De herfst is begonnen, van groen naar saffron... :)

Gestart door MarkJJR, 15-12-2013 21:14:40

Vorige topic - Volgende topic

MarkJJR

Sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een 855.
Zo groeien onze auto's mee met ons gezin, we begonnen met een 440.
Opzich een prima auto om mee te beginnen, maar na de komst van de eerste toch wat krap, zeker met vakantie's. Evengoed hoefden we niet per se groter, totdat ik m tot een banaan reed tegen een paal aan.

Dus kwam er een V40, prima bak (overigens nu nog te koop), waarmee we ook de komst van nummer 2 gelijk op konden vangen. Heeft ons half Europa door gebracht en was relatief goedkoop in t onderhoud. Wel frustrerend dat er zo weinig goed zelf te doen was. Door al t plastic moest er altijd ultra voorzichtig gehandeld worden. (Wellicht zijn er velen dit met me oneens, maar ik had er 'last' van.

Maar toen kwam er een derde bij, dus ik riep al snel: dat past niet. Mijn vrouw nog hard ontkennen, dat het wel zou passen met 3 kinderzitjes naast elkaar. Of met n verhoger. Maar na een paar verwoede tests bleek toch echt dat ik geen ongelijk had. Dus gingen we op zoek naar wat groters. En hoewel de V70 heel even een optie was, gingen we al vrij snel voor de 855. Al is het maar omdat die sinds de overwinning in het BTCC bij mij op het verlanglijstje staat.

Daarnaast rijdt een goede vriend van me al jaren in een 855 T-5R en helpt het ook niet als Martijn_B zijn 854 T-5R steeds 2 deuren verder voor de deur staat.  ;D

Omdat ook mijn 855 wel wat aandacht verdient leek het me leuk dat hier zo nu en dan te posten. Daarnaast kan ik dan Martijn hier en daar wat digitale credits toeschuiven voor de hulp en adviezen.
Toch is het (nog) wel het idee om mijn bak redelijk standaard te houden, dus geen 450 pk voor mij, ook al heeft mijn bakkie z'n eerste onderhoudsbeurt in Monza gehad...

MarkJJR

Vandaag ook het eerste onderhoud verricht, dat wil zeggen...ik mocht vooral toekijken :)
De bougies zijn goed, alsmede de kabels. Wel al een vacuümslangetje vervangen, een rubber ring en flink met de Dasty het blok ontvet.

Maar de klap op de vuurpijl was toch het 'even kijken' welk effect het poetsen zou hebben op de lak.
Martijn heeft zich even uitgeleefd met z'n poetsmachine en... Ik zou zeggen oordeel zelf over het verschil:

Links is schoon en onbehandeld, rechts is na relatief kort maar grondig poetswerk.

hertogjan6

~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

The Volvoboy

Welkom hier! :D Wij zijn natuurlijk ontzettend nieuwsgierig naar meer foto's :angel: ;D

Wat een wereld van verschil zeg, die motorkap! Als het om poetsen gaat heb je aan Martijn een hele goeie 8)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Lammert

Damn, waar staat die poetsmachine?? Mooie wagen en mooi resultaat :)
Mijn '94 855 T-5 komt ook uit Monza, van Fratelli Mombelli en daar tot de import in 2002 in onderhoud geweest.

MarkJJR

Ja, mijne ook in 2002 verhuisd!
Die van mij heeft verschillende onderhoudsadressen gehad in Italië, ondermeer in Milaan.

MarkJJR

Dacht ik voor een leuke prijs via de sloop een hoedenplank met bagagerolhoes op de kop had getikt... Helaas
Krijg ik een blauwe (aanvraag was zwart, offerte was zwart) rolhoes (zonder hoedenplank) opgestuurd. Ik toch maar ff kijken of dat dan wel zou kunnen passen, maar nee. Ik vermoed dat ze me een rolhoes voor n 740 of 940 ofzo toegestuurd hebben. Mijn 855 is in elk geval te smal voor deze rolhoes. Wel balen, zijn superdrukke tijden nu en om dan weer te moeten gaan bellen dat het niet klopt en ze met foto's moet overtuigen dat het echt niet klopt, ronduit irritant.

Daarnaast schiet de verkoop van de V40 ook echt niet op. Wel biedingen maar geen reactie, precies de reden waarom ik steeds mee weg blijf van Marktplaats. Iemand nog tips waar ik beter terecht kan, of leuke opkopers? Ik neem inmiddels ook genoegen met een stuk minder.

Wel wat andere (forum)adviezen opgevolgd, oftewel Dasty gehaald bij de wibra, supercheap en superontvettend. Alleen nog geen tijd om de rest van de motor onder handen te nemen. En bij de action de bumperspray gehaald, ook z'n €1,69 ruim waard, geeft zelf de eerste rond al een behoorlijk resultaat, wel duidelijk dat de bredere oppervlakken meer behandelingen nodig hebben, maar het spul voedt de bumper wel goed, en bovenal: het glimt niet.

hertogjan6

rolhoes + hoedeplank kan wel kloppen! maar dat is een oudere versie dan zou je er andere panelen voor op de kop moeten tikken ;) originele rolhoes is gewoon zonder hoedeplank die zeker weten gaat passen zonder enige aanpassingen ;)

MarkJJR

Citaat van: hertogjan6 op 19-12-2013 23:01:06
rolhoes + hoedeplank kan wel kloppen! maar dat is een oudere versie dan zou je er andere panelen voor op de kop moeten tikken ;) originele rolhoes is gewoon zonder hoedeplank die zeker weten gaat passen zonder enige aanpassingen ;)

De panelen waar de hoedenplank in past zitten er al in, en ik kan de geleverde rolhoes er wel in persen, maar dat kost me dan op zeker een ruit. :)
Los daarvan ga ik echt never niet een blauwe rolhoes in mijn zwarte interieur hangen.
Estateservices heeft de juiste nog wel nieuw... Maar nieuw is ook weer zo duur... Iemand nog tips? Waar kan ik het beste zoeken? Zal hier ook wel in het juiste draadje een berichtje plakken.

Verder krijg ik zo eindelijk een kijker voor de V40!!!

hertogjan6

Het om deze type toch?

http://www.estateservices.nl/accessoires/bagagerolhoezen/bagage-rolhoes-855-v70-zwart-volvo.html

Als het om de andere gaat heb je 2 gaten aan beide kanten in het paneel zitten ;)

Met hoedeplank kosten je via marktplaats de kop niet volgenmij t/m 50 a 60,- die zonder hoedeplank zijn vele malen duurder ;) (meer interesse naar ofzo ???)

hertogjan6

MarkJJR

Thanks hertogjan6!!! Net gebeld en de deal gesloten. Inderdaad goedkoper dan die verkeerd geleverde. Dus dat is een winst-deal want van die krijg ik m'n centen netjes terug.

Tevens vanavond de deal gesloten aangaande de V40 dus die is morgen ook weg!

hertogjan6

Citaat van: MarkJJR op 20-12-2013 22:03:11
Thanks hertogjan6!!! Net gebeld en de deal gesloten. Inderdaad goedkoper dan die verkeerd geleverde. Dus dat is een winst-deal want van die krijg ik m'n centen netjes terug.

Tevens vanavond de deal gesloten aangaande de V40 dus die is morgen ook weg!
:eusa_clap: gefeliciteerd! kan je weer investeren in de R  ::)  ;D

MarkJJR

Zo, Kerst, dus ff nix, rust enzo.... Alhoewel met 3 kids is rust altijd relatief.
Was wat op m'n werk vergeten, dus dacht ff lekker te cruisen; 2 oudste kids mee, ook ff laten voelen wat n turbo kan. Tot dan toe identificeerden ze turbo met een slak  ;D

Maar de Kerstdagen zijn toch echte zondagen op de weg hoor, wat een drama!
Gelukkig wel vooraan de rij de A4 op, opdringerige Passat cc achter me, dus ik dacht 'die kan me wat'.
Voetje naar de grond geduwd, met als tot resultaat tot mijn verbazing veel horten en stoten...ik reed wel iets bij 'm weg, maar wtf!!!  :eusa_wall:

En dan ook nog, bij rustig remmen een behoorlijk gepiep, terwijl de blokken toch nog prima leken. Wellicht iets over het hoofd gezien. Rechtsachter was de schijf ook bloedjeheet, terwijl ik toch echt niet veel en/of hard geremd had. Dus die afspraak voor m'n remmen moet maar wat sneller gemaakt worden.

En terugweg mocht vervolgens wat rustiger gereden worden, zoonlief gaf aan toch wel een wat rommelige buik te hebben gekregen van papa's nieuwe rijstijl...

Gelukkig morgen nog een dagje 'rust', en dan vrijdag maar wat lijntjes uitwerpen om e.e.a. aan te pakken.
Fijne Kerst allemaal !

MarkJJR

Aangezien het mega druk is op het werk heeft de roffel op zijn beurt moeten wachten. Maar aanstaand weekend is het toch gelukt om wat tijd vrij te maken voor wat (noodzakelijke) reparaties.
De remklauwen en blokken voor achter, beide kanten, zijn binnen en vanmorgen even wat kleingrut bij de dealer opgehaald.

Dus de olieretour kan ook voorzien worden van nieuwe pakking & o-ring en ook ik ga voor de extra afdichting in de rechter wielkast. Het was toch een rare gewaarwording, klein plasje en de hele kerstboom inde auto ging branden en t stuur ging opeens nogal zwaar. Dat laatste zeker omdat ik hooguit 30 kmh reed en remmende... Maar wat zoekwerk op het forum leerde mij dat dat bijna standaard is en de oplossing kost maar €10,25 ex (artikelnummer : 9154415).

Verder zaterdag nog wat zaken goed bekijken, met een flinke dosis hulp, want het is nu nog een gok dat de olieretour 'het lek' is. En daarnaast is het verbruik van de auto ook erg hoog te noemen. Hij staat nu op 14,4 L per 100 km. En daar ga ik logischerwijs niet mee akkoord, veel erger nog mijn huisbaas gaat daar nog minder mee akkoord.  ::)