Motorprobleem

Gestart door jacques850, 10-01-2014 11:44:14

Vorige topic - Volgende topic

jacques850

Beste 850fans,
Ik heb een sinds 2 weken een motorprobleem en hoop dat mijn omschrijving herkenbaar is en mij naar de oplossing leidt. Ik zeg maar alvast dat het niet een hele korte omschrijving wordt dus hoop dat jullie het wilen lezen!!!
Als ik start slaat de motor over het algemeen direct aan en draait hij strak op 1000 toeren. Ga ik rijden dan was er 'soms' een kleine hapering in het begin of juist helemaal niet. De afgelopen week startte de auto direct maar na gereden te hebben en daarna de auto uitgeschakeld kwam het probleem als ik weer wilde starten. Het starten lukte niet of ging moeizaam. Eenmaal draaiend ging het of weer goed of bleef hij haperen tot en met weer uitvallen (alsof hij verzoop of zo). Ik kocht nieuwe bougies ( de oude zijn precies 2 jr oud) en na vervanging leek het probleem opgelost.
Echter ging mijn vrouw eergisteren weer rijden en toen haperde hij weer na de eerste rit. Gisteren ging mijn zoon rijden, starten ging prima en de eerste 5 min. geen probleem. Toen hij echter wat meer gas gaf ging hij stotteren/inhouden. Toen hij weer langzaam reed en daarna weer gas gaf viel de motor uit. Volgens mijn zoon brandde het ORANJE LAMPJE dat aangeeft dat de BUITENTEMPERATUUR 2 graden is of lager terwijl het buiten circa 10 graden was. Diverse keren geprobeerd te starten, laten aanduwen maar niets hielp.
Ik op de fiets naar hem toe (circa 20 min. later) en.......in een keer gestart en zonder problemen naar huis gereden.
Vanmorgen weer zonder problemen gestart en gereden naar werk. Een half uur later weer vertrokken en de auto startte niet. Na diverse keren van proberen, zonder gas toegeven, daarna met pedaal vol ingedrukt en later een beetje ingedrukt startte de auto weer en liep hij zonder problemen.
Wie herkent dit probleem? En wie heeft enig idee wat er mee kan zijn? Ben benieuwd!!! Alvast bedankt voor de moeite voor het lezen. Groeten, Jacques

Bouke

Lijkt wel een massa probleem :eusa_think: maar hoe oud is de rest van de ontsteking,  bougiekabels enz...
Heb je al uitgelezen?

volvobug

Vergeet ook niet brandstofdruk te controleren. Haperend relais 103, brandstofpomp...
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Boeijke

Mischien domme opmerking maaaar FOUTCODES?

Bouke

Citaat van: volvobug op 10-01-2014 11:53:59
Vergeet ook niet brandstofdruk te controleren. Haperend relais 103, brandstofpomp...
Dat is ook een goeie idd en makkelijk te testen.

Bouke

Citaat van: Bouke op 10-01-2014 11:50:28
Lijkt wel een massa probleem :eusa_think: maar hoe oud is de rest van de ontsteking,  bougiekabels enz...
heb je al uitgelezen
;D

Peultje

Mijn bolide had vergelijkbare problemen. Afslaan, pas weer startbaar na enige wachttijd, wufte lampjes aan op het dahboard. Toen accuspanning gemeten met stilstaande motor, was als ik me het goed herinner slechts 11.5V. Enige tijd aan de lader tot 12.5V en daarop gestart. Acuspanning bleef met stationair en 3000tpm op de 12.5 V. Dynamo bleek de geest te hebben gegeven. Dynamo vervangen en weer probleemloos koersen.

Ik zou dus even de accuspanning meten met gestopte en draaiende motor.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

jacques850

Heb je al uitgelezen?

Ik weet niet of dit de manier is om te antwoorden op suggesties maar probeer het. Als het anders moet hoor ik het graag!
Ik heb sinds 2 jaar terug nieuwe bougies, kabels, verdeler, bobine. En nu weer nieuwe bougies! Ziet er ook goed uit.

jacques850

Citaat van: Peultje op 10-01-2014 12:10:22
Mijn bolide had vergelijkbare problemen. Afslaan, pas weer startbaar na enige wachttijd, wufte lampjes aan op het dahboard. Toen accuspanning gemeten met stilstaande motor, was als ik me het goed herinner slechts 11.5V. Enige tijd aan de lader tot 12.5V en daarop gestart. Acuspanning bleef met stationair en 3000tpm op de 12.5 V. Dynamo bleek de geest te hebben gegeven. Dynamo vervangen en weer probleemloos koersen.

Ik zou dus even de accuspanning meten met gestopte en draaiende motor.

De accu vorig jaar vervangen. Na vele starten nog steeds voldoende power en als de motor weer na vele pogingen liep dan draaide hij soepel. Overigens ben ik niet zo'n techneut die allerlei testspulletjes heeft en ook niet weet hoe dat moet ( al heb ik wel een multimeter ooit gekocht).

Boeijke

Citaat van: Bouke op 10-01-2014 12:00:04
heb je al uitgelezen
;D

Citaat van: Boeijke op 10-01-2014 11:57:24
Mischien domme opmerking maaaar FOUTCODES?

:eusa_wall: Tijd voor Hans ...................................................................................Anders

jacques850

Ik heb nog niet laten uitlezen, kan volgende week een afspraak maken via de garage waar ik kom. Dat is natuurlijk een goed idee!

Boeijke

Wat voor een 850 is het en van welk jaar?

jacques850

Mijn Volvo is uit 1996 (PD-DB-41), 2,5i Estate

Boeijke

Gewoon even langs de dealer en uit laten lezen. 10 minuutjes werk. Hoef je meestal geen afspraak voor te maken.

Bouke

Als je de ontsteking hebt vervangen kan je die wel uitsluiten lijkt me. Kijk idd ook de accu spanning na want die kan ook binnen een jaar kapot gaan