Variabele turbo ?

Gestart door LeoZandvliet, 28-01-2014 20:49:50

Vorige topic - Volgende topic

LeoZandvliet

Aangezien ik er nog niets op internet over heb kunnen vinden:
zou het mogelijk zijn een variabele turbo (op onze 850) te plaatsen?

Ik snap dat je vervolgens in ieder geval de ECU op maat zou moeten laten programmeren.
Maar is dat het enige?
Of zijn alle grotere turbos dan de 15g en 16t sowieso al variabele ? (of waar zou je dat aan kunnen zien, welke variabel is of niet)

Zelf hoef ik niet méér dan 240pk, maar zou het wel prachtig mooi vinden als het véél eerder opgebouwd wordt.
Volvo 850 2.3 T-5R DOP - 1996

Jeroentjuh

Egt is eigenlijk te hoog voor een vnt turbo op een benzine motor.....

LeoZandvliet

Oké, suffe vraag van mij dan ... :)
Wat voor soorten motoren kunnen dan wel zo'n vnt / vgt gebruiken?

(mij was eigenlijk verteld dat modernere auto's altijd een variabele turbo gebruiken, en ook met benzine motoren)
Volvo 850 2.3 T-5R DOP - 1996

KIM

Alleen Porsche heeft het aangedurfd. Voor de rest zitten ze alleen op diesels. Bij benzinemotoren wordt het opgelost met register turbo's.

plumdeplakmuis

Alternatief voor een VNT, ofwel een beter transiënt gedrag kan ook via
een kleinere turbo bouw grote. Met 240hp zou mogelijk een TD04L al volstaan
deze zijn ook met een modernere geometrie te krijgen als TD04L6.
Als basis de single scroll S40 turbo, maar uitvoeren met een grotere compressor bv 15TK3S
VAN DER LEE Turbo Systems - www.vdlee.com

classicT5

Twee turbos toepassen. Kleine turbo voor lage toeren, iets in de TD025 reeks van MHI (op bv die Japanse 3 cilinders) en dan een megagrote voor hoge toeren (TD04HL (V70R) of zelfs TD05 (Lancer EVO) ook van MHI).

Dan heb je en veel koppel onderin en veel vermogen bovenin.

Wordt wel leuke uitdaging om dat te gaan matchen op elkaar en de inspuiting te programmeren. Lijkt me iets voor Razorx :-). En dan ook nog spruitstuk ervoor maken en het passend maken.

BTW, is hetzelfde als BMW doet op de 6 in lijn diesel. Dacht dat ze bij Opel ook zoiets doen met de 190pk diesel, maar daar ben ik niet zeker van.

Jeroentjuh

Heeft Volvo ook op de huidige D5 5-cilinder en D4 4-cilinder diesel.

Op de nieuwe T6 4-cilinder benzine gebruiken ze een compressor icm een turbo....

grijzev70tdi

Kost ook een kleinigheid vermoed ik
Grolsch, het klinkt al lekkerder