Wet van Murphy!!??

Gestart door baboon, 19-11-2013 09:09:04

Vorige topic - Volgende topic

baboon

Na wat problemen met mijn gasinstallatie te hebben gehad en een bezoekje bij Boertien te Emmen (geweldige service!!) bleek mijn radiateur wat KVS te verliezen (stoom pluimpje bij het lang stationair draaien tijdens de LPG inspectie) Dit goed in de gaten gehouden elke dag en bleek geen probleem te vormen. Maandag ochtend een paar kilometer voor aankomst bleek mijn verwarming koud te worden maar had nog de stoelverwarming gelukkig!! Motortemp. liep niet op en geen lampje brandend dat er KVS te kort zou zijn. Na controle bij het werk...geen KVS meer!! Bijgevuld en in de avond uren weer 100 km terug, verwarming is niet echt warm maar is te doen zo.. Ook vanochtend weer bijgevuld, rij onderhand meer op KVS dan gas!! Nu is mijn vraag: verdampt de vloeistof door de hitte, ik zie nl nergens een plas(je) liggen onder de auto. Waarom loopt de temp van de motor niet op en wanneer gaat het lampje branden dat er te weinig vloeistof op (in) zit? Ik begrijp dat er een nieuwe radiateur op moet maar heb hier nog wat vragen over (ruimte om te werken, welke radiateur en vooral... de prijs!) maar voor ik dit doe moet ik wel weten of er meer aan de hand is ...vandaar mijn vragen? :-[
Hoop dat iemand me kan helpen met dit

baboon

oeii, even wat fout gegaan...excuses!! wilde hem apoart plaatsen maar goed...

FGG

De sensor van het reservoir zou defect kunnen zijn wat het niet branden van het lampje zou kunnen verklaren.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

volvobug

En de thermostaat waarschijnlijk stuk, die blijft openstaan waardoor de verwarming (en motor) niet op temperatuur komen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

FGG

En een lekkage aan de bovenkant van het systeem waardoor het verdampt i.p.v. lekt.

volvobug

En de wet van murphy staat hier los van. Het gaat gewoon een keer stuk. En er zit genoeg in zo'n auto dat het tegelijk stuk kan gaan  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

baboon

Citaat van: volvobug op 19-11-2013 09:23:27
En de thermostaat waarschijnlijk stuk, die blijft openstaan waardoor de verwarming (en motor) niet op temperatuur komen.
[/quote

Temperatuur blijft mooi staan op bijna 3 uur...uitgaande van het feit dat het tussen twee en drie is

FGG

Citaat van: baboon op 19-11-2013 09:28:40
Citaat van: volvobug op 19-11-2013 09:23:27

Temperatuur blijft mooi staan op bijna 3 uur...uitgaande van het feit dat het tussen twee en drie is

Bij netjes op 3 uur wordt bedoeld netjes op 3 uur. Iets een schommeling kan al duiden op een defecte thermostaat. En met iets een schommeling bedoel ik niet tussen 2 en 4 maar tussen kwart voor 3 en kwart over 3.

baboon

Sorry..bedoelde ik ook...staat ook na mijn dagelijkse 200 km rit net boven 3 uur... geen schommelingen endergelijke! Maar goed, als toch de radiateur moet worden vervangen dan is de thermostaat sowieso aan de beurt.
enige tips voor het aanschaffen van een radiateur? Kom genoeg webwinkels tegen maar ga liever uit van de kennis (lees=ervaring) van jullie dan de prijs van een webwinkel

Ries van de Zilverschuit

Origineel Volvo is ook verkrijgbaar als Hella Behr, artikelnummer 8mk 376 726-711 . Heb hem indertijd bij Brezan gekocht voor 130 euro, ex btw.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

baboon

Dat is dan de volgende vraag: is die ook voor een automaat?..ook dat nog ja! En is zoiets makkelijk te doen? heb her en der al wat doorgenomen maar ik geloof niet dat ik iets met een automaat heb gelezen... wel de mededeling dat het met een automaat anders gaat.... slangen afklemmen enzo? Is dit zonder een brug te doen? Sorry, veel vragen maar dit wordt de eerste keer dat ik zoiets aanpak..... remschijven en dergelijke vervangen gaat nog maar dit is een ander kaliber!!

nieuwe_arjan

Citaat van: baboon op 19-11-2013 09:09:04
Na wat problemen met mijn gasinstallatie te hebben gehad en een bezoekje bij Boertien te Emmen (geweldige service!!) bleek mijn radiateur wat KVS te verliezen (stoom pluimpje bij het lang stationair draaien tijdens de LPG inspectie) Dit goed in de gaten gehouden elke dag en bleek geen probleem te vormen. . Ook vanochtend weer bijgevuld, rij onderhand meer op KVS dan gas!!
Ervaring: kleine gaatjes worden langzaam groter......
Als je weet dat hij lekt, gooi er dan gewoon water in. 'Mijn' radiator lekte op/aan de zijkant (aansluiting van plastic kap op alluminium). Eerst ongeveer 1L per 1000km naar 1L per 200km....  :eusa_whistle:

Ik heb er wel een liter of 10 ingegooid, radiator vervangen kwam slecht uit in de planning  :-[
Citaat van: baboon op 19-11-2013 09:09:04Nu is mijn vraag: verdampt de vloeistof door de hitte, ik zie nl nergens een plas(je) liggen onder de auto. Waarom loopt de temp van de motor niet op en wanneer gaat het lampje branden dat er te weinig vloeistof op (in) zit? Ik begrijp dat er een nieuwe radiateur op moet maar heb hier nog wat vragen over (ruimte om te werken, welke radiateur en vooral... de prijs!) maar voor ik dit doe moet ik wel weten of er meer aan de hand is ...vandaar mijn vragen? :-[
Hoop dat iemand me kan helpen met dit
Ja, de vloeistof verdampt door de hitte, bij mij nergens een druppel te vinden.
Nieuwe radiator V70,'97 2.0 (estate services, juni '13 €113,76 ex) erin en bijgevuld met water.
Nu nog een klein lekje, 1L per 4000km  (bovenste slang/tankje aansluiting).
Deze nog even dicht maken en er kan weer 'echte koelvloeistof' in  ;D

Al deze tijd de temp meter netjes 'op temperatuur'  :(, wel het koelvloeistofniveaulampje twee keer brandend gehad tijdens rijden, maar gaat ook weer uit tijdens rijden >:(

baboon

...en dat is voor de motor geen probleem? Is altijd goedkoper dan KVS natuurlijk en als het moet kan het zelfs tijdens een plaspauze!! :eusa_clap:
Hetzelfde geldt ook voor mijn planning... Dus nog even met een jerrycan water sjouwen dus...

knoertS70

Pas op. Het gaat vriezen hoor.
Weten wat je zegt is vaak verstandiger dan zeggen wat je weet.

baboon

Citaat van: knoertS70 op 19-11-2013 11:04:21
Pas op. Het gaat vriezen hoor.

Warm water dan maar he!!