Olie verbruik, hoe kom ik er achter wat de oorzaak is ?

Gestart door jwrtuning, 22-08-2012 20:50:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jwrtuning

Citaat van: Piet op 27-08-2012 21:25:20
Compressie mag best wat minder zijn bij een motor met veel km, maar liever geen te grote verschillen tussen de cilinders. 5 valt wel beetje uit de toon.
Compressie zegt overigens niets over de olieschraapveren, die kunnen best nog wel vast zitten,
Je kan er eens een busje forte motorflush in mikken (of 2)  vlak voor een oliewissel.... ( baat het niet dan schaadt het niet).

Ik werd net nog even terug gebeld door Furness over de resultaten.
De compressietest was schijnbaar niet helemaal goed uitgevoerd omdat niet alle cilinders even lang waren vastgehouden (?)
Maar zij vonden de lektest in ieder geval meer maatgevend, en die zou dan ook meer zeggen over de staat van het blok.
Hieronder de resultaten:

Cilinder 1: 8%
Cilinder 2: 6%
Cilinder 3: 5%
Cilinder 4: 12%
Cilinder 5: 11%

Omdat ik nog niet in de buurt van de 20% kom is er volgens Furness absoluut geen reden om me zorgen te maken. Is dat zo?

Binnenkort maar eens de tip van Piet proberen (motorflush)

arjenT5R

schraapveren zeggen niets over compressie, turbo later reviseren bij santen technics kost je ongeveer 200 euro.

En dan eens verder zien, geen forte troep dr in flikkeren dan gaat ie straks nog lekken over alle keerring ook... en het werkt toch niet... Ask ludo.....
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

jwrtuning

Citaat van: arjenT5R op 26-09-2012 00:41:18
schraapveren zeggen niets over compressie, turbo later reviseren bij santen technics kost je ongeveer 200 euro.

En dan eens verder zien, geen forte troep dr in flikkeren dan gaat ie straks nog lekken over alle keerring ook... en het werkt toch niet... Ask ludo.....

Turbo is niets mis mee... Althans, dat zegt de Volvo dealer. Ik was er niet bij toen ze hem bekeken hebben.
Inmiddels heb ik olie ververst. Heb eens wat anders geprobeerd: Shell Magnatec 5W40. Nu zo'n 1000 km gereden en het verbruik is echt wel minder geworden! Hiervoor reed ik met Shell Helix 5W40. Kan dit verschil maken?

peteRRR

#48
Forte flush,........ik ben voor http://www.forte-nwe.com/NL/Forte-Producten/Auto/Motor/Motor-Flush.html

Wat is er nou verkeerd om het 1 en ander te reinigen intern,is toch ook onderhoud,ik doe bij elke olie wissel een flush en het hele spul is nog kurk droog.
Zo ook gaan er elk jaar reinigers in het benzine systeem of toevoegingen in de motorolie of bak.( De bak dan niet elk jaar he )

Het reviseert niet maar het onderhoud wel,en neem maar aan dat er vervuiling plaats vindt intern,...zie het als een soort van tanden poetsen. ;D
Ieder z,n ding ik heb er nooit geen nadeel van ondervonden of vreemde storingen gehad met de auto,s sinds dat ik het spul gebruik.

Ook ben ik van mening dat je het beste je olie kan pijlen na een uur of langer nadat je de auto stil hebt gezet.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

THIJS-V70

Heren, ik geef hier niet snel commentaar maar stap eens af van de 5W40, deze is echt veel te dun en levert gewoon verbruik op.

Ik rij net zo goed op gas als ik kan koken ;)

Ludo

Citaat van: arjenT5R op 26-09-2012 00:41:18
En dan eens verder zien, geen forte troep dr in flikkeren dan gaat ie straks nog lekken over alle keerring ook... en het werkt toch niet... Ask ludo.....

Citaat van: Ludo op 16-08-2010 18:36:57
Wondermiddelen bestaan niet.
;D

Citaat van: peteRRR op 26-09-2012 07:35:29
Forte flush,........ik ben voor http://www.forte-nwe.com/NL/Forte-Producten/Auto/Motor/Motor-Flush.html

Wat is er nou verkeerd....

zie het als een soort van tanden poetsen.  ;D

Niks verkeerd mee Peter, maar als er al mechanische problemen zijn, is het te laat voor al deze middelen.
Zie het maar als een gaatje in je tand.  ;D

Citaat van: THIJS-V70 op 26-09-2012 08:07:05
Heren, ik geef hier niet snel commentaar maar stap eens af van de 5W40, deze is echt veel te dun en levert gewoon verbruik op.

Waar komt deze wijsheid vandaan?.

Vulk

Citaat van: THIJS-V70 op 26-09-2012 08:07:05
Heren, ik geef hier niet snel commentaar maar stap eens af van de 5W40, deze is echt veel te dun en levert gewoon verbruik op.



T-5 uit 1996, 3 ton op de teller, gas sinds 2 ton, originele turbo, origineel blok, 5W40, verbruik van ongeveer 1l op 10.000km...

Na overschakelen van 10W40 naar 5W40 kan je misschien wel lekkages krijgen, dat wel.

toonbinneveld

Citaat van: THIJS-V70 op 26-09-2012 08:07:05
Heren, ik geef hier niet snel commentaar maar stap eens af van de 5W40, deze is echt veel te dun en levert gewoon verbruik op.

Die snap ik niet, 5w40 is alleen koud dunner, op werktemperatuur is hetzelfde als 10w40 of 15w40. Dus dat extra verbruik komt dan alleen voort uit de opwarmfase..?

Verschil in olieverbruik kan ook heel goed door de soort olie komen. Syntheet is echt heel wat anders dan minerale olie. Magnatec is overigens van Castrol en is een halfsyntheet of met de toevoeging C3 een volsyntheet, Helix heb je ook in verschillende soorten, namelijk plus, ultra, verzin het maar..

Het is dus van groot belang te weten wat voor soort olie je hebt gebruikt om er ook iets zinnigs over te kunnen zeggen.

KIM

Citaat van: Vulk op 26-09-2012 19:44:21
Citaat van: THIJS-V70 op 26-09-2012 08:07:05
Heren, ik geef hier niet snel commentaar maar stap eens af van de 5W40, deze is echt veel te dun en levert gewoon verbruik op.



T-5 uit 1996, 3 ton op de teller, gas sinds 2 ton, originele turbo, origineel blok, 5W40, verbruik van ongeveer 1l op 10.000km...

Het lijken mijn specificaties wel. Mijn R met 435.000 km verbruikt een liter op 15.000 km bij gebruik van 5W40. Ook ik rij sinds 2 ton op LPG.

Ik denk dat we hiermee de stelling van THIJS-V70 wel ontkracht hebben.

jwrtuning

Het is alweer een tijdje geleden..
Ik heb overwogen om de auto te verkopen omdat ik voor mijn nieuwe baan meer kilometers ga rijden maar heb daar toch van afgezien.

2 weken geleden hebben we de turbo nogmaals bekeken (ditmaal niet bij de dealer) en er was toch wel behoorlijke speling op het asje voelbaar. Daarop heb ik besloten om een nieuwe turbo aan te schaffen. Vorige week is er een 16t opgekomen. Ik heb nog niet genoeg kilometers gereden om te kunnen zeggen dat de turbo de oorzaak was van het olieverbruik maar het was toch wel zeer aannemelijk. Speling op het asje, scheuren in de turbo zelf, ook lekkage geconstateerd. De oude turbo heeft 370.000 km zijn werk gedaan dus het mag ook wel een keer zou ik zeggen ;)

Vanaf volgende week begin ik bij mijn nieuwe werkgever en rijdt ik zo'n 100 km per dag. Mijn bevindingen zal ik hier nog posten en foto's van de oude turbo volgen nog..

jwrtuning

Na het vervangen van de turbo ook nog even olie ververst en nu zo'n 1000 km gereden zonder olieverbruik!

Dat was voorheen wel anders ... Volgens mij is het "probleem" nu opgelost  :D