MM en inhouden bij koude motor

Gestart door Red Devil, 29-12-2013 17:39:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

hathü


Red Devil

Ziet er niet al te ingewikkeld uit zo een pakking vervangen.  Pomp is 70k geleden afgesteld door Terlouw.  Aan de andere kant...... is het wel een zeer essentieel onderdeel.

Red Devil

Afspraak gemaakt. Vrijdag 08.00 uur bij Terlouw. Kwam vaker voor zeiden ze. Toch maar geen risico genomen en dus niet zelf gaan prullen.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Red Devil op 02-01-2014 19:20:23
Afspraak gemaakt. Vrijdag 08.00 uur bij Terlouw. Kwam vaker voor zeiden ze. Toch maar geen risico genomen en dus niet zelf gaan prullen.

Verstandig. Sommige dingen moet je gewoon aan een specialist over laten. Als je iets verkeerd doet en je moet de auto daarna laten afslepen heb je spijt als haren op je hoofd.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Red Devil

Vandaag dus bij Terlouw geweest. Pakkingen inspuitpomp waren dus op. Deze zijn vervangen.  Echter het MM-LAMPJE was niet het gevolg van de lekkende pomp maar van de EGR.

Nu is mijn vraag dus.. kan een defecte of vervuilde EGR er voor zorgen dat de auto bij koude motor inhoudt. Zodra de motor ook maar even op temperatuur komt, is het inhouden voorbij.

Ted

Ewout Schalkwijk

Dat durf ik niet te bevestigen, maar het kan zijn dat de klep blijft hangen en daardoor teveel uitlaatgassen terugvoert naar je inlaat.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

KIM

Ligt er een beetje aan.
Bij sommige merken wordt de EGR open gezet bij koude motor om zo de opwarming van de motor te versnellen. Of dit bij de Volvo zo is weet ik niet.
Bij merken waar het niet gebeurt wordt de EGR pas aangesproken bij bedrijfswarme motor en in deellast.

Red Devil

Die egr intrigeert en irriteert mij.

Als ik nu de buis onder de egr afzaag en daar een filter op plaats (bijv. een intluchtigsfiltertje), dan krijg ik schone lucht binnen als de egr open gaat.  Oftewel betere loop en geen vervuiling.

Ik ga er vanuit dat de  luchtstroom wordt gemeten en niet of het schone lucht is of gerecirculeerde uitlaatgassen.

Ted

Sbv

en een mooie foutmelding op de auto ?
Software matig dicht laten zetten, dan ben je er ook vanaf

Ewout Schalkwijk

Omdat je een 2.5D hebt moet je hem laten wegprogrammeren in de software. Kun je eventueel gelijk tunen. Zomaar een filtertje plaatsen wordt hem niet. Daarbij hebben we het over zeer hete uitlaatgassen.

Afdoppen aan beide zijden is de beste oplossing. Bij een TDI kan dat zonder SW aanpassing, bij 2.5D niet.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Red Devil

#25
Maar waarom een foutmelding, de luchtstromenblijven dan toch gelijk?
Hete uitlastgassen heb je niet omdat de uitlaatzijde wirdt afgesloten. Het filter komt op de inlaat kant en de aansturing van de egr blijft via het vacuüm torentje.  Je zuigt dus gassen uit de motorruimte aan.

overigens heb ik hem op mijn vorige (V70) wel laten uitprogrameren. (1 wordt 0)

KIM

Nee. Lucht die via de EGR komt, wordt niet gemeten door de LMM.
Sluit je de EGR af, dan verwacht de ECU bij aansturen van de EGR dat de luchthoeveelheid gaat afnemen en dat gebeurt niet, dus foutcode.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Red Devil op 03-01-2014 23:16:04
Maar waarom een foutmelding, de luchtstromenblijven dan toch gelijk?

overigens heb ik hem op mijn vorige (V70) wel laten uitprogrameren. (1 wordt 0)

Omdat de fabrikant een aantal stappen heeft genomen om een goedgekeurd uitlaatgas systeem te krijgen. Een van de eisen daarbij is dat je niet zomaar een EGR kunt verwijderen zonder dat de MIL gaat branden. Bij de (nog) oudere TDI's wordt het ook opgemerkt door de ECU maar gaat er geen lampje branden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Red Devil

Welke denkfout maak ik hier. Het enige dat veranderd is het soort lucht dat via de egr binnen komt ..... schoon ipv uitlastgassen

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Red Devil op 03-01-2014 23:23:29
Welke denkfout maak ik hier. Het enige dat veranderd is het soort lucht dat via de egr binnen komt ..... schoon ipv uitlastgassen

Door de EGR lopen uitsluitend uitlaatgassen. Hence de 'E' (Exhaust)

Je verwart het toch niet met je inlaatlucht?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein