Plotseling hortende inhoudende motor? Wat is de oorzaak?

Gestart door marcus77, 17-12-2013 17:55:57

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

met deze manier van posten heb ik er niet zoveel zin in om er nog energie in te steken.

marcus77

Volvo850Luxury

Hij bedoeld dat het wat netter is als je je post gewoon bewerkt i.p.v de hele tijd losse berichten plaatsen.
Daarmee kick je het topic elke keer omhoog en dat is niet de bedoeling.

Boeijke

Beste.

Post de uitgelezen foutcodes nu eerst eens hier. Die garage van je doet maar wat volgens mij.

En luister naar mensen als DccL/Dirk/Ludo. Die hebben echt zo'n beetje elk 850 probleem voorbij zien komen.
Dus foutcodés posten en zoek zelf vast naar een eventueel vacuüm lek.

henry classic v70

Citaat van: Boeijke op 18-12-2013 06:47:56
Beste.

Post de uitgelezen foutcodes nu eerst eens hier. Die garage van je doet maar wat volgens mij.

En luister naar mensen als DccL/Dirk/Ludo. Die hebben echt zo'n beetje elk 850 probleem voorbij zien komen.
Dus foutcodés posten en zoek zelf vast naar een eventueel vacuüm lek.

...en komplete voertuigen/motoren uit- en in elkaar geschroefd.
Kan geen enkele garage/monteur bij in de schaduw staan!
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

marcus77

De uitgelezen foutcode is 1-2-1 en deze heeft te maken met de LMM. Er zijn meerdere oorzaken mogelijk waarom de LMM foute info doorgeeft. De volvogarage heeft toen een andere LMM getest zonder resultaat. Vervolgens hebben ze alternatieve bekabeling aangelegd om de kabels uit te sluiten en deze bleken het niet te zijn. Het probleem zit hem volgens hun in de ecu omdat het aanzuigen van lucht soms in zeer grote hoeveelheden gebeurt wijst dit erop dat het een signaal is dat verstuurd wordt vanuit de ecu.

DEze ecu willen ze laten maken of er komt een andere in.

Dit is wat ik weet van de garage.

Misschien hebben jullie nog andere suggesties.

volvobug

Vaag verhaal. De essentie van een verbrandingsmotor is het aanzuigen van lucht. Zodra je de startmotor activeert begint dat. En hoe meer toeren, hoe groter de hoeveelheden lucht. Zo maar wat bekabeling gaan leggen of roepen dat de ecu vervangen moet worden getuigt van weinig diagnostische kwaliteiten van de garage.

ECU's gaan volgens mij zelden stuk (het kan natuurlijk wel). LMM's wel maar die hebben ze al uitgesloten door een andere te gebruiken , was dit overigens een nieuwe?
Verdere suggesties zijn al in de reacties gegeven, doe er iets mee of laat er iets mee doen bij een andere garage.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Boeijke

Ludo

Citaat van: marcus77 op 18-12-2013 12:18:18
De uitgelezen foutcode is 1-2-1 en deze heeft te maken met de LMM. Er zijn meerdere oorzaken mogelijk waarom de LMM foute info doorgeeft. De volvogarage heeft toen een andere LMM getest zonder resultaat.
Het probleem zit hem volgens hun in de ecu omdat het aanzuigen van lucht soms in zeer grote hoeveelheden gebeurt wijst dit erop dat het een signaal is dat verstuurd wordt vanuit de ecu.

DEze ecu willen ze laten maken of er komt een andere in.

De luchtmassameter is een boodschapper.
Indien die een verkeerde waarde meet (door bv een simpel vacuumlekkage), word er ook verkeerde waarde doorgegeven naar de ecu, die vervolgens op de gemeten waarde ingrijpt.

Een andere ecu zal hier dus geen zoden aan de dijk zetten.
Beter zoeken waar die (verkeerd gemeten) lucht vandaan komt.
Je garagist gaat blijkbaar nogal graag met kabels in de weer, de kabel van de LMM is ook gecontroleerd op breuken/slecht contact?.

marcus77

Ze hebben er een nieuwe LMM ingedaan.

Men heeft de bekabeling die mogelijkerwijs de boosdoener zou kunnen zijn vervangen door noodbekabeling en toen deed het euvel zich alsnog voor.

Verder werd er als antwoord op mijn vraag van een eventueel vacuumlek gezegd dat dit niet aan de hand was. De auto trok bij het inhouden/horten van de motor dermate veel lucht aan dat het bijna niet te meten was, ook bij stationair draaien.

Ik zal nogmaals vragen waarom de garage een eventueel vacuumlek uitsluit.

marcus77

Wat mij trouwens nu wel te binnen schiet is het enigszins gekke geluid wat meestal tijdens de winter goed hoorbaar is. Het is een soort hoog fluitend/aanzuigend (meestal 2 keer kort achter elkaar en dan even niets en dan weer) geluid, het is kort en herhaalt zich achter elkaar met een soort van intervals en ook nog een ander soort van klikgeluid, lijkt net alsof er een relais of iets dergelijks klikt.

Ik weet eerlijk gezegd niet goed wat dit is maar dat speelt al vanaf het begin en ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft.

Misschien hebben jullie enig idee?

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

marcus77

ja klopt.

Dat is dus de airco die ik hoor?

Jack v

Is de aanzuigbuis ( de geribbelde) niet gescheurd?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

marcus77

Ik zou het je niet kunnen vertellen. Zou dat een vacuumlek kunnen veroorzaken dan? Dat zouden ze dan moeten kunnen constateren als dat het geval zou zijn geweest! Ik zal ook dit voorleggen aan de garage.