blower werkt niet naar behoren??

Gestart door ruspek, 06-12-2013 09:30:27

Vorige topic - Volgende topic

ruspek

hallo beste volvisten,

Ik heb het idee dat mijn blower niet meer 100% werkt.

Op de hoogste stand op het raam geprojecteerd heb ik niet het idee dat hij erg hard blaast.
In mijn clio is het bijna alsof het dashboard eraf geblazen wordt zo hard dat het gaat, in de V70 voel ik de luchtstroom wel maar niet lekker hard.
Hoe zit dat bij jullie? Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Als ik hem op standje "gezicht" zet dan vvoel ik de luchtstroom wel duidelijk maar ook niet alsof ik uit de stoel geblazen wordt.
Ik heb de ventilator van bovenaf afgelopen herfst schoongemaakt via de paravan (zat geen noemenswaardige troep en/of blaadjes in)
Groet Ruben

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

Ewout Schalkwijk

Er zijn er nu een aantal waaronder ik die hun ventilator recent hebben vervangen omdat het debiet van het apparaat behoorlijk was afgenomen. Niet vreemd natuurlijk gezien de leeftijd van de auto. Het is geen goedkoop onderdeel (300+) euro, maar het kan de moeite lonen om hem te vervangen. Vervangen voor een gebruikt exemplaar kan natuurlijk ook. Als je geluk hebt draait die weer een paar jaar.

Ook kun je eerst kijken of je (kool)luchtfilter niet helemaal dicht zit.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Wimpelman

Een imitatie blower kost 100 piek en werkt voortreffelijk (www.vomd.nl) . Het vervangen kost een half uurtje, inclusief koffiepauze.

En dan gaat er een wereld open. Niet alleen maximale capaciteit, ook minimale herrie.

Ik zeg: doen

hartelijke groet,

Wim

UserID6342

Zou er in ieder geval gen nieuwe Scanpech blower inzetten want dat gaat 'm echt niet worden en vaak net na een jaar weer defect.....  Dan beter een goed gebruikte erin.

fpede

Citaat van: Dirk342 op 06-12-2013 09:58:09
Zou er in ieder geval gen nieuwe Scanpech blower inzetten want dat gaat 'm echt niet worden en vaak net na een jaar weer defect.....  Dan beter een goed gebruikte erin.

+ veel, die van mij hield het nog geen half jaar vol,...  :eusa_wall:

Dan nog beter een goeie 2e hands blower zoeken,  ;)

Marc O.

Tja, die 'goed gebruikte' van mij begon na een klein jaartje alweer kuren te vertonen. Mits je nog effe met je auto wilt blijven rijden zou ik er dus gewoon een nieuwe in zetten. Ik weet dat je voor de nieuwprijs van zo'n ding misschien wel 10 gebruikte exemplaren kunt kopen, maar je bent dan wel van het geklooi af. Dat was voor mij de reden om een nieuwe te kopen.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ewout Schalkwijk

Een goed gebruikte is natuurlijk ook vaak al 14 jaar oud.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

StefanCJ

Precies. Als je dan een nieuwe koopt, koop dan een goede bij de dealer maar niet zo'n imi ding. Gaan vaak niet zo lang mee en gaan ook vaak fluiten en herrie maken. Als je een goed hebt, haal dan NIET die metalen lipjes eruit die eraan zitten, de blower is namelijk gebalanceerd met die dingen.  ;)

Ries van de Zilverschuit

Je kunt ook een HellaBehr bestellen bij de automaterialen, scheelt weer iets en is dezelfde.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

ruspek

dan gaan jullie er dus allemaal ervan uit dat het de blowermotor is.
Is dat te testen? of gaan die dingen na verloop van tijd het gewoon minder doen?
Lijkt me dat het toerental minder wordt? Komt dat door inslijten van de koolborstels?
Zijn ze dan niet te reviseren?
Groet Ruben

thuur

Citaat van: ruspek op 06-12-2013 12:35:31
dan gaan jullie er dus allemaal ervan uit dat het de blowermotor is.
Is dat te testen? of gaan die dingen na verloop van tijd het gewoon minder doen?
Lijkt me dat het toerental minder wordt? Komt dat door inslijten verslijten van de koolborstels?
Zijn ze dan niet te reviseren?

Gr :D

ruspek

Groet Ruben

hendrik75

Is de imi blower die Wimpelman aanprijst dezelfde als die waar Dirk juist voor waarschuwt?

Wimpelman

Ja, eigenlijk wel.

Ik heb die twijfel ook uitgesproken bij mijn onderdelenleverancier. Een echte volvokenner, tegen het fanatische aan. Hij heeft er in zijn carrière welgeteld 1 teruggekregen. Is er dus over te spreken. De mijne is nu ca half jaar volop in gebruik, tot dusver geen problemen.

ruspek

heel misschien een onderdeelnr. ervan?
VOMD is gestopt als webshop. Aangezien Carlo niet om de hoek zit........
Groet Ruben