Gitaar zelfbouw project. Bouw van scratch! [Mijlpaal bereikt]

Gestart door Teddy81, 07-01-2014 21:43:53

Vorige topic - Volgende topic

Teddy81

Goed, het project dus.

Ik kon aan een paar mooie dikke stukken multiplex komen. Ik vind de lagen-opbouw wel interessant en denk dat het uiteindelijk een heel leuk effect kan geven aan het instrument. Dus, multiplex it is.

Dit wordt de body:

De neck bestaat uit twee delen die verlijmd zijn om extra dikte te creeeren. Ik wilde de neck en kop uit een stuk maken, dus niet verlijmen.

Volledig functioneel betekent ook dat er een trussrod in de hals moet. Dit is om eventueel buigen van de hals weer op te heffen.

Het plan van waaruit ik werk:

De hals begint al vorm te krijgen.

Teddy81

En het fretboard met inleg. blokjes zijn leuk, vogeltjes zijn leuker, maar een rozentak is het leukst. Die moest het dus worden. Lang gezocht, in NL niet te koop dus uiteindelijk vanuit de US laten komen. Ebay, top!!  ;D

Het fretboard is het enige houten deel dat ik kant en klaar gekocht heb. Dat wil zeggen, fretsleuven zitten er in en 12" ronding. Uiteindelijk had ik het ook wel zelf kunnen maken maar dat durfde ik op dat moment niet aan.
De inleg moet er dus zo op komen.

Eerst aftekenen, met spuitbus, lekker handig en snel!

En dan kan het uitsnijden beginnen. Wat een werk, serieus uren en uren en uren werk. Zelfs met dremel. Niet te geloven, maar gisteravond was ik eindelijk klaar. Het hele fretboard is uitgesneden. Volgende stap, inleg inlijmen.

En dit is waar ik nu ben. Leuk werk.  ;D

Hans Duiven

cornelis-b

Dit topic ga ik volgen, niks is mooier dan je eigen gitaar maken, je hebt dan echt een uniek exemplaar. :eusa_clap: :eusa_clap:
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Walter

kennonne Teddy. Heb jij wel eens geprobeerd om gewoon stil te zitten, wat bankzaken te regelen met een flesje bier in de hand? En dan bedoel ik langer dan 5 minuten

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Marty__Mouse

When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

volvobug

Mooi hoor. Ben zelf ook wel van de geduld werkjes, maar dat uitsnijden in hout  :o. Gelukkig heb ik meer geduld met metaal  :)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Teddy81

Stilzitten is niet echt mijn sterkste kant nee. Maar ik kan ook echt genieten van een boekje lezen hoor, en van een pilsje. ;D

arjen850

Citaat van: Teddy81 op 08-01-2014 11:54:00
Stilzitten is niet echt mijn sterkste kant nee. Maar ik kan ook echt genieten van een boekje lezen hoor, en van een pilsje. ;D

pilsje :eusa_think: jij hebt nog een kratje tegoed van mij Ted :D

iedere dag geniet ik al van jou creaties, maar dit topic zal ik zeker gaan volgen, echt fantastisch :eusa_clap:

Teddy81

Oh ja, nu je het zegt... Haha! Komt wel een keer Arjen! ;D

UserID6342

Gaaf Ted, geweldig om te zien en te volgen  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Wacht maar ff met dat bier van de GVR momenteel, tot dat hij uit de lappenmand is....  Voordat je weet krijg je een bak olie ipv bier nu (door de morfine) ;D ;D

razorx

Geweldig om dit te zien Ted.

Wat een geduld en precisie weer!
Wat de hals aangaat ben ik benieuwd wat dat multiplex doet in vergelijking met het gangbare maple.

ZC3rr0r

Citaat van: razorx op 08-01-2014 14:32:40

Wat de hals aangaat ben ik benieuwd wat dat multiplex doet in vergelijking met het gangbare maple.

Ik ook, alleen heeft Hoschino jaren terug ook plywood bodies en necks gemaakt.
Wellicht is het toch niet zo'n succes geweest omdat ik het erg weinig zie.

Hoor ook heel veel commentaar op internet dat het voor de toon en sustain van het geluid best een beroerd materiaal is. Hoe dan ook: Ben dus heel erg benieuwd naar het resultaat. Ben nooit te oud om verrast te worden. :)

arjen850

Citaat van: Dirk342 op 08-01-2014 13:56:32
Gaaf Ted, geweldig om te zien en te volgen  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Wacht maar ff met dat bier van de GVR momenteel, tot dat hij uit de lappenmand is....  Voordat je weet krijg je een bak olie ipv bier nu (door de morfine) ;D ;D

zeg mormel, over een week of wat pak ik je terug he :evil: ;D

Teddy81

Citaat van: ZC3rr0r op 08-01-2014 15:09:11
Citaat van: razorx op 08-01-2014 14:32:40

Ik ook, alleen heeft Hoschino jaren terug ook plywood bodies en necks gemaakt.
Wellicht is het toch niet zo'n succes geweest omdat ik het erg weinig zie.

Hoor ook heel veel commentaar op internet dat het voor de toon en sustain van het geluid best een beroerd materiaal is. Hoe dan ook: Ben dus heel erg benieuwd naar het resultaat. Ben nooit te oud om verrast te worden. :)

Dat schijnt inderdaad zo te zijn. Dat bedoel ik ook dat welk hout je gebruikt verschil maakt.
Maar het gaat mij voornamelijk om de looks! ;D

Het zou wel leuk zijn om als ie klaar is een goede speler eens te laten spelen. Kijken of het wat is! Misschien is het wel een fantastisch instrument uiteindelijk! hahaha