Opeens oplopend toerental / zelf gas geven! (opgelost!)

Gestart door deaaron, 07-12-2013 10:31:13

Vorige topic - Volgende topic

deaaron

Ik heb beide. Ik dacht de raad van het forum op te volgen. Als ik de boel los heb, kan ik net zo goed de thermostaat en de sensor vervangen.

jrkalf

shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

deaaron

Iemand een idee waar ik een goede torkbit haal en vooral welke maat? De standaardvolvo maat 30 lijkt net iets te klein...

pwberg

Citaat van: deaaron op 10-12-2013 22:22:34
Iemand een idee waar ik een goede torkbit haal en vooral welke maat? De standaardvolvo maat 30 lijkt net iets te klein...

Torx40

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,33362.0.html

Geen technische groothandel in de buurt? Anders online bestellen.......
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

deaaron

Vandaar! Morgwn even langs de speciaalzaak fietsen! Bedankt voor de link.

deaaron

updeet! Vandaag wat later thuis van het werk dan verwacht en sinds het zo vroeg donker is niet veel kunnen doen. Maar wel iets! ik plaats er direct maar foto's bij, zodat de volgende lezer met dit probleem er ook wat aan heeft.

ben begonnen met het weg laten lopen van de koelvloeistof vanuit de radiateur, om geknoei te voorkomen. Het dopje/kraantje zat helemaal niet vast. Wel vast, maar hoefde geen enkele kracht te zetten om 'm lost te draaien. Hoort dit zo?

Vloeistof weg laten lopen lijkt uren te duren, als je de dop niet van je reservoir haalt. Een goede tip die ik in een youtube video zag.

hier gaat het allemaal om (Wel een krappe ruimte om te werken hoor!):

Dit kleine slangetje heb ik maar even los gehaald. Maakt het werken een stuk makkelijker.

Ook de benzinetoevoer heb ik maar losgehaald. Dit was bij mij niet erg lastig. Een ANWB-man heeft dit ooit zo met tiewraps
opgelost toen de toevoer opeens los raakte tijdens het rijden. Het hele kliksysteem was verdwenen.

Even een doekje eronder, want er komt sowieso wat benzine uit lopen. (dat kan je mooi gebruiken om rommel ergens
af te poetsen)

Torx40, bedankt pwberg. Ze gingen wonderbaarlijk genoeg erg makkelijk los. De behuizing loshalen was een makkelijk karweitje.

Aangezien er tevens een nieuwe sensor inkomt, heb ik voor het gemak de draden van de oude eerst afgeknipt. Dit maakt het
eruit draaien een stuk makkelijk. De oude sensor heb ik toch niet meer nodig. De bout van de sensor is trouwens (steeksleutel-) maat 19.

De oude en de nieuwe sensor. Wat een verschil. De oude heeft ook een vieze 'drablaag' er op zitten.

De sensor erin gedraaid. Voorzichtig, want nu zit er wel draad aan! En toen was het te donker om verder te gaan.
Behuizing op elkaar, klem gezet met een doek. Morgen weer verder. Dan volgen meer foto's!

Hieronder foto's van de oude thermometer. Hij lijkt er nog prima uit te zien. Misschien is hij helemaal niet stuk? Geeft niet, vervangen kan geen kwaad en hij kost nog geen 20 euro.

MVeldhuis

Goed bezig!

Als je auto vlot warm wordt en niet aan de kook komt is die thermostaat ook helemaal niet stuk, maar vervangen kan geen kwaad want oud is ie vast al wel. Op het oog kun je er trouwens niks aan zien, controleren doe je in een bak met kokend water en dan kijk je of het waselementje uitzet.

Die temp. sensor is een ander verhaal, ziet er oud en vies bah uit, hoeft niks te zeggen maar kan maarzo je probleeem zijn.

deaaron

nou helemaal klaar!

uiteindelijk heb ik vervangen:
de thermostaat
de temperatuursensor
de bougiekabels
een luchtslang op de stationairregelaar
de stationairregelaar zelf

na het starten liep hij heel goed. Alleen als ik de automaat in de R of D had gezet, zakte het toerental naar
500 toeren en begon het stuur te trillen. Het lijkt me dat dit niet zo hoort. Ik heb de OBD gereset, zeg ik dat zo goed?
Gereset zoals op het forum beschreven. Daarna weer gestart. Zonder gas bij bleef de auto met geen mogelijkheid lopen. Elke keer als ik het gas los liet, sloeg de motor uit.
Ik heb mijn oude stationairregelaar er weer in gebouwd en nu is het goed. De oude was dus helemaal niet stuk.
Maar goed, alles loopt weer, en beter dan eerder!

heb nog wel een vraag. De bougiekabels heb ik besteld bij Estate Services, maar de dopjes lijken
korter dan de kabels die er op zaten, zie foto:

Kan het kwaad?

Iets heel anders:
ik heb mijn interieurfilter vervangen, omdat mijn kachelmotor maar slecht draaide. Vervangen van de kachelmotor mocht niet baten, dus verder op het forum gezocht. Ik kan nu uit ervaring zeggen dat een smerig interieurfilter echt een euvel kan zijn:

jrkalf

Heel fijn om te horen dat het nu wel goed draait. Mogelijk toch de thermostaat cq temperatuursensor.
Veel plezier met de weer fijn rijdende auto.
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

UserID6342

Je hebt de kabeltjes er niet goed op zitten, de kabel waarvan je denkt dat deze te kort is, loopt midden over de verdelerkap naar boven toe en dan is tie lang zat ;D.

Mooi dat het is opgelost !

volvobug

Citaat van: Dirk342 op 13-12-2013 13:17:49
Je hebt de kabeltjes er niet goed op zitten, de kabel waarvan je denkt dat deze te kort is, loopt midden over de verdelerkap naar boven toe en dan is tie lang zat ;D.

Mooi dat het is opgelost !

Ik denk dat hij het dopje zelf bedoeld. Dat er nog een stukje bruin van de verdeelkap zichtbaar is, zeg maar.
Maar dat hoort zo. Wellicht dat het bij niet originele kabels langer is geweest waardoor het dopje wat verder over de verdeelkap viel. Als je maar zeker bent dat je ze volledig op de verdeler hebt gedrukt.
En idd fijn dat het opgelost is, brengt toch altijd weer het vertrouwen terug in je auto. Al was het maar voor even  :azn:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

UserID6342

Ik bedoel dat de bougiekabel LO in beeld verkeerd om zit, hij loopt links langs de verdeler en hij moet rechts over de andere kabels lopen... Maar ach, who cares ;D

deaaron

ik bedoelde inderdaad wat volvobug zei. Het zit inderdaad ook niet helemaal zoals het zou moeten zitten, maar het werkt prima op het moment.

Aangezien ik geen (verwarmde) garage heb, laat ik het eerst zo. Als het weer een beetje warmer wordt, ga ik de boel eens netjes schoonmaken en precies goed aanleggen, zodat ook de originele kap weer over de bougies valt etc.

hij rijdt in ieder geval weer heerlijk, beter als voorheen. Net een nieuwe APK erop dus ik ben er weer helemaal blij mee :)

iedereen bedankt voor alle hulp en suggesties.