboy op 05-09-2018 15:51:41
Als je een ruimte regelt waar je een weekend binnen kunt staan wil ik je best komen helpen hoor met de klepseals. ;D

thx Koen, ga ik even als optie meenemen.


Overigens plofte er nog een korte aandrijfas op de mat vandaag en staat er nog een vaatje atf om nog even te spoelen.
Genoeg dingen om een dagje sleutelen weer te vullen  ;D

V70geRwin

En dan ben je zomaar een paar maanden verder  ;D
Beetje afwezig geweest hier de laatste tijd, hoe is het met jullie?

Eerst maar even een paar plaatjes:







Voor de APK een paar dingen te doen:

-Gordel rechtsvoor had last van verharen, reeds vervangen
-Handremkabels buitenmantel gaar, moet nog

Klepseals en distributie zijn ook aan de beurt en moeten nu echt, hij rookt sigaren na licht stationair draaien.

Voor de rest bevalt de BRC set uitermate goed en zijn de zomerwielen weer peg's geworden.
Er gaat nog steeds ongeveer elke 7 kilometer BP ultimate doorheen en de RRRR maakt nog steeds alles weer goed.
Bak ondertussen nog een keer gespoeld, ook nu weer een fijne verbetering.

Nu ff klaar maken voor APK en zomervakantie want als het goed gaat wordt het Oostenrijk.

henry classic v70

Citaat van: V70geRwin op 29-06-2020 15:27:01
Nu ff klaar maken voor APK en zomervakantie want als het goed gaat wordt het Oostenrijk.

...vandaar de oranje spiegelkapjes?
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

V70geRwin

Citaat van: henry classic v70 op 30-06-2020 13:56:05
...vandaar de oranje spiegelkapjes?

Alvast klaar voor het EK Henry  ;)

V70geRwin

#290
Verse APK er op, hoogte van de BRC set een beetje aangepast.
Nieuwe olie en filter, raam linksvoor ging scheef al een hele tijd, was een quick fix, het koperen boutje waarmee de hele schaar installatie gesteld kan worden zat los.
Bovenste motorsteun was paars en nu weer standaard, de paarse is te koop voor de liefhebbers.

Voor de vakantie alleen nog de remklauwen achter vervangen (had per ongeluk 2 linker klauwen besteld).
Gelukkig door de apk gekomen want LA zat de binnenste zuiger moer vast en de rubbers zijn rondom al gebarsten.

Dan nog even uitlijnen voor de vakantie.

Hij start de laatste tijd rommelig en kreeg een EMM-321 fout; las hier Antennering of nokkenassensor.
Nokken as sensor lag onderin een druppeltje maar zag er verder nog prima uit.
Dus antennering en maar gelijk elektrisch gedeelte van contactslot besteld.


V70geRwin


razorx


V70geRwin

Citaat van: razorx op 10-08-2020 19:06:37
Geniet ze!

Thx, hebben we enorm gedaan, zijn al weer terug  ;)
Gauw weer een keertje afspreken Yits!

V70geRwin

#294
De distributie was al een poosje aan de beurt, niet op KM, 110K, maar op leeftijd.
Was gedaan in juni 2012, wel met origineel spul, maar toch...
Ook de klepseals stonden hoog op het lijstje, het olieverbruik nam best toe en het walmen na een warme stop of na een poosje stationair was behoorlijk aanwezig.
Ik had ook een olie pomp revisie kitje geregeld en een nieuwe keerring voor de krukas en de kachelslangen had ik als enige nog niet vervangen van alle koelwaterslangen.

Adriaan en Cornelis waren zo aardig om de tools daarvoor uit te lenen waarvoor mijn hartelijke dank!

Het plan was eerst om de kop er af te halen, dan kan je gelijk de kleppen mooi even bekijken etc, maar na wat discussie hier terecht de vraag waarom zou je het loshalen als er geen aanleiding is.
Dus aangevangen om de seals te gaan doen met de kop er nog op:



Eerst begonnen met de inlaat kant maar het is zelfs met zijn 2en nog een toer om de veer netjes gecontroleerd in te drukken en dan de borging weer netjes er in te krijgen.
Ik liet de spanning iets te snel op komen, een borg maantje kwam iets klem te zitten, sprong er uit, en verdween door het inlaatspruitstuk naar beneden. Niet meer direct te vinden.
En dan kan je bij de inlaatkant er nog goed bij  :eusa_boohoo:
Daarom al vrij snel besloten om de kop er toch af te halen. Mijn vriend Marcel heeft een mooie tool die met een boog om de kop gaat en met schroefdraad de veer mooi kan klemmen.
Dan kan je exact de diepte bepalen, de maantjes er in leggen en met de schroef gedoseerd de veer weer laten op komen. Iets meer werk maar werkt wel veel fijner.







Kachelslangen kan je nu lekker bij, voor die DO88 slangen slijp je de oude er af.
Ze hadden alleen nog maar rode, wel toepasselijk voor de kachelslangen  8)









Oliepomp ook een nieuwe plunjer, veer en pakking terug gemonteerd.





Deze torx zag er al niet fris meer uit dus lekker laten zitten en alleen de rol op het armpje gewisseld.



De turbo er nog even af gehad, ik had al een nieuwe core liggen, maar die zag er nog zo goed uit en de speling was prima.
Lekker laten zitten en weer terug gemonteerd.



Ook nog de poelie gewisseld, het rubber was aardig ingescheurd en had al eerder gezien dat deze een beetje slingerde, was nog leverbaar vanuit het klassieker magazijn.
Kreeg een mooi glimmende zilveren (helaas geen foto) en dat mag ook wel  :eusa_whistle:

Het borg maantje lag netjes achter het potje van de carterventilatie, die nog even nagekeken maar was nog mooi open naar de carterpan.
Daar kan je dan ook allemaal fijn bij als de kop er af is  ;D

Ook gelijk een nieuwe gaskabel er in gezet, de mantel was vrijwel weg en verroest.
Hij bleef al een beetje hangen soms (opgelost door wat olie er op te spuiten) maar nu weer netjes.

En dan zit hij weer in elkaar, loopt weer erg mooi. Alles op tijd gezet op de originele merk tekens en uiteraard met nieuwe keerrringen.
Heb zelfs het idee dat hij iets zuiniger is geworden  :eusa_whistle:



Overigens ook dank aan Hooftman voor de snelle levering (en de nette korting) van de poelie en een origineel distributie kitje, het autodoc SKF kitje had net de verkeerde spanner en riem, het blijkt dat ik net een vroege V70 heb met nog de 850 spanner en riem. Daar krijg je dan ook de mooie Volvo distri sticker bij  :eusa_dance:

gero

 :eusa_clap: :eusa_clap:, wat een werk ! mooi fotoverslag.

Taranis

Wow. Respect dat je dit zo "even" doet :o

Dat mooie tooltje met die boog om de kop... is dat ergens verkrijgbaar of is dat self-made?

V70geRwin

#297
Citaat van: gero op 09-12-2020 12:34:15
:eusa_clap: :eusa_clap:, wat een werk ! mooi fotoverslag.

Thx, het is idd veel werk maar ook leuk en leerzaam om te doen.

Citaat van: Taranis op 09-12-2020 12:42:12
Wow. Respect dat je dit zo "even" doet :o

Dat mooie tooltje met die boog om de kop... is dat ergens verkrijgbaar of is dat self-made?

Niet "even" en deed het samen met een vriend die veel meer ervaring heeft, hij heeft o.a. gesleuteld in het race team van Alard Kalf.

Hij heeft ook die tool, die klem je om de kop heen, dat kan alleen als hij los is.
Het gaat om zoiets:

KLepveerspanner

De kop hadden we op de uiteinden op 2 blokjes en dan kan je met die boog de veer precies op de goede diepte indrukken, dan vallen de beide halve maantjes er precies in en blokkeren ook direct als je de veer weer omhoog laat komen, dat kan heel gedoseerd door het schroefdraad.

Dionvr


Jankooo