Tikkend geluid airco

Gestart door volvorama, 14-01-2014 19:24:35

Vorige topic - Volgende topic

volvorama

Wanneer de airco bij staat tikt er iets onder de motorkap. Ik schat elke 20 seconden. In eerste instantie dacht ik aan te weinig koelvloeistof. Dus de airco laten bijvullen. Helaas is de tik er nog steeds.
Of de airco koelt is lastig te zeggen met dit winterweer. Het voelt wel fris, maar dat is het buiten ook.

Is dit de bekende speling op de magneetkoppeling of kan dit nog wat anders zijn?

Alvast bedankt.

elianmars

Waarschijnlijk te grote speling van de magneetkoppeling.

volvobug

Citaat van: elianmars op 14-01-2014 20:05:28
Inderdaad te grote speling van de magneetkoppeling.

Lijkt me dat je die eerst moet opmeten voordat je dat zo kunt zeggen.  Dat een pomp in en uitschakelt is normaal gedrag.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

elianmars

Citaat van: volvobug op 14-01-2014 20:52:56

Lijkt me dat je die eerst moet opmeten voordat je dat zo kunt zeggen.  Dat een pomp in en uitschakelt is normaal gedrag.

Heb mijn post veranderd.

Maar elke 20 seconden in- en uitschakelen, is dat niet te kort op elkaar?

volvorama

Dat vele tikken lijkt mij ook niet goed. Zoals gezegd, geen idee of de airco ook koelt. Het lampje blijft in ieder geval wel keurig branden.

Begrijp ik het goed dat de magneetkoppeling bij teveel speling niet pakt en de compressor daardoor niet draait (en dus niet koelt)? De airco blijft het waarschijnlijk proberen om de 20 seconden (de exacte tijd moet ik meten).

Ik heb de how-to gelezen om ringetjes te verwijderen bij teveel speling. Een nieuwe magneetkoppleing kan ook lijkt me (ga ik niet zelf doen hoor) of haal ik me daarmee iets kostbaars op de hals?

volvobug

Citaat van: elianmars op 14-01-2014 21:02:28
Citaat van: volvobug op 14-01-2014 20:52:56

Heb mijn post veranderd.

Maar elke 20 seconden in- en uitschakelen, is dat niet te kort op elkaar?
Dat zou TS even moeten verduidelijken, hoeveel seconden blijft hij ingeschakeld en hoeveel uitgeschakeld. Als de speling te groot zou zijn, zou je eerder verwachten dat hij wel inschakelt maar pas bij opwarming van de magneet begint te haperen en uiteindelijk niet meer inschakelt.
Ik zou nu een ralle druksensor ook niet uit willen sluiten, dat die een foute te hoge of lage druk signaleert en daarom de pomp uitschakelt.
Als de spleet nu richting 1 mm of meer meet, dan is ringetjes verwijderen in ieder geval aan te bevelen.

Het is wel zelf te doen maar een gepriegel. En gebruik boutjes met minimaal 8.8 specificatie. Afhankelijk van waar je woont kan ik het ook doen bij mij in Arnhem. Elianmars heeft het meen ik ook al vaker gedaan overigens.

elianmars

Nee, ik heb het niet eerder gedaan. Sander (Sbv) wel.

volvorama

Als de druksensor defect is dan reageert de magneetkoppeling toch helemaal niet?

Ik vond dit bericht nog op het forum:

Re: ECC blijft koelen maar lijkt steeds af te slaan
« Antwoord #1 Gepost op: 11-06-2007 08:26:57 »    Antwoord met citaat
Het is normaal dat de airco compressor met tussenpozen van een x-aantal seconden wordt ingeschakeld. Bij mij is dat ook zo ongeveer om de 6 seconden. Lijkt me normaal gedrag.

Maak ik me dus druk om niks? Ik vind het geluid niet normaal klinken, maar hieruit maak ik op dat het zo hoort.

MEN-O

Zelfde symptomen gehad,  speling was te groot.  Verholpen door garage en het (luide) tikken is weg.

volvobug

Citaat van: elianmars op 15-01-2014 10:04:49
Nee, ik heb het niet eerder gedaan. Sander (Sbv) wel.
Ah, sorry, ik is in de war  :eusa_shifty:

volvobug

Citaat van: MEN-O op 15-01-2014 12:59:11
Zelfde symptomen gehad,  speling was te groot.  Verholpen door garage en het (luide) tikken is weg.
Het luide tikken wel, maar het frequent in en uitschakelen blijft, dat regelt de ecc.

JoopS

Zelfde getik gehad bij 2 verschillende Volvo's. Bij beiden was de speling te groot en na aanpassen van de speling was t geklik verdwenen. Dus gewoon ff de voelermaat er tussen en meten. Is zo gebeurd.
Tja........

w.rusman

Citaat van: volvobug op 15-01-2014 14:13:08
Het luide tikken wel, maar het frequent in en uitschakelen blijft, dat regelt de ecc.

Klopt,
Ik heb het laatst gecheckt voor een kennis die vond dat zijn airco zo vaak in- en uitschakelde, maar blijkbaar is dat normaal bij deze temperaturen.
Zodra de ecc niet gigantisch hoeft te koelen maar alleen ontvochtigen springt hij vaker en korter aan dan in de zomer.