Plotseling hortende inhoudende motor? Wat is de oorzaak?

Gestart door marcus77, 17-12-2013 17:55:57

Vorige topic - Volgende topic

Boeijke

Ja, dat kan. En dan kan de auto echt beroerd lopen spreek ik uit ervaring.

marcus77

Serieus, zou dat dan ook een 1-2-1 code op kunnen leveren? Om vervolgens de ecu heel rare berekeningen te laten doen en zou dat ook het soms onregelmatige toerental kunnen verklaren.

Namelijk toen het lampje van motormanagement aanging, ging het stationaire toerental van 900 naar boven de 1000.

Inmiddels houd ik overal rekening mee, ik vertrouw de diagnose namelijk niet.

volvobug

Citaat van: marcus77 op 19-12-2013 19:26:08
Wat mij trouwens nu wel te binnen schiet is het enigszins gekke geluid wat meestal tijdens de winter goed hoorbaar is. Het is een soort hoog fluitend/aanzuigend (meestal 2 keer kort achter elkaar en dan even niets en dan weer) geluid, het is kort en herhaalt zich achter elkaar met een soort van intervals en ook nog een ander soort van klikgeluid, lijkt net alsof er een relais of iets dergelijks klikt.

Ik weet eerlijk gezegd niet goed wat dit is maar dat speelt al vanaf het begin en ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft.

Misschien hebben jullie enig idee?

Citaat van: marcus77 op 19-12-2013 20:44:06
ja klopt.

Dat is dus de airco die ik hoor?
In geval van ECC schakelt deze, indien je het aircocircuit ook aan hebt staan, de compressor automatisch in en uit, naargelang de koudebehoefte. Dat kun je onder de motorkap horen tikken (magneetkoppeling) en binnen in dashboard passagierszijde.

Ook als de airco uit staat, maar de voorruitontwaseming aan (en dat doe je 's winters wat vaker) schakelt de ECC altijd de airco bij om de lucht te drogen.

Het zou een verklaring kunnen zijn voor wat je hoort.

Daar komt bij dat als de aircocompressor ingeschakeld wordt, deze een aantal pk's vraagt en het motormanagement het stationair toerental op peil houdt door "ietwat gas te geven" zeg maar. Hoe dat onder last is weet ik eigenlijk niet.

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

marcus77

Klopt, ik hoor het in het dashboardkastje. De geluiden die ik hoor hebben waarschijnlijk met airco te maken.

Hopelijk kan ik morgen het zaakje gaan oplossen en gaan ze mijn verhaal over een mogelijk vacuumlek wat meer serieus nemen.

Mochten er nog mogelijk andere verklaringen zijn die voor mogelijke antwoorden kunnen zorgen dan hoor ik het het graag van jullie.

Sbv

marcus77

Het is afwachten, misschien hebben ze het bij het goede eind, er komt nu een andere ecu in. Mocht dat geen soelaas bieden dan ben ik er weg.

Helaas moest ik noodgedwongen naar deze garage, kon niet meer verder rijden met dit probleem en heb de dichtsbijzijnde garage met enige kennis genomen.

De garage zegt dat de auto 600 kuub aan lucht aantrekt, deze waardes zijn enorm hoog en ze zeggen dat als er een vacuumlek zou zijn deze waardes nooit zo hoog zouden kunnen liggen en vervolgens ook nog dat ze stabiel blijven.

Jack v

600 kuub per........
omwenteling ??
per uur ??
per dag ??
per week ??

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Sbv

snapt de garage wel wat ze doen dan ? of poogt men een fijne kerst te hebben op kosten van een klant

marcus77

We gaan het zien, de ecu is niet duur. Afwachten met dat soort dingen. Wat niet gaat werken wordt ook vanzelfsprekend niet betaald.

Gelukkig ben ik er geen klant, dit is eens aber nie wieder mein Freund.

marcus77

Vandaag is gebleken dat een andere ECU niet de oplossing is geweest. De auto blijft dezelfde foutcode geven namelijk 1-2-1. Nog steeds meet de LMM die ook niet de boosdoener bleek dezelfde waardes, namelijk 650 kuub lucht per minuut waardoor de motor afslaat en nog steeds is het een probleem dat zich niet voortdurend voordoet. De garage staat open voor input van technische mensen op het forum.

Alle informatie is welkom! Alvast bedankt.

Martijn84

Ontsteking nagekeken?
Misschien over het hoofd gezien of onderschat.
Bougies controleren op aanslag (soms slechte verbranding).
Ik zou de vacuümslangen allemaal eens nakijken/vervangen (setje kost maar 20 euri).

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

marcus77

Wat zou de ontsteking mogelijkerwijs kunnen veroorzaken dan? De garage zegt dat ze de slangen hebben nagekeken maar ik ga het ze allemaal vertellen. Ze zeggen als er een vacuumlekkage zou zijn dan zou de LMM niet deze waardes meten.

Martijn84

Als je het hebt over het slecht lopen van een motor soms, kan het zijn dat je bijvoorbeeld in je verdeelkap olie hebt zitten van de keerring of iets.
Maar dit kun je pas uitsluiten als je weet dat het goed is.
Probeer alleen maar tips te geven waar je misschien aan hebt, en je weet pas zeker dat iets het niet is als je het hebt gecontroleerd.
Daarbij is dit iets wat je op een half uurtje zelf gedaan hebt.

prefect

Laat de garage toch (nog) maar eens goed naar de LMM kijken. Het zal niet voor het eerst zijn dat een tweede exemplaar ook defect blijkt te zijn (ook al is íe nieuw..)

Als de motor stationair loopt en de LMM geeft toch aan dat er zeer grote hoeveelheden lucht worden aangezogen, dan klopt er iets niet.
Wanneer er ergens een lek zit, dan zou de LMM juist moeten aangeven dat er MINDER lucht wordt aangezogen dan in werkelijkheid gebeurd (er word dan (via het lek) namelijk lucht aangezogen die niet langs de LMM gaat).

Kijk maar eens naar dit topic:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,57320.msg1216531.html#msg1216531

Daarin staat precies beschreven hoe je de LMM kunt doormeten mbv een regelbare voeding en een spanningsmeter.