Gitaar zelfbouw project. Bouw van scratch! [Mijlpaal bereikt]

Gestart door Teddy81, 07-01-2014 21:43:53

Vorige topic - Volgende topic

henry classic v70

...speedboor gebruikt en niet afgeplakt met ducktape :eusa_eh: :eusa_shifty:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Midicijnman

Precies: afplakken met tape en niet te snel willen gaan...

Ben je niet bang dat je vreemde resonanties krijgt als je meerdere holle ruimtes gaat maken in de body?

pwberg

Citaat van: henry classic v70 op 03-02-2014 20:24:29
...speedboor gebruikt en niet afgeplakt met ducktape :eusa_eh: :eusa_shifty:

Second that......  :eusa_whistle: :eusa_whistle:

Citaat van: Midicijnman op 03-02-2014 20:45:38
Ben je niet bang dat je vreemde resonanties krijgt als je meerdere holle ruimtes gaat maken in de body?

Is volgens mij meer een bouw project als echte een speelobject  ;)
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Teddy81

Ik heb geen speedboor gebruikt maar een Forstner Bit.. Boor om scharnieren mee te boren. Zie keuken, linnenkast, vitrinekasten etc. Deze heeft maar een hele korte centreer pen.
De fout komt doordat ik dacht dat ik het gat ook wel kon boren zonder de body vast te zetten met klemmen. Ducktape gebruik ik bewust niet, dat plakt té goed! ;D
Maar inmiddels ben ik weer wat verder en is het foutje "verdoezeld". Ik zal straks nog wat foto's plaatsen.

Ik weet niet zo goed wat holle ruimtes gaan doen. Maar ik moet gewicht kwijt, het wordt allemaal veel te zwaar anders.

Teddy81

Het foutje is inmiddels weggewerkt. Er komt toch een afdekkapje overheen en die past precies over de beschadiging. Gelukkig

Gewichtsbesparing

Gat voor aansluiting naar versterker

En dit is het gewicht van de body nu. 2356 gram

Midicijnman

Citaat van: Teddy81 op 03-02-2014 21:03:32

Ik weet niet zo goed wat holle ruimtes gaan doen. Maar ik moet gewicht kwijt, het wordt allemaal veel te zwaar anders.

Hang maar eens een echte ouwe Gibson Les Paul om je nek: da's net een biels. De holle ruimtes zullen als klankkast gaan werken. Het kan ook een voordeel zijn. Je kunt op die manier de 'tone' van de gitaar erg beïnvloeden. Ik ben geen ervaren gitaarbouwer hoor, maar ik heb vroeger ooit een basgitaar laten bouwen. Uit die eindeloze discussies herinner ik me nog een heel verhaal over de invloed van holle ruimtes op je geluid, vandaar. Het grootste probleem is dat je het gevaar loopt dat sommige tonen heel hard worden en anderen bijna wegvallen door de resonantiefrequenties binnenin die holle delen.

Blijft overigens overeind dat ik het een mooi project vind!

Teddy81

Hahaha, ik heb nooit een echte Gibson gezien, maar had wel begrepen dat ze zwaar zijn ja. ;D

Interessante informatie die je geeft! Over het uithollen. Ik denk dat de hoge tonen iets heftiger zullen worden. Dat is tenminste mijn "leek" redenatie. Ben heel benieuwd. Het blijft trial and error natuurlijk!

weyert

je kunt later altijd nog de gaten weer opvullen met pur schuim, weegt niet veel
v70 tdi 1998

Teddy81

Ja daar had ik ook al aan gedacht. Maar volgens mij heeft dat niet heel veel effect want purschuim is 80% lucht! Dus denk niet dat dat veel uithaalt!

Walter

ook al is het lucht, het dempt wel de resonantie

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

The Demon

De Les Paul van Ace Frehley was ook "uitgehold" om er een rookbom in te kunnen verstoppen.

Kijk hier maar eens naar http://youtu.be/T1FuxrN8qiE is wel uit 1977 en niet de beste kwaliteit qua beeld en geluid, maar je krijgt een indruk.

Op 1,54 een korte solo op de bewerkte Les Paul (je ziet dat het element bij de hals verzakt is/zit)
Op 4.06 de echte solo op de bewerkte Les Paul waar effecten aan worden toegevoegd
Op 5.45 zie je dat hij de rookbom ontsteekt
Op 7.30 maakt hij de solo af met een standaard les paul

Ik zal eens zoeken naar een beter geluidsopname hiervan.

Groet,
The Demon.

P.S. Dit zijn nog wel Gibson Les Pauls en niet die van Epiphone

cornelis-b

Ted je zou ook een stuk tempex in de holle ruimte kunnen plaatsen, uiteraard netjes op maat snijden. Pur isoleert geweldig goed maar de dempingsdichtheid is niets vergeleken bij tempex. Ik zou het opvullen met tempex, dan ben je zeker van resonantie af.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Midicijnman

Ik denk dat purschuim ook wel werkt. In de studio hebben we er een spouwmuur mee dichtgespoten, en dat scheelde meer dan 40dB op een meter van de muur aan de andere kant bij een sinus van 2000Hz op 120dB in de ruimte. Daar bleef uiteindelijk nog maar 58dB van over. Hogerefrequenties werden nog harder gedempt en alles onder de 70Hz gaat er gewoon dwars doorheen. Da's wel een beetje jammer. Een gitaar gaat meestal niet zo laag. Een lage E, de dikste en laagste snaar, staat op 82,4Hz. De rest is (veel) hoger.
Alle frequenties van de 'open' snaren: E: 82,4 Hz - A: 110 Hz - D: 146,8 Hz - G: 196 Hz - B: 246,92 Hz - E: 329,6. De hoogste noot die je normaal gesproken haalt is een C#3 en die resoneert op 1109Hz. Echter, door de boventonen of harmonischen, gaat de hoogste frequentie door tot ver boven de 20.000Hz. Ruim boven het bereik van het menselijk gehoor. En al helemaal boven dat van de meeste gitaristen  ;D.

Walter

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

cornelis-b

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien